Köra oljebrännare på diesel tillfälligt

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Köra oljebrännare på diesel tillfälligt

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej,

som några kanske har märkt på mina inlägg så är jag mitt i processen att byta ut min gamla oljeanläggning till pellets.

Det kan ju vara lite svårt att bedöma när oljan kommer att ta slut. Förutom att utetemperaturen är minst sagt ostadig så kan man knappast lita på nivåmätaren.
Har sett lite olika förslag här på forumet om att man kan köra på vanlig diesel från dunk. Funkar det? Lukt?

Är det lämpligt att först tömma tanken till botten genom att kapa påfyllnings- och luftningsröret och luta tanken lite, eller blir det för mycket gojs i brännaren så att man får problem med att köra på diesel senare?
Hade ändå tänkt bryta ledningen mellan brännare och tanken för att koppla på dunken.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Själv så lutade jag tanken ganska så mycket för att få ut så mycket som möjligt.

Den lördagen jag hade planerat att såga itu tanken fanns det fortfarande olja i. Sög upp det sista och det blev bara ca 15 liter. Upplevde inga problem från det att jag började luta tanken tills jag stängde av brännaren. Lite spännande hade det ju varit och se hur mycket det skulle blivit kvar om man lät brännaren suga ur så mycket som möjligt.

Sedan beror det ju på hur länge Du hade tänkt och köra diesel från dunk. Jag menar om det kommit in mycket skit i brännaren så kanske den inte blir så långlivad.

Visst kommer det att lukta. Personligen tycker jag det luktar gott , men alla kanske inte håller med mig :lol:

Men om man försöker göra en så lufttät koppling mellan rör och dunk så....

Just nu i skrivande stund är röris här och installerar min nya Ecoflex panna. Mer om detta i en ny tråd, lite senare...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det finns filter före brännaren. Skiten fastnar där. Om det kletar igen fullständigt får du rengöra, innan du kan köra vidare.

I mitt fall lutade jag också tanken så mycket som takhöjden tillät. Det fanns lite olja kvar när installationen var inplanerad. Vi satte shunten fullt öppen och tog ut returröret från tanken, så att brännaren körde returen i ett tomfat i källaren. Det som blev kvar sen rymdes i en hink.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tappade ur allt som fanns kvar i tanken i dunk sen fick de stå ett dygn så ev vatten o annat skräp sjunkit innan jag stoppade ner slangen från oljebrännaren.. Körde med slangen 5-10 cm från botten på dunken tills mot slutet då sänkte ja eftersom..
Då gick de köra tills de va 0,5 liter kvar då stannade brännaren då de bara va vatten o annat skräp kvar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

nissetib skrev: Men om man försöker göra en så lufttät koppling mellan rör och dunk så....
Helt lufttätt kanske man inte bör göra det , blir väl undertryck i dunken annars. :wink: Idén är inte så dum annars, kanske med bara en liten glipa för tryckutjämningen...
Kanske kan fixa en koppling som inte tar in luft från pannrummet, slangen jag köpte på Biltema för 30 :- var ju 5 meter lång, 1,5 meter från brännare till dunk och sedan 3,5 meter kvar för att nå fram till en av ventilerna. Skulle kunna funka.

Tack för alla synpunkter. Kontentan verkar vara att det här tillvägagångsättet med lutande tank och dunk på slutet är ok, åtminstone under en kortare tid.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Med returslangen tillbaka ner i dunken så bör det väl inte vara någon större risk för att det blir undertryck i dunken....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Jag köpte billig diesel av bonden den sista månaden....har ju pannrummet i källaren, så jag störs inte av lukten....

Men det fungerar alldeles utmärkt att köra både grön och "vit" diesel.
Jag sammankopplade ett "batteri" av 20-litersdunkar med hjälp av "hävertprincipen".

I den sista dunken lade jag ner sug och returslangen med en liten klump i.

Rätt spännande att se litrarna försvinna när brännaren går igång ;)

Har numer gjort om min oljebrännare till raps-olje-kok-kärl .... Bra för kräftor mm. ;)


Mvh
Bamyl
JoFi
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 11:54
Ort: Stenungsund

Inlägg av JoFi »

jag köpte en båt tank på Biltema, färdig med slang o hela konkarongen, funkade utmärkt när jag kört slut på oljan lite före beräknad tid ;)
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Köra oljebrännare på diesel tillfälligt - Problem

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej igen.

Fick göra slag i saken i helgen. Köpte hem sakerna förra måndagen, hade på känn att det snart var dags även om nivåmätaren indikerade att det borde vara någon/några veckor kvar. Hann inte fixa till det i veckan men när Lördagen kom kände jag att det var dags om det skulle bli gjort.

När jag kom ner till pannan hade "säkerhetsbrytaren" på brännaren löst ut pga oljan var slut, snacka om timing. :D

Fick pula en stund för att få till det med slangen utan att få några luftfickor.

Brännaren gick igång nästan omedelbart, bara lite luft som skulle bort först.

Nu till problemet. Brännaren går en stund, 30 sek - 1 min, därefter löser någon säkerhetsbrytare ut. Startar igen efter att jag har återställt men samma fel uppträder igen (och igen och igen och igen....).

Vad kan det vara för fel?
Upplever ett avvikande ljud när brännaren går som jag inte känner igen. Upplever även att lågan är större än tidigare, men det kan vara ren inbillning.

Brännaren är en gammal Bentolux från Bentone-verken i Ljungby
Typ nr: P1D-1
Serie: 237791

Styrdosan är en Danfoss 57L3.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Troligen ojämn bränsletillförsel (luft?). Den löser med största sannolikhet ut på flamvakten.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

jag får då inte ut luften alls ur mitt rör mellan filter tank.
Hade kört brännaren till stopp (filtret blev halvtomt). Samt att tanken står ordentligt lutad.
Det är en Bentone Beo 10 med enkelrörsystem.
Har prövat att ta ut returpluggen å lite andra saker men icke att jag får dieseln att flöda till filtret när jag försöker strarta grrr :evil:

Vad gör jag för fel. skall man vaccum suga ?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
jolevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 21:46
Ort: Bohus-Björkö

Inlägg av jolevik »

När brännaren går torrt är det ett måste att få ut all luft ur systemet eftersom den inte klarar av att suga nåt bränsle annars.

Hade samma problem med att brännaren går en stund, 30 sek - 1 min, därefter löser någon säkerhetsbrytare ut. Startar igen efter att jag har återställt men samma fel uppträder igen (och igen och igen och igen....

Trodde att ja fått ur all luft men det fanns allt några bubblor kvar i sista slangen in i brännaren....

Har du en välfylld tank så lossar man bara slangen lite alldeles vid brännaren och låter bubblorna pysa ut. Nån deciliter olja får man fånga upp och hälla tillbaka i tanken. Se till att huvudrytaren är avslagen bara :!:

Har man däremot bara en liten skvätt kvar i tanken får man inget hjälp med trycket därifrån utan måste hjälpa till med en pump av något slag - typ som till tankar för utombordsmotorer för båtar.
CTC 256B från -71 + BeQuem 20D (installerad dec 2005)
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hade samma problem med att brännaren går en stund, 30 sek - 1 min, därefter löser någon säkerhetsbrytare ut. Startar igen efter att jag har återställt men samma fel uppträder igen (och igen och igen och igen....

Trodde att ja fått ur all luft men det fanns allt några bubblor kvar i sista slangen in i brännaren....
Kan nog vara samma problem som jag har. Kontrollerade fotocellen som kollar om det finns någon flamma. Den var inte igensotad så det var inte problemet.

Om jag körde med fotocellen hängande utanför brännaren och lyste på den med en ficklampa så funkade det klockrent. Alltså är det min fotocell som inte tycker att det brinner tillräckligt. Frågan är vad det kan vara.
När jag tittar på lågan tycker jag att det brinner som sjutton, men visst kan problemet vara att det kommer ojämt med bränsle.

Jag får nog testa med en pump mellan dunken och brännaren för att försöka trycka bort eventuella . Är ju inte läge att fylla på tanken eftersom själva syftet är att ta bort den :)
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Sådär nu är den igång och rullar dock så är oljefiltret enbart fult till 2/3 och lossar jag på skruven på taket så siprar det diesel.
Hur får jag ur luften ur filtret eller är det ingen fara?

//mvh oljebrännarn :twisted:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar