hur har ni gjort?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

hur har ni gjort?

Inlägg av atvmicke »

hur har ni fått bästa kontakt med tempgivaren mot pannkroppen?

själv ska jag prova att ha en bit kopparrör som jag har imellan isoleringen och pannkroppen.
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Hej!
När vi insallerar så tittar vi först om den får plats i något Dykrör, Annars lägger vi den bara mot pannkroppen innanför isoleringen. Se till så den inte kommer för nära ett kallvattenrör eller returen från elementen/tankarna.
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
spyrius
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 19:43

Inlägg av spyrius »

jag har satt den i ett dykrör som var ledigt men på min gammla panna lade jag den innanför isoleringen
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Jag har likt de flesta använt ett dykrör. Att sedan det visade värdet skiljer sej från det som går att läsa på pannans termometer har jag lärt mej leva med. Jag bestämde att pannans termometer gäller och försköt brännarens "temperatur" inställning så att önskad panntemperatur erhölls. Det viktiga är ju att regleringen sköts på ett korrekt sätt så det kan finnas andra orsaker att optimera.

Har inte provat själv men det borde funka om du vill optimera den termiska kontakten mellan givaren och pannväggen. Prova i såfall att använda den sorts kiselpasta som elektronikindustrin använder för att leda värme från en komponent till en kylfläns. Den finns att köpa hos t.ex Elfa.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Inlägg av pannlover »

Clearsmoke skrev:Jag har likt de flesta använt ett dykrör. Att sedan det visade värdet skiljer sej från det som går att läsa på pannans termometer har jag lärt mej leva med. Jag bestämde att pannans termometer gäller och försköt brännarens "temperatur" inställning så att önskad panntemperatur erhölls. Det viktiga är ju att regleringen sköts på ett korrekt sätt så det kan finnas andra orsaker att optimera.

Har inte provat själv men det borde funka om du vill optimera den termiska kontakten mellan givaren och pannväggen. Prova i såfall att använda den sorts kiselpasta som elektronikindustrin använder för att leda värme från en komponent till en kylfläns. Den finns att köpa hos t.ex Elfa.
Jag får 6 grader högre temp på brännarens termostat än mot pannans.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Termostat

Inlägg av pannlover »

Clearsmoke skrev:Jag har likt de flesta använt ett dykrör. Att sedan det visade värdet skiljer sej från det som går att läsa på pannans termometer har jag lärt mej leva med. Jag bestämde att pannans termometer gäller och försköt brännarens "temperatur" inställning så att önskad panntemperatur erhölls. Det viktiga är ju att regleringen sköts på ett korrekt sätt så det kan finnas andra orsaker att optimera.

Har inte provat själv men det borde funka om du vill optimera den termiska kontakten mellan givaren och pannväggen. Prova i såfall att använda den sorts kiselpasta som elektronikindustrin använder för att leda värme från en komponent till en kylfläns. Den finns att köpa hos t.ex Elfa.
Jag får 6 grader högre temp på brännarens termostat än mot pannans.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Skriv svar