Svårsotat insatsrör

Skriv svar
Mango
Ungskog

Svårsotat insatsrör

Inlägg av Mango »

Hej!
Jag är mitt uppe i installation men har lite problem och funderingar. Hoppas att någon kan hjälpa till.

Jag har ett insatsrör i skorstenen till min CTC1100 Family. Vid igångsättning gav brännaren felindikering på för högt mottryck i pannan. Jag har nu fått rör och panna sotad men fick påpekande att det var mycket svårsotat längst ner, vad jag förstod i kröken innan röret gåt ut vid pannan. Dimensionen på röret är 80 vilket jag hoppas ska räcka. Sotaren sa att jag borde fixa en renslucka för att kunna komma år att rensa i botten... Är det någon som har haft samma problem? Kan insatsröret vara felaktigt monterat? Det installerades före min tid i huset i maj 2001.
Hälsningar
// Magnus
CTC1100-99 + Viking Bio med Tigex dragregulator och Mafa mini. 80 mm insatsrör.
80+80 kvm byggt -54
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

En sotlucka kan behövas vid vissa fall.. Men din CTC1100 F har väll varit där ett tag.. merkligt att sotaren klagar nu.! borde ju han ha gjort redan 2001 kan man tycka.

Hos mig öppnade man upp ett hål i murstocken och gjorde hål i insattsröret längst ner. så nu är det mycket enkelt att skrapa ur sot ur röret..

Men det borde man ha gjort redan 2001 eller ännutidigare när Pannan installerades.. mycket merkligt att Sotaren klagar nu..!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Dimensionen på röret är 80 vilket jag hoppas ska räcka.
Hmm, nu är det inte dierkt mitt expertisområde, men 80mm låter väldigt lite, är det möjligen så att det har suttit en oljebrännare där tidigare?
Enligt min sotare ska oljebrännare behöva mindre luftvolym.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Mango
Ungskog

Inlägg av Mango »

Lager skrev:...men 80mm låter väldigt lite, är det möjligen så att det har suttit en oljebrännare där tidigare?
Enligt min sotare ska oljebrännare behöva mindre luftvolym.
Japp det satt till för en vecka sedan en oljebrännare.
Jag ska kolla med FinSpis (firma i Sthlm som gör bl.a. tätningar som ngn rekommenderade här) vad de kan göra för lucka för att kunna rensa.
CTC1100-99 + Viking Bio med Tigex dragregulator och Mafa mini. 80 mm insatsrör.
80+80 kvm byggt -54
Pellerik
Prima virke

Inlägg av Pellerik »

Hej
Varför inte rycka ur insatsslangen, jag har precis hjälpt svärgubben med en likadan panna som du, där hade han 80mm insatsslang till sin ctc panna. Vi drog ur slangen och murade in ett nytt rökrör mellan pannan och skorstenenDärefter satt montören in en Viking bio. Det är tre veckor sedan och det har funkat perfekt.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Skriv svar