Optimering av förbränningen

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Optimering av förbränningen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Då man optimerar en pelletsförbränning så är det en balansgång mellan ett lågt sottal, säg 1-3 och en CO2-halt så nära 12 % som det går. Vad prioriterar ni då ni optimerar? Jag gillar att köra med låga sottal då det ger minst driftsproblemen. Pelletsförbränningen är ju ingen jämn förbränningsförlopp utan det är ju små brasor som hela tiden startar om med ny pellets som matas in....detta påverkar också mätningen. Hur hanterar ni detta. Vid oljeeldning ja då har man inte detta problem.
MVH
Ulf
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Optimering av förbränningen

Inlägg av Joachim A »

Ulf Rasmusson skrev:Hej Alla!
Pelletsförbränningen är ju ingen jämn förbränningsförlopp utan det är ju små brasor som hela tiden startar om med ny pellets som matas in....detta påverkar också mätningen.
Pelletseldning är väl ett jämnt förlopp? du eldar ju inte en och en utan många samtidigt några pelletar börjar brinna, några är mitt, några brinner ut
Thermia Biomatic 20+
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Doseringsskruven ger en sats då och då och under upptändningen av dessa så får man andra värden....syns också på röken....gäller att mäta en stund efter man hört att pellets har ramlat ner på rosten....men det lär man sig snabbt...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Hej!

Jag håller med Ulf om att det är ett något ojämnt förlopp då man mäter upp rökgaserna. Variationen jag sett beror till största delen på att skruven doserar ojämnt. Den går ca 0,5 varv per matning för min del och ger mest då flanken på skruven är i nedersta läget, dvs en gång per varv. Detta ser man tydligt då man mäter.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Doseringsskruven ger en sats då och då och under upptändningen av dessa så får man andra värden....syns också på röken....gäller att mäta en stund efter man hört att pellets har ramlat ner på rosten....men det lär man sig snabbt...
MVH
Ulf
Med undermatad brännare blir det jämnare.. Men det finns ju doserare.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Det tog ca 1 timme, att finjustera min brännare, värdena måste stabiliseras efter att det har trillat ner pellets i brännaren.
Så här blev dom till slut
Rökgastemp 205.5 C
CO2-halt 12%
Rökgasförl. 8,1%
CO-halt 96ppm
Luftöversk. 1,67
O outsp 160ppm
NO-halt 92ppm
Verkn.grad 91,9%
Detta gäller lågeffekt-läget.
Mvh Vatsug
ps rökgastempen blev högre än vanligt pga varmvatten tapp för att den ej skulle slå av.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Hej vatsug,

Jag är lite nyfiken på vad det är för verkningsgrad du pratar om. Ser att det är 100% minus rökgasförlusten, men hur beräknar du den?

Jag får med dina värden förbränningsverkningsgraden = 100- 0.74 x (205.5 - ca 18°C)/12 = 88.4%. (se tex Ageröds hemsida, http://www.agerods-bioenergi.m.se/forbranning.php). Ett högre verkningsgradstal än förbränningsverkningsgraden går väl i praktiken inte att få?

CO2-halten är ju enl formeln viktig för förbränningsverkningsgraden. Vad är det för värden man ska eftersträva här? SWD nämner CO2-halt på 13.5%. Samtidigt ser man i tester av brännare att CO2-halterna är mycket låga, ofta tex 7-10%. Hur kommer sig detta? Man kan väl inte jämföra anläggningar/brännare om man inte optimerar varje fabrikat för sig?

Höga CO2-värden (typ 14.5% och mer) ger vad jag har hört mer sot. Är det detta man menar när man diskuterar sottal?

Någon som kan reda ut begreppen? :?

(PS. uttag av varmvatten borde väl kyla rökgaserna i större utsträckning och ge en bättre verkningsgrad snarare än en sämre? DS.)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Det enda sättet att få jämn förgasning/förbränning är med en riktig doserare.Allt annat är en kompromiss.Matningen ska ske i absolut jämn takt för att få optimal förgasning.Ingen skruv klarar det lika bra som doseraren.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag går bara på utskriften, från instrumentet, han trycker ut som ett litet kvitto, så det är väl instrumentet som räknar ut verkningsgraden. Samma instrument som vid justering av oljebrännare, men här tog det mycket längre tid. Man får väl lita på att det stämmer.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

OlleMell, dina beräkningar verkar rätt, detta är väl det vedertagna sättet att räkna, när det gäller pelletseldning. Nu var ju instrumentet även avsett för oljeeldning, kanske är faktorn 0,74 en annan för olja? Rumstempen var väl uppskattad, men den påverkar inte mycket.
Såg att mätningen var gjord med lågeffekt. Brukar det inte bli problem med verkningsgraden där? Över 90% låter optimistiskt, tycker jag.
En förbränningsverkningsgrad på över 100% är möjlig att uppnå om man kyler rökgaserna, sägs det, med detta sätt att räkna! Så länge man har det till jämförande beräkningar, så gör det ju inget att det kanske är litet teoretiskt. (Lika för alla.)
Om CO2-halt vet jag bara att man siktar på cirka 12% vid inställning, och att instrumentet ibland inte mäter själva CO2-halten, utan O2-halten och därefter räknar ut CO2-halten! Finns formler för det också.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar