USEL pelletsförbränning! Exklusiva bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Prova annan pellets ?

Jag har ett par kompisar som för några år sen fick hem pellets
som inte gick att använda. Problemet stavades flamskyddsmedel.

Pelletsleverantören hade fått tag på spån från rivningskåkar innehållande
flamskyddmedel. Det blev mest bara en massa kolande av det hela.

Givetvis så fixade leverantören så deras förråd blev tömda och ny pellets leverades.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inställningsproblem?

Inlägg av Lunboy »

Ursäkta mig lite!

Men du måste ju ha köpt din brännare nånstans, eller? Vad säger dom?

Det måste ju finnas garanti på skiten, eller? Kontakta tillverkaren eller säljaren!

Och för guds skull skaffa en vettig installatör med ett ett instrument istället för att hålla på och fippla med prylarna själv. det kanske kostar en eller 2 h men de pengarna har du tillbaka i minskad förbrukning och problem på nolltid!

Sitta och titta på brännaren i ett dygn och ändra inställningar :shock: hallå eller.

översätt det dygnet i pengar så kan installatören komma flera gånger.

Detta gäller faktiskt inte bara dig utan många andra oxå.

Höll själv på med det oxå i början men insåg snabbt att det lönar sig att ringa en expert med rätt prylar.

Ha det
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Självklart har Eurofire/Baxibrännaren installerats av en fackman. Dessvärre var det något fel på rökgasinstrumentet och de hade inte möjliget att ställa in med hjälp av detta. Nästa vecka kommer de igen med ett fungerande instrument. Det jag blir fundersam på är ju att jag och andra förståsigpåare har provat snart nog alla kombinationer av luft/pellets som går. Alltid samma resultat. Bara effekten varierar. Har även provat olika pellets, Statoils säck och Flex Heat.
Senast redigerad av kinokosmos den sön 26 mar, 2006 02:46, redigerad totalt 1 gånger.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

kinokosmos skrev:Självklart har Eurofire/Baxibrännaren installerats av en fackman. Dessvärre var det något fel på rökgasinstrumentet och de hade inte möjliget att ställa in med hjälp av detta. Nästa vecka kommer de igen med ett fungerande instrument. Det jag blir fundersam på är ju att jag och andra förståsigpåare har provat snart nog alla kompinationer av luft/pellets som går. Alltid samma resultat. Bara effekten varierar. Har även provat olika pellets, Statoils säck och Flex Heat.
Har du elpatron på pannan så utnyttja den tills att du får utrustningen justerad. Ge tusan i och laborera med nått när du inte har kunskaperna. Hade jag varit installatören så hade jag ej startat brännaren åt dig förrän den var kontrollerad vid förbränningen.
Men men det finns gott om rötägg ibland installatörerna.
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Ni menar alltså att inställniing med instrument an göra sån skillnad? Då kanske det finns hopp? Som det känns nu så är allla varianter uttömda utan förbättring.
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Det som slår mig efter att ha varit på detta forum sen i December att att
det verkar vara många sk " kvalificerade installatörer" som inte vet vad dom pysslar med. Vi konsumenter måste ställa högre krav så att det blir bättring ute i pannrummen. Det borde vara av intresse från säljarna att ha kunnigt folk ute.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

kinokosmos skrev:Ni menar alltså att inställniing med instrument an göra sån skillnad? Då kanske det finns hopp? Som det känns nu så är allla varianter uttömda utan förbättring.
Det kan vara så att det är andra fel också, men med ett rökgasinstrument kan du se om förbränningen är helt åt skogen.
Som dina bilder visar så tyder det på STORA fel. Det är förstås inte ditt fel utan installatörens. Kräv en utskrift av mätprotokollet efter han har varit där.

O2 (syre) = Mäts
CO (Kolmonoxid) = Mäts
CO2 (Koldioxid) = Beräknas
Rökgastemperatur = Mäts
qA Rökgasförlust = Beräknas
Verkningsgraden = Beräknas
Luftöverskott = Beräknas
hPa Drag i skorsten = Mäts


Här ser du vad som mäts och beräknas av ett vanligt rökgasinstrument för pellets.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Inställning

Inlägg av Lunboy »

Naturligtvis kan man ställa in den utan instrument men du kan ju aldrig få en optimal förbränning genom att bara titta på lågan, och det är ju det vi vill ha, eller?

Sen är det ju så att när står vid brännaren och vrider på pottarna fram och tillbaks så vet du snart inte var du är och därför är det vanskligt att stå och testa olika inställningar på måfå.

Man skall oxå veta att ibland behövs det extremt lite justering mellan bra och dåligt.

Titta heller inte för mycket på hur andra har ställt in sina brännare för det kan vara otroliga skillnader mellan anläggningarna fastän det är samma produkter, det är ju skillnad på hus och hus, var du bor, va det är för väder osv....

Var bor du kinokosmos?
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Inställning

Inlägg av Karla1 »

Lunboy skrev:Naturligtvis kan man ställa in den utan instrument men du kan ju aldrig få en optimal förbränning genom att bara titta på lågan, och det är ju det vi vill ha, eller?

Sen är det ju så att när står vid brännaren och vrider på pottarna fram och tillbaks så vet du snart inte var du är och därför är det vanskligt att stå och testa olika inställningar på måfå.

Man skall oxå veta att ibland behövs det extremt lite justering mellan bra och dåligt.

Titta heller inte för mycket på hur andra har ställt in sina brännare för det kan vara otroliga skillnader mellan anläggningarna fastän det är samma produkter, det är ju skillnad på hus och hus, var du bor, va det är för väder osv....

Var bor du kinokosmos?
Självklart har du rätt i det du skriver, men jag menar är att om man alldrig har sysslat med detta så ska man nog överlåta det till någon som kan sin sak. I detta fall om han har otur så kan det bli en rejäl smäll i pannan, till följd glödande pellets som sprutar bakåt ut i pannrummet.
Som hans förbränning ser ut så är det lätt att det byggs upp gaser i pannan och då smäller det. Inget att leka med.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Inget att leka med.[/quote]
Inget att leka med när dett gäller dålig förbränning av pellets det kan bli en gengasexplosion (aldehyd förbränning )
kinokosmos
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar, 2006 23:18

Inlägg av kinokosmos »

Tacksam för alla teorier! Har faktiskt hänt att det puffat till vid uppstart. Nån sorts mindre explosion som fått dragluckan att klappa. Men annars är det inga synliga gaser alls i pannan vid "normal" drift. En av de som skuvat och trott sig veta problemet ställde ned fläkten avsevärt med effekten att den blev lite rök i pannan under förbränningen. Men det största problemet var att själva brännaren blev mycket het och överhettningsskyddet i matarröret löste ut. Har lagt upp en liten filmsnutt på lågan med lite mer fart på fläkten. (Filmat genom inspektionshålet på sidan av pannan)
http://hem.bredband.net/engsve/pellets/IMGP6124.AVI

(Bor i Tyresö)
PV Compact 20, Egor V-25UB, Coiltech LVDV, 300m2 lageryta
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

En sak som slår mig när jag läser denna förfärliga tråd. Vet du med säkerhet (alltså helt säker genom upprepade mätningar) vilken effekt brännaren är inställd på?
Det är ju något som du själv absolut kan göra.


Sedan detta med att det skall ställas in med instrument får ej överdrivas in i absurdum som vissa inlägg tenderar göra. En van installatör gör en första grovinställning och låter sedan anläggningen gå en tid för att skruven skall stabilisera sig. Därefter görs en fininställning med instrument. Vi talar här om finlir.
Se Andrés tråd om injusteringen av hans brännare så får man mera perspektiv på detta med instrument.

I det här fallet är det ju grova fel (i fel härad) där mätning med ett instrument förmodligen skulle ge mätutslag utanför skalorna. Och då måste man börja med en manuell grovinställning först i alla fall.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har man då inte kunskaperna ska man inte hålla på och lira själv.
Vänta du på installatören, mitt slutliga råd.
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Alla som läset detta.Det finns inga genvägar här i livet,speciellt när det gäller injusteringar av pelletsbrännare.
Jag anser att det är kriminellt av en installatör att inte mäta och injustrera en pelletsbrännare samt även efterlämna ett test protokoll.
Delvis för att uppfylla dagens miljökrav samt att funktionen och pellets förbrukningen blir mycket bättre.

Att tänka på är också att det är bara seriösa installatörer som gör detta.
Får man inte ovanstående text utförd vid en installation av pellets eldning
har man haft en sk. Tomatodlare i huset (inte en seriös instsllatör).

Slutligen: Dom mest seriösa pelletsbrännar tillverkarna har en obligatorisk utbildning som installatörerna måste gå.

Kan vara värt att kolla !!!!!! Författare Ing- B-Å
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Min installatör/leverantör sa att de enl. yrkescodex var tvugna att lämna protokoll, utskrift av rökgasanalys, tips & idéer + minst ett återbesök.

Min leverantör, har varit här 2 ggr på ett år, för att kolla att allt ser bra ut.
Samt gjort lite efterjusteringar...

Då de även är återförsäljare för Pelletsen, så hjälper de till med optimering av brännaren då kvalitén på pelletsen ändras....

Det kallar jag service !

/Bamyl
Skriv svar