Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Jag har bytt Elspiralen efter 2år den var hel men
den var trög i starten .
Ny på garanti och den börjar gå klockren igen.
Det är inte ett vanligt fel enligt serviceman :D :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

hmm hehe ännu så länge går hon som en klocka, d.v.s. inga fel men jag har ju inte kört så länge. Enligt försäljaren så kunde man inte räkna med att elspiralen håller mer än ett till två år, så det kanske är ett ganska så vanligt fel ändå?

/Mava
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

Nä det ska nog inte vara några större problem att byta spiralen och priset är ju inget att bekymra sig över. 1-2 år eller 4-5 år, vad sägs om 3 år då? håller den så länge så får man väl ändå vara nöjd?

Annars så är jag hemskt nöjd med min janfire......inte en enda driftstörning inte ens en ynka liten :D, jag som nästan hade räknat med att få bo i pannrummet en period i samband med installationen.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Mava skrev:Annars så är jag hemskt nöjd med min janfire......inte en enda driftstörning inte ens en ynka liten :D, jag som nästan hade räknat med att få bo i pannrummet en period i samband med installationen.
Säger likadant här :wink: Har inte hört något annat 8)
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Livslängden på elspiralen beror på hur man kör brännaren, det finns de som alltid kör på läge 1 eller 2. Det innebär att brännaren startar med eltändning kanske 30 gånger per dygn under vintern. Självklart håller elspiralen då en kortare tid än om man kör på läge 3 och brännaren startar med elspiralen en gång i veckan.

Rekommendationen är alltså att köra på vinterläge, läge 3 eller 4 då man har värme ut till radiatorerna. För att undvika alltför lång körning på underhållsfyr, har de senaste årsmodellerna en funktion som gör att brännaren slocknar helt efter en timmes underhållsfyr. Brännaren tänder sedan med elspiralen när termostaten slår till.

Normalt håller elspiralen 2-3 år. Bertrakta elspiralen som en slitagedel som behöver bytas med vissa intervaller.

/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

Kedjan som driver doseringsskruven ska tydligen också vara en sak som ibland går sönder? Men det är ju likadant här, busenkelt att byta om man skulle råka ut för något sådant.

/Mava
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Jo det är ett kedjelås :wink: Men jag har för mig
att det är fixat på dom nyare modellerna :roll:
För jag frågade om jag hade på min som är en -02
men servicemannen sa att jag inte hade på min att
det var åtgärdat :D

Men Agerod vet nog hur det ligger till :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Jo, problemet med de tidigare modellerna var att om brännaren slocknade eller missade en upptändning, så fortsatte matningen tills det tog stopp. Eftersom motorn är stark, hände det ganska ofta att motorn drog sönder kedjan eller till och med ett av kedjedreven. Har man en gammal brännare och har de här problemen emellanåt, finns det ett motstånd att montera som gör motorn lite svagare och kedjan kan räddas.

Sedan ett par år tillbaka sitter det nu en termokontakt som känner av om brännaren brinner. Skulle upptändningen misslyckas, stannar matning och fläkt efter ett antal minuter utan att nån skada skett, utom att den inte brinner förstås!

Kedja och kedjelås är desamma på nyare modeller som på de tidigare.

/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Min går klockrent :) Men jag har inte behov av högre effekt än vad läge ett ger ca.9kw och får väl byta elspiralen oftare tack vare alla uppstarter.
Men det går åt så mycket mer pellets då jag kör på underhållsfyr att jag tror mig tjäna in pengarna även om jag tvingas byta spiralen en gång om året 8) Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

Har inte heller behov av mer än 9 kW trots att jag har värme ut till elementen. Kör jag på 12 kW så stannar brännaren efter en timmes underhållsfyr och får ändå tända med elspiral när termostaten går till. 9 kW-läget ger ju dessutom längre gångtid jämfört med 12 kW. Ser ingen vits med att köra på ett högre effektläge än man har behov av men det är klart smäller det till och blir -20 grader kallt ute så kanske det blir läge att vrida om knappen? Har ca: 220 uppvärmda kvm i mitt hus.

Vid uppstart så verkar min brännare gå på 12 kW-läget under några minutrar för att sedan gå ner i effekt till 9 kW, förmodligen för att så snabbt som möjligt få en bra temperatur på roster och därmed också så fort som möjligt få en bra förbränning.

Hade gärna sett att det fanns ett 9 kW-steg med underhållsfyr att ta till som en första åtgärd när det blir kallare ute.

/Mava
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

Kan bara instämma med dig Mava!

Det är sällan man behöver över 9 kw-läget. Skulle som du skriver vara önskvärt med möjlighet till underhållsfyr även här! :D

Har dock nu råkat ut för ytterligare ett "mindre" problem med brännaren. :cry: . Då jag använder effektläge 3 startar brännaren om sig även om den borde gå igång från underhållsfyrsläge. Tycker överhuvudtaget inte att det verkar som att den går till underhållsfyr överhuvud taget!

Någon som har förslag på vad felet kan vara och hur åtgärda det.
Kan tyvärr inte påstå att "pelletsvärmeproffs" här i Göteborgstrakten når upp till vad namnet utlovar... :evil:
Janfire Flex-A i en CTC Total
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Om brännaren står still mer än en timme på vinterläge, slocknar den och tänder upp igen med elspiralen, den beter sig alltså som om man körde på sommarläge. Kan det vara det som händer med Lothis brännare?

Sen är det helt rätt som Mava skriver att brännaren går en stund på 12 kW läget efter uppstart, oavsett vilket läge den står på.

/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Mava skrev:Kedjan som driver doseringsskruven ska tydligen också vara en sak som ibland går sönder? Men det är ju likadant här, busenkelt att byta om man skulle råka ut för något sådant.

/Mava
Jag har läst någon stans att kedjan är en universal och går att köpa billigare i metervara os väldetaljerade järnaffärer/serviceverskstäder
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Orginalkedjan ligger på ca: 60kr så den är inte dyr
men det gäller dom gamla janfire som inte har en
termokontakt som känner av :wink:
Så det problemet är löst :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skriv svar