Nu är Tanken ute

sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Nu är Tanken ute

Inlägg av sunkman »

oooo vad skänt det är vara utan oljetank nu är den ute ur mitt hus ni kan inte tänka er vad skönt det är. päron cognaken är bara 1 +i arbetet :lol: :lol:
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hrjsan!
Ja det förstår jag.....var du tvungen att dela den på plats inne? Berätta isåfall hur du gjorde och dina erfarenheter...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Skar sönder den på plats men en riktig nibblare tror jag det heter hade en kompis här som hjälpte mig sen bar vi ut del för del bara.... :lol:
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Var det en trekubiks tank? Hyrde du nipplaren? Skall ju tåla en relativt tjock plåt....hur gjorde du där plåten möter varandra i nittiograder? Dvs hörn... Hur gjorde du för att få ut det sidta som alltid står kvar i botten? Brukar ju vara en tjugo liter olja vatten och slam.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag kan berätta hur vi gjorde. Köpte en stor säck absol kostade en hundring ca. köpte en tigersåg på Harald Nyborg för 299:- köpte ett helt gäng tigersågblad tror det blev 9 st totalt. Kostade nog sammanlagt 300:-.
Hyrde släp för 200:- så totalt kostade det mig 899:- och då har jag en fungerande tigersåg kvar i källaren.
Vi började med att sätta domkraft under så att den lutade mot en hörna och där borrade vi och tappade ur de sista ca, 10 literna som vi lämna på tippen. Sen i med Absol på hela botten.
Vi sågade det i lagom bitar allt förutom bottenplattan som var 4 mm. Jag tror det blev totalt 6 bitar förutom bottenplattan. Sen slängde vi allt gratis på tippen.
Det tog ungefär 4 timmar för två man.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Tack för en fin beskrivning.....jag skall också till att göra det...skall bli skönt att bli av med skiten...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

körde med tigersåg i alla kanter o nibblaren i övrigt har en polare som jobbar på SITA som hjälpte mig tog 4 timmar då var den väck från tomten oxo. Han lånade verktygen från jobbet....kostade mig en hundring för hyra av släpet o så fick han ett flak öl av mig
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag hittade ingen nibblare att hyra i närheten, så det blev en cirkelsåg för metall istället, kompletterat med tigersågen.
Tog några timmar för två personer, men då var min tank på 5 m³.

Nibblare är bättre, säger de som försökt, men den måste klara 5 mm plåt.
Har inte slängt resterna än. De är översnöade...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Nu fick jag inspiration att fixa mer yta i pannrummet så att jag kan bygga ett pelletsförråd. Började ta bort oljeledningarna och kopplingarna idag, imorron blir det påfyllningsrören. Sen ska jag skruva upp luckan uppepå och se hur det ser ut inuti innan jag bestämmer mig för hur jag ska gå vidare. Blir antagligen att köra med tigersågen.
Hur är det med vinkelslip/kap, säkert om jag tömt tanken och hällt i absol?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Min tankjävel skar dom ut med skärbrännare. Gick med en jäkla fart :D
Killarna som gjorde det var inte ett dugg oroliga att det skulle ta eld. Dom torkade ur tanken med ett par trasor, lite slarvigt bara. Sen var det bara skära på...
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

Nibblaren vi använde klararde av 8mm plåt. smidigt var det i allafall.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Kan man inte ta av överdelen på tanken och använda resten som föråd??
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Tog bort inspektionsluckan idag och mätte oljedjupet till 6 cm, så det är alltså ca 120 liter olja kvar i tanken. Hur får jag lämpligast bort den?

Försökte såga i tanken och påfyllningsrören men det fixade inte nuvarande tigersågsbladet, gick bättre med en bågfil. :)
Får jaga nya sågblad, nån som har koll på vad det är blad man ska ha till en Best Tools-såg?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Tänk på att varna grannarna och att använda både hörselkåpor och öronproppar.. Tro mig det låter så inni bovete mkt när man sågar i en oljetank av plåt.. Använd gasmask om du måste prompt in i pannan och skära, det stinker och ångorna är itne trevliga..
Biomatic 20+
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

hade bara öronproppar det räkte... :lol:

suga upp det med en pump är lämligt tycker jag....
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar