Bulkförråd ute. Kondensproblem?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Bulkförråd ute. Kondensproblem?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Jag tänkte bygga ett ute-bulkförråd vidbyggt huset intill pannrummet.
Är det några hinder för detta, men tanke på kondensproblem o.dyl?

Finns det några byggbeskrivningar?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bara det inte regnar in så pelletsen inte blir blöt så är det inga problem..

Hur tror du tillverkarna lagrar pelletsen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Kondens uppstår vid temperaturskillnader, när varm fuktig luft träffar en kall yta t.ex. (glasögon som kommer in från kylan är ett tydligt exempel).

Alltså, om du har samma temperatur i bulkförrådet som ute, så bör det inte vara några problem. Se till att det är bra ventilerat bara. Annars kanske det blir rejält uppvärmt av solen på dagen och så går den ner...

Thomas
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Förrådet kommer att ligga på baksidan i direkt nordlig riktning. Dvs konstant skugga i princip.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

En annan aspekt på problematiken. Ska man sätta lite värme i uteförrådet? Kall pellets som kommer in i pannan kyler ju förbränningen...

Då jag tänkte bygga förrådet vägg-i-vägg så funderade jag på att bygga in två ventilationsöppningar - en högt och en lågt och på så sätt cirkulera in lite uppvärmd luft till förrådet.

För att det ska ge nån verkan får man väl förstås isolera förrådet en del.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Barsk skrev:En annan aspekt på problematiken. Ska man sätta lite värme i uteförrådet? Kall pellets som kommer in i pannan kyler ju förbränningen...

Då jag tänkte bygga förrådet vägg-i-vägg så funderade jag på att bygga in två ventilationsöppningar - en högt och en lågt och på så sätt cirkulera in lite uppvärmd luft till förrådet.

För att det ska ge nån verkan får man väl förstås isolera förrådet en del.
Då pelletsen ínte direkt rusar genom skruven så tror jag dom hinner bli ganska varma och goa på vägen :wink:
Thermia Biomatic 20+
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Varm luft

Inlägg av Lunboy »

Då jag tänkte bygga förrådet vägg-i-vägg så funderade jag på att bygga in två ventilationsöppningar - en högt och en lågt och på så sätt cirkulera in lite uppvärmd luft till förrådet.

Du får problem med kondens om du får in varm luft i förrådet som sen kyls av den kalla uteluften.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Bara det inte regnar in så pelletsen inte blir blöt så är det inga problem..

Hur tror du tillverkarna lagrar pelletsen.. :wink:
Har det någon betydelse om de ligger ett helt år i förrådet? Hos tillverkaren skickas de väl ut till kund rätt fort.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Bara det inte regnar in så pelletsen inte blir blöt så är det inga problem..

Hur tror du tillverkarna lagrar pelletsen.. :wink:
Har det någon betydelse om de ligger ett helt år i förrådet? Hos tillverkaren skickas de väl ut till kund rätt fort.
Hållbarheten räknar dom är 8 år bara det inte utsätts för vatten o förrådet går bra att ha ute.. På fabrikerna är det bara kalla plåthallar utan kondens skydd som det lagras i på asfalten..

Det blir nog mer kondens av att lagra småsäck (plast) ute i varierande temp under pressening.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar