Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

alfaalfa: nej, det är inte jag som har designat den nya Flex-A styrbox, jag har dock varit inblandat med lite specifika lösningar där jag hade en som fungerade bra.

Killen som designade den är dock en synnerligt kompetent kille (till råka på allt mycket trevlig också).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Ricke77 »

Det ska bli kul att testa denna nya box. Har en på beställning nu. Min brännare får ett 8-årshopp i årsmodell. :-)
Är riktigt spännande och kul faktiskt trots att det kostar några slantar... :-)
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Skaparen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 okt, 2012 10:49
Ort: Tärnsjö

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Skaparen »

Jag har hjälpt en kompis med hans flex-a. Felet yttrade sig så att fläkten gick på halvfart under uppstarten, efter ca:2 min. stannade fläkten utan att visa några felkoder. Felet satt i luckbrytaren, den gav inte full spänning. Efter byte av microbrytaren fungerade allt som vanligt.
Parca Minett -65, Biona Active -07, Hembyggt miniförråd
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av johannaj »

Jag hörde ett misstänkt gnissel från min Janfire Flex-A. Något som gick torrt helt enkelt. Efter att jag läst i detta forum om kedjor som gått sönder, då internskruven blivit packad med pellets, betsämde jag mig för att finna gnisslet...

Det visade sig att lagret till internskruven inte längre gick runt, utan lagret roterade istället direkt på axeln! Anledningen till det var att lagret var HELT FULLT med sågspån, trots dubbelsidig tätning!

Lösningen var att jag plockade av lagret och bort med packboxarna, blåste och tvättade rent lagret med lacknafta. Därefter i med nytt lagerfett och på med tätningarna igen.

Lagret blev faktiskt bättre än nytt, då ett nytt lager inte har så mycket fett fån början, som jag har nu. Mycket fett kan ibland vara dåligt, om lagret går fort, men i detta fall går det så himla låååångsamt. Mycket fett här, gör att sågspånen får svårare att tränga in! :)

Nu går min Flex-A tyst och fint igen, med en internskruv som nästan kan blåsas runt... :P /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av biomech »

Hej.
Ny på forat men har redan haft mkt nytta av att läsa här =)
Köpte en beg Flex-a och monterade in i min gamla "Diom Topp" kombipanna (ett satans påfund och ineffektiv vedpanna som måste eldas varannan timme typ). Då jag inte läst på riktigt innan jag köpte brännaren och insåg att det inte skulle gå montera brännaren där oljediton suttit så hamnade den i veddelen där askluckan suttit.
Efter en hel del "smide" och modifikationer så satt brännaren på plats och det var dags för provkörning. Flex-a'n startade snällt och allt var frid och fröjd... Tills jag skulle mäta rökgastempen... när mätaren passerade 300grC med råge var det bara att inse att jag måste hitta på ngt med en baffelplåt. Började med en plåt men det visade sig inte göra ngn större skillnad, nu har jag 4st plåtar i pannan med ca 5cm mellanrum och har lyckats få ner tempen till 220-260grC beroende på driftläge. Då det är en gammal murad skorsten och jag har ca 80grC 50cm ner i den vid 240grC rökgastemp i pannan (10cm under dragbegränsaren) har jag nöjt mig där så länge.
Efter dessa "justeringar" gick allting skapligt felfritt i ca en vecka med endast ett fåtal omstarter sedan började det jävlas på riktigt... Brännaren löste ut på flamvakt stup i kvarten vare sig jag körde med omstart eller på underhållslåga. På läge 2 gick det alltid klockrent på första cykeln men vid omstart slog den ifrån. Insåg att internskruven fastnade rätt ofta så jag rev itu den och hittade precis som ovanstående författare ett totalt stillastående lager. Tog upp det och rengorde och smörjde upp och trodde såklart att jag hittat felkällan. Tji fick jag då efter denna operation stannade skruven efter ca 10-15 snurr... Började mäta på strömmen till motorn och när den stannade sjönk volttalet drastiskt, ett par knack på motorn och den hoppade igång igen...hmmm...Dioderna?? Nåja, hade läst mig till att det skulle finnas bromsfjädrar i bakkant på motorn så jag rev upp den. Jaha, där satt det bara 2 och som jag förstått av det jag läst mig til tidigare så skulle det vara 4 och man skulle bara ta bort 2 st?! Men jag chansade och tog bort de resterande 2 och förvisso stannar inte motorn på direkten som den gjorde förut men efter denna operation har den gått felfritt nu i en vecka...inte en enda omstart.

Nu blev visst det här ett väldigt långt inlägg som började lite OT men, men... :D

Tack för ett bra forum där man hittar den info man behöver för att hålla igång sin anläggning även som nybörjare =)

Mvh / Tomas
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av biomech »

Efter att ha gått felfritt sedan den senaste operationen blev det i går kväll dags att byta tändspiral.
Som tur var så fick jag med en ny spiral i köpet av brännaren.
Den gamla var rätt så murken och det var inte så förvånande att den lagt av.
Nu tuffar det å går igen :)
20131025_220256.jpg
20131025_220256.jpg (186.47 KiB) Visad 11364 gånger
Senast redigerad av biomech den lör 26 okt, 2013 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
Skriv svar