Illaluktande Laxå pellets på säck

Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Illaluktande Laxå pellets på säck

Inlägg av Doc »

Har nu för första gången använd Laxå pellets produktionsdatum 060306. Hade Statiol pellets innan de luktade fint barrskog...
När jag öppnade Laxå säcken spred sig en illa lukt som klart påminner om mysryra (formalin). :?
Har ni andra åxå observerad sånt. Om de alltid luktar så illa ska jag definitift inte köpa mer. :evil:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min senaste bulkleverans, laxåpellets för första gången, luktade konstigt.
Det mesta av lukten har försvunnit nu efter ca 3-4 veckor. Eller så har man vant sig......

Tidigare leveranser har luktat sågat trä så det vete f-n vad de har blandat i sin pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Hoppas bara på att de inte har blandad in gamla limrester från spånskivetillverkingen. :evil:
Ale
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:52

Inlägg av Ale »

Visst upplevde jag också att Laxå Pelletsen luktade mer än den Statoil pellets vi hade innan, och ja, visst påminer lukten och gamla spyor eller nåt, precis när man hällt upp den i förrådet. Men den brinner bra 8)
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Innebär detta att dom fått fart på leveranserna igen alltså?
Min leverantör har hittills inte ens fått något vettigt besked verkar det som...

Peter
Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

produktionen

Inlägg av snillet »

Som jag märkte för ett par veckor sedan så hade de produktionsproblem, inte råvarubrist så det skall man inte vara så orolig för iaf :wink: .

Visst luktar laxåpelletsen gammal spånskiva ,det tycker jag definitivt :lol: , men...nu kör jag vestmarkapellets å den luktar...

Fy farao vad den luktar illa, stinker i hela garaget !
Bränt trä luktar den, men så e dom ju lite "förvärmnda" också.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Min senaste leverans luktar precis som det luktar när man blåst ut ett ljus.
Plus att de sotar som bara den... ;(

/Bamyl
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Om pelletsen avger formalinlukt bör den reklameras, formadelhyd är definitivt inte nyttigt.
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej!

Ja, smaken är som baken. Jag tycker då inte att Vestmarka pelletsen luktar illa. Tycker det är en rätt så trevlig doft som möter en när man kommer in i pannrummet.

Men ha då i åtanke att det finns dom som gillar surströmming och de som tycker att lutfisk luktar gått :lol: :lol: :lol: :lol:

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Till Låxå's försvar måste jag nog anföra att lukten är numera nästan borta. Har nu fyllt på med pellets från samma tillverkningsdatum å de luktar rätt så normalt. :roll:
Måste pellets pelletsen mognar först ?? De var ganska färskt först. :?:
Skriv svar