Vedeldad badtunna?

Skriv svar
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Vedeldad badtunna?

Inlägg av Wille »

Hej kollegor i pelletsvärmen.

Någon som har erfarenhet av att ha en vedeldad badtunna? Märke? Nåt viktigt att tänka på?

/får ej utlopp för min pyromaniska läggning nu när jag bara eldar pellets...

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Är det en sådan här du menar? Har ingen själv. Litet för dyra!
http://www.sipano.com/minipooler.htm
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har en kompis som har en och han byter vatten stup i ett i den.
Det blir gäddslem på virket direkt.

Skulle jag haft en skulle jag byggt en i plåt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Har en kompis som har en och han byter vatten stup i ett i den.
Det blir gäddslem på virket direkt.

Skulle jag haft en skulle jag byggt en i plåt
Därför ska man ha en av glasfiber.. :wink:
Den här tillverkar en kompis http://www.lantbruksnet.se/relaxpoolen/index.htm
Den är lätt att hålla ren men vattnet får man byta lika ofta om man inte har reningsverk.. De går montera med lysrör/spottar under så man får belysning..

Min syster som är distriktsköterska sa att de varit mycket folk som fått olika infektioner både här o där :roll: pga av dessa "snusktunnor" som hon sa..

Kolla i en tunna o känn på vattnet dagen efter de varit bad där o du blir inte så sugen på ett bad längre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zokoban
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul, 2005 22:27

Inlägg av zokoban »

Har en kompis som gjort en av en fd mjölktank, får plats 4personer. Vedaggregatet är gjort av överbliven plåt också det rostfritt. Byter vatten efter varje gång utom möjligen då bara han och frun badat.
Finns knappast något som går upp mot ett bad på vintern med snö runt omkring månsken vedfyr som sprakar och några pilsner.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

zokoban skrev:Har en kompis som gjort en av en fd mjölktank, får plats 4personer. Vedaggregatet är gjort av överbliven plåt också det rostfritt. Byter vatten efter varje gång utom möjligen då bara han och frun badat.
Finns knappast något som går upp mot ett bad på vintern med snö runt omkring månsken vedfyr som sprakar och några pilsner.
Jodå de är härligt.. :D

Smart med en fd mjölktank då kan man till o med köra med syradisk så är den kliniskt ren.. :idea: Man kanske skulle ha kvar locket till tanken så kunde man ha kvar tankdisken oxå..
Bara att starta disken när det är färdig badat då är den rengjord nästa gång de ska badas..

Har han kvar isoleringen oxå??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zokoban
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 jul, 2005 22:27

Inlägg av zokoban »

[Har han kvar isoleringen oxå??[/quote]

Isoleringen är kvar och tanken är nedgrävd så ca 30-40cm är över mark. På överdelen han stående panel och träring av lärk på som sittkant
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Såg en lågbudgetvariant av utomhusbad. Det var en kille som helt sonika hade grävt ner sitt gamla badkar i trädgården! Vet inte hur han värmde vattnet. Kan tänka mig att man kan köra lagom varmt vatten genom trädgårdsslangen helt enkelt. (Om man har någon varmvattenanslutning med lämplig koppling.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
jonasbrot
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 17:30
Ort: Lammhult

Inlägg av jonasbrot »

Hittade den badtunnan på möbelmässan i Sth i februari
Bild
Är stor nog att rymma 2-3personer bekvämt. Kolla även hur smart de har ordnat uppvärmningen, bara en rörslinga att elda ved i och sedan självcirkulation.
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

jonasbrot skrev:Hittade den badtunnan på möbelmässan i Sth i februari
Bild
Är stor nog att rymma 2-3personer bekvämt. Kolla även hur smart de har ordnat uppvärmningen, bara en rörslinga att elda ved i och sedan självcirkulation.
det där är ingen badtunna jag ser direkt att det är en kaffemugg :wink:
Thermia Biomatic 20+
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Själv så tycker jag att dom borde förbjudas, dom har en #&/()"## skorsten som slutar 2 meter upp och ryker rätt över hela grannskapet, om det vore ett vettig skorsten så kunde det väl vara ok.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar