Ett par på forumet har lite löst diskuterat att göra ett gemensamt inköp på ett rökgasanalysinstrument, detta faller lite på det juridiska vem som ska vara ägare osv, service och reparationer
Jag håller just nu på att skriva ett medborgarförslag till kommunen om att de ska göra inköp av rökgasanalysinstrument för utlåning/uthyrning till kommuninvånarna till självkostnadspris.
Kan någon hjälpa mig med vart jag hittar referenser som ger lite tyngd typ att man bör göra en rökgasanalys vid byte av bränsleleverantör osv.
Gärna från rapporter, ÄFAB, statliga skrifter osv
Kommunens energirådgivare har pushat för för pelletseldning så intresset finns.
Med handen på hjärtat är det många som byter bränsleleverantör och kör vidare på samma insällningar eller justerar efter känslan eftersom kostnaden för en rökgastest inte säkert uppväger den ökade förbrukningen från optimala inställningsvärden.
Kan ni även komma med korta och bra argument som kan användas för att övertyga kommunen.
t.ex.
• Spara omkostnader för invånare som satsar på biobränsle
• Bättre utomhusmiljö, utsläppen av sot och partiklar minskar i kommunen.
• Sådan inköp gör att kommuenn visar miljöengagemang.
• Ökad konkurens på marknaden mellan bränsleleverantörer eftersom byte är mindre kostsamt för slutkund.
Mvh Rikard
Förslag til kommunalt inköp av testinstrument
Förslag til kommunalt inköp av testinstrument
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
dom vanilgast förekommande på marknaden kommer från testo se www.nordtec.se
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Om jag vore sotare skulle inte jag vara särskilt pigg på att låna ut min dyra rökgasanalysator till lekmän. Det låter för bra för att vara sant.bamyl skrev:Vi kan hyra rökgas-instrument billigt av dem.
Har de ingen apparatur, be dem köpa in!

Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.