Hjälp, vilket solsystem skall jag ha.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
putte
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 18:11

Hjälp, vilket solsystem skall jag ha.

Inlägg av putte »

Hej, är ny på dett här forumet och har några frågor. Jag har byggt ett nytt hus med vedpanna och två 1500 l acc tankar, en med två vv sling samt en stor solslinga i.

Jag skulle vilja att solsystemet klara av att försörja huset April-Oktober.

Vad har ni för solfångare och vem har ni köpt dem av, 1500 tank borde väll inte ställa till problem, jag har tyvärr inte plats att ställa in någon ytterligare tank i pannrumet.

Jag bor i Göteborgs trakten,

Taksam för alla svar samt ideer.

MVH Patrik "putte" Andersson
Nybyggd hus i Jörlanda, pannrum i garaget Baxi soloinova 30,två 1500 L acctank,Solfångare skall inhandlas ,vet inte vilka ?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Hur mycket plats har du på tak/vägg i rimlig riktning (alltså hyfsat mot söder)?

Vakuumsolfångare är dyrare, men ger mer per kvadratmeter än den gamla plana typen.
Det är det första man måste bestämma sig för, tycker jag.

Jag har vakuumrör, men jag har nyss fått igång dem, så jag har ingen helårserfarenhet ännu.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har inga solfångare men här är ett tips.
http://www.sp.se/energy/certprod/P_solfangare_lista.htm

Där kan du kolla beräknade årsutbyten för olika solfångare
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Från mitten av maj till mitten av september gav solfångarna allt varmvatten som förbrukades plus mer därtill, endast 33 kWh el behövdes som extra tillskott.
Under denna tid var pelletspannan och golvvärmen avstängd. Solfångarna gav naturligtvis även energi före maj och efter september men det hade varit svårt att klara sig enbart på sol då, eftersom golvvärmen "slukar" en del energi som behövs för att klara varmvattnet.

Ovanstående uppgifter bygger dock på endast ett års erfarenhet av solfångare. Typ och storlek se nedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
putte
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 18:11

Inlägg av putte »

Hej,

Jag tänkte ställa solfångarna på ett berg intill garaget, detta gör att man kan luta samt vinkla solfångarna hur man vill.

Ledningslängden blir ca 10 meter mellan drivpaket och solfångare.

MVH PUTTE
Nybyggd hus i Jörlanda, pannrum i garaget Baxi soloinova 30,två 1500 L acctank,Solfångare skall inhandlas ,vet inte vilka ?
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Prata med Pekka på Aquasol, det är en trevlig prick.
/Ivar

www.aquasol.se
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har mina på taket, men huset är så högt att det blir 40 meter rör totalt, fram och tillbaka, alltså.

Jag konstaterade just att det av SP uppmätta årsutbytet av mina och Rolis solfångare är nästan identiskt. Mina har mer per m² men Roli har större yta.
Det ska bli intressant att se om vakuumrörstekniken ger såpass mycket lägre förluster (som marknadsförarna säger) att det ger någon skillnad i verkligt utbyte/funktion.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar