Installation av CTC Ecoflex klar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Installation av CTC Ecoflex klar

Inlägg av nissetib »

I måndags morse var det så dags för att äntligen kasta ut den gamla pannan. Rörmokaren var här 08:20 och va färdig med allt ihop strax före 17- tiden. Tisdagen ägnades åt pelletsbärning i väntan på elektrikern som kom på eftermiddagen.

Senare på kvällen så var det då dags att starta eldandet. Enligt han som var här och startade brännaren, så hade dom sagt på CTC att det bara var att trycka på "play" så skall allt funka.....och det gjorde det.

Dock har jag problem med mitt varmvatten, men det beror inte på pannan. Utan på röris som trodde han gjorde mig en tjänst att inte byta blandningsventilen.
Den har några år på nacken nu så det är hög tid att byta. Dessutom så är det skillnad på hur en panna arbetar som har värmeväxlare (CTC) till varmvattnet och en som inte har det (min förra panna). Eller hur man nu skall uttrycka sig...

Så om det är någon som skall installera en Ecoflex...glöm inte att byta ut Eran gamla b-ventil till en ny.

Idag så kopplade jag även in rumgivaren. Man kan då ställa in på pannan hur varmt man vill ha det inomhus mer exakt. Bra för våran del då jag även har en insats i öppna spisen. Vilket skulle innebära att om man eldar i den mycket så blir det ju ännu varmare eftersom pannan inte har en aning om hur varmt det är inne, utan bara ute. Dessutom blir det mer ekonomiskt.

Än så länge har jag ju inte så mycket erfarenhet om den men det ser iaf lovande ut. Hittills är jag helnöjd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
marcus
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 jan, 2006 18:34
Ort: otterbäcken

nyfiken

Inlägg av marcus »

Hej nissetib får man fråga vad det kostade.
Gjorde rörisen allt installation+bortforsling eller gjorde du något.

Jag väntar på offert ifrån en firma men då blit det thermia biomatic 20+