Större tank och shuntautomatik

Här diskuteras allt kring vedeldning
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Större tank och shuntautomatik

Inlägg av ThomasLindgren »

Eldar nu ved i en gammal Focus-panna från -82, med acc-tank på 500 liter. Var tänkt att köpa en pelletsbrännare nu i dagarna men det blir nog att skjuta på det till våren och även byta pannan då. Nu får jag elda två gånger om dagen + att det är väldigt kallt på morgonen när jag vaknar. Hur stor skillnad skulle det bli om jag satte in en acc-tank till på 500 liter och en shuntautomatik typ Thermomatic CBJ?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Hur stort hus har du?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

1 ½ plan, kall källare (med element) och vind, ca 96m² bostadsyta.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En tumregel (kan ju med fördel appliceras när man inte vet exakt vilket effektbehov du har) är att du behöver 10 liter per m² uppvärmd yta. Om du har element igång i källaren får du räkna de utrymmena också.

En annan sak att ta i beaktande är vad pannan är för typ. Jag känner inte till den modellen. Har den över- eller underförbränning? Keramikinsats?
Detta har betydelse, för en alltför gammal panna kan inte eldas vettigt mot större ackumulatortankar hur du än gör.

Du kan också skaffa dig en uppfattning om ditt effektbehov vid en viss temperatur genom att titta på hur lång tid det tar innan din tank har svalnat. 500 liter vatten med en temperaturförändring på 50°C motsvarar 29 kWh. Om det är kallt på morgonen tappar du väl temperaturen från 90°C till 40°C, eller kanske ännu lägre, på fem-sex timmar?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Då kan man ju lugnt säga att 500 liter är för mycket iaf, och mer än 1000 behöver jag nog inte då det ska bytas till pelletssystem snart.

Jag har ingen koll på pannan själv heller, men om jag kan kolla upp det på nåt sätt så säg hur. :)
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

För mycket? För lite menar du väl?

Om du ska elda med pellets sen spelar det inte så stor roll, för den tänder ju när det behövs, ungefär som en oljebrännare. Då klarar du dig säkert med 500 liter också.

Shuntautomatik är bra, när man kör från tank. Varje grad varmare vatten som måste skickas ut påverkar tanken negativt. Med automatik kan du köra precis så mycket som behövs hela tiden. Kör man manuellt får man ju sätta med lite marginal.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Givetvis menar jag för lite. 8)
Tanken skulle kosta mig en tusenlapp, shuntautomatiken har jag väl även efter byte till pellets så den investeringen ska ju ändå göras.

Skulle alltså bli en investering på en tusenlapp + lite kringkostnader. Det måste det ju vara värt.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Om du inte ska elda med ved alls sen, så tycker jag inte det. Du kommer ju inte att ha någon nytta av den tanken då. Är det bara till det blir vår det gäller, kan du väl stå ut med att elda till dess.
Tycker du inte en tusenlapp spelar någon roll, så strunta i tanken och skicka tusingen till mig! :D

Beträffande pannan menade jag om det är en sån, där veden brinner neråt eller uppåt och om den har keramikinsats eller ej. Men det har ju ingen större betydelse, eftersom du inte ska behålla den.
Senast redigerad av apersson850 den tis 14 feb, 2006 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Kanske dröjer till sommaren, beror på lite olika omständigheter. Hur mycket kommer shuntautomatiken hjälpa om jag enbart skaffar den?
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det beror ju på hur duktig du är på att ställa in manuellt, för det är ju det du jämför med.

Jag har sett uppgifter på 5%, men om det stämmer i ditt fall vet jag inte.
Det ska i alla fall bli bättre än manuellt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Jag vill ha det smidigt, att inte behöva gå ner i källaren för att justera utan bara ställa in typ 20° uppe i huset.
Shuntautomatiken ska ju införskaffas, men är det mycket arbete att koppla in den? Ska ju byta panna och allt om några månader liksom.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ThomasLindgren skrev:Jag vill ha det smidigt, att inte behöva gå ner i källaren för att justera utan bara ställa in typ 20° uppe i huset.
Shuntautomatiken ska ju införskaffas, men är det mycket arbete att koppla in den? Ska ju byta panna och allt om några månader liksom.
Då är det en termomatic cbj med innegivare du behöver.. :wink:

Då du skriver att du ska byta panna i vår/sommar till pelletspanna så är det ingen mening att sätta in en tank till..

Har du tänkt köra pellets mot acktank oxå??
Vad har du funderat på för pelletspanna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Montera själva shuntautomatiken är en bagatell, under förutsättning att du väljer en som passar på den shuntventil du har. Se till att vridningsvinkeln är den rätta.
Det svåraste brukar vara att komma fram med kabeln till givaren.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

André skrev:
ThomasLindgren skrev:Jag vill ha det smidigt, att inte behöva gå ner i källaren för att justera utan bara ställa in typ 20° uppe i huset.
Shuntautomatiken ska ju införskaffas, men är det mycket arbete att koppla in den? Ska ju byta panna och allt om några månader liksom.
Då är det en termomatic cbj med innegivare du behöver.. :wink:

Då du skriver att du ska byta panna i vår/sommar till pelletspanna så är det ingen mening att sätta in en tank till..

Har du tänkt köra pellets mot acktank oxå??
Vad har du funderat på för pelletspanna??
Jag har ingen aning vad fördelarna/nackdelarna är att köra mot acctank.
Vad gäller panna så har jag blivit lite småförtjust i KMP Uno, men det är inget som är klart.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

apersson850 skrev:Montera själva shuntautomatiken är en bagatell, under förutsättning att du väljer en som passar på den shuntventil du har. Se till att vridningsvinkeln är den rätta.
Det svåraste brukar vara att komma fram med kabeln till givaren.
Det är nog inga problem då min svåger är rörmokare och han ska fixa installationen. :)
Skriv svar