HJÄLP Min pelletsbränning är katastrof!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

HJÄLP Min pelletsbränning är katastrof!

Inlägg av kinokosmos »

Jag har trasslat in mig i nån sorts Pellet katastrof.
Det lirar inte alls för mig. Har en Baxibrännare och en Egor V-25UB.
Pelletsen ska visst vara av god kvalitet. (Från säck)
När jag tittar in i pannan så brinner det hyfsat med en ljusorange ca. 20cm låga. MEN det faller ständigt ner pellets som inte verkar helt förbrända. Det bildas avsevärda mängder aska. Bilden visar askmängden efter 5dagar. Väggarna i panna beläggs snabbt. Det flyger en hel del gnistor.
Totalt sett så känns brännaren som ska kunna ge 20Kw inte alls så effektiv som gamla oljebrännaren på 20Kw.
Vad kan vara fel? Hur mycket aska är normalt? Ska det flyga gnistor hela tiden? Ska det ramla glödande pellets bitar hela tiden?
Kan allt bero på för kort skorsten? (4,5m) (Den ser helt härjad ut fast den bara är 6månader)
SNÄLLA HJÄLP!

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av kinokosmos den tor 16 mar, 2006 00:33, redigerad totalt 1 gånger.
hittapanat
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 00:57

Effektlägen???

Inlägg av hittapanat »

Finns det flera effektlägen på brännaren och är dessa i drift? På min PellX 20kw så är lågeffektsläget bortbyglat för att ej riskera för låga rökgastemperaturer. Vad för sorts pellets har du? Öststatspellets har ju rykte om sig att vara "askig". Har aldrig provat själv i och för sig.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Det ska finnas olika effektlägen men min ska vara ställd på 20Kw. Rökgastempen ligger på 150°C så det ska ju vara ok. Pelletsen är från Statoil
hittapanat
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 00:57

Inlägg av hittapanat »

Jaa du, pelletsbroms i fallröret kan kanske hjälpa mot askan i alla fall?
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Vad är en Pelletsbrom? Beror askan på att för mkt pellets matas fram? Det går väl att reglera på manöverpanelen?
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Tjena, är helt ny på forumet, men har följt det en längre tid. Har en viss erfarenhet utav just baxi`s brännare. Har montrerat några, om man säger så :wink: .
Hur som helst så undrar jag först å främst om det är någon firma som har installerat din anläggning? Att jag undrar pga av att jag kan på dina bilder kan se några fel direkt.
Plåten med lås bläcken som sitter i luckan är upp och ner, Skruven ser ut att endast hänga på sin plats genom att du måste ha bägge slangklämmorna på plats, skruvens vinkel är i vart fall enligt bilden mer än 45 grader eller väldigt nära.
När jag hänger skruven så ska den hänga lodrätt ner över intags röret å gärna bara ha 30-40 centimeter slang å då sätter jag aldrig dit den övre slang klämman. Skruven måste ju givetvis ha en lutning, men man ska eftersträva att försöka ha 25-35 graders lutning.
Min teori är att det matas pellets i ojämn takt pga av vinkeln på skruven. Plus att det kan "stocka" sig i slangen pga av den flacka lutningen på slangen. Obs, gör nu skillnad på skruv å slang. Jag tror att det trillar ner pellets i ojämn takt som gör att när det trillar ner i brännaren så är det för mycket, ådå knuffar den ner oförbränd pellets i pannan. angående den mängd aska det blir så undrar jag vad du har avgasvärden å inte bara temperaturen.
Ja detta var några grund ide´er som går att utveckla vidare, men vi kan börja med detta. Mvh. T.N
Senast redigerad av T.N den ons 15 mar, 2006 02:13, redigerad totalt 1 gånger.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Tack för svar!
Skruven sitter i samma läge utan klämmor eller slang. Visst är det nog nära 45 grader. Är det bättre om skriven sitter rakt ovanför fallröret menar du? (Måste kanske skaffa längre skruv)
Hur kollar man avgasvärden?
Hur vet man om skorstenen är för kort eller om luftintaget är för lite?
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Ja, utav erfarenhet så är det bättre att pelletsen kan falla så rakt ner i brännaren som möjligt å att slangen inte får något "knä". Plus att pelletsen inte ska "transporteras" i slangen mer än nödvändigt. Då jag antar att du har fått ett standard paket brännare+ skruv (1700mm) så finns det att beställa en som är 2200mm lång. Såvida du inte kan flytta på förrådet. Angående avgasvärderna så får du nog vända dig till en firma som har den utrustningen så att det går att mäta. Det som är primärt är hur mycket syre det krävs för att förbränna den mängd pellets som matas in. En förenklad version utan mätutrustning är om det ryker svart ifrån skorstenen så ska du öka fläkten på PLC`en, ryker det inte alls så ska du sänka densamma. Det ska ryka lite, men då ska det vara vit/ vitgrå rök. Mvh.T.N
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Skulle nog vilja veta vad du har för värden inställt på din matarskruv det värkar ju som du har den ganska högt ställd.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Ja, precis som Sunkman skriver,så skulle det vara intressant att veta dina värden på PLC`en. Med början utav startdosen. Mvh. T.N
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Hej,

var precis och tittade på en pelletsanläggning som nyligen har fått en elektronisk styrning. Nu på morgonen hade brännaren en effekt på 276Kw, enligt tillverkaren har brännaren en effekt på 200Kw och pannan 220Kw.
Den brännaren ser ut som din, flygglöd (massor), oförbränd pellets, massor av aska, så var det inte innan styrningen installerades.
Vad vi tror så gör fläktens ökade inställning att pelletsen blåser från brännaren med resultat att vi kan se flygande glöd och får massor av oförbränd pellets. En konsult med rökgasanalysator skall komma och kontrollera brännaren.
Vår erfarenhet är att om det finns flygglöd så har man antingen mycket spån, finfracktion, eller en för högt ställd fläkt.

I ditt fall,
är brännaren justerad med instrument?
Vad har du för drag i skrostenen?
skorstenen är inget problem om du har ett bra drag, 0,5mmvp(5pa)-1,5mmvp(15pa).
Har du dragregulator?
Har du mätt rökgastemperaturen i toppen på skorstenen?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker det låter konstigt om slangen skulle ha förlite lutning.. :?
Stannar det pellets i slangen??

Jag har då inte mer lutning, snarare mindre o all pellets rammlar då ner utan problem..

Hur mycket pellets har förbrukats för att få den askmängden??

Som det såg ut med flygglöden för dej gjorde det med bionan jag hade o då blev det mycket aska..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag hade samma problem med min brännare efter att "proffset" installerat den. Efter att jag monterat dubbla pellets-stopp i fallschaktet och minskat fläkt och effekt(pellets) ordentligt så funkade det mycket bättre. (Finns en annan tråd om detta).

Den mängd aska du hade på bilden får jag efter typ en till två månader.

Kolla startdosen, ska inte vara mer än cirka 3 dl (vet inte vad som gäller exakt på din brännare).
Kolla hur myckt pellets som matas per timme och räkna ut effekten.

Min PX21 som ska vara på upp till 20kW klarade utan problem att mata in pellets för 30kW med den skruv jag hade.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Do you have a DragLucka ?

It seems the chimney is pulling very strong...
T.N
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 01:38

Inlägg av T.N »

Here we go again. En annan sak jag funderade över är om du måste köra på max effekt uttag. Att oljebrännaren var på 20 Kw innebär inte att du måste köra pellets brännaren på detsamma. I en "normal" villa så brukar det räcka med 12-14 Kw uttag.
Njaa, sköt väl lite från höften när jag skrev att det stockar sig i slangen. Men är det för lite lutning på slangen i kombination med att man sätter slangklämman för långt ner på fallröret, så finns det risk att det fastnar i övergången.
Jag tror att dina PLC värden är helt fel inställda. Börja med att kolla startdosen som ska vara ca. 3,2 dl. Men återkom gärna med dina värden på PLC`en så man har något att utgå ifrån. Mvh. T.N
Skriv svar