Installation av CTC Ecoflex klar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Installation av CTC Ecoflex klar

Inlägg av nissetib »

I måndags morse var det så dags för att äntligen kasta ut den gamla pannan. Rörmokaren var här 08:20 och va färdig med allt ihop strax före 17- tiden. Tisdagen ägnades åt pelletsbärning i väntan på elektrikern som kom på eftermiddagen.

Senare på kvällen så var det då dags att starta eldandet. Enligt han som var här och startade brännaren, så hade dom sagt på CTC att det bara var att trycka på "play" så skall allt funka.....och det gjorde det.

Dock har jag problem med mitt varmvatten, men det beror inte på pannan. Utan på röris som trodde han gjorde mig en tjänst att inte byta blandningsventilen.
Den har några år på nacken nu så det är hög tid att byta. Dessutom så är det skillnad på hur en panna arbetar som har värmeväxlare (CTC) till varmvattnet och en som inte har det (min förra panna). Eller hur man nu skall uttrycka sig...

Så om det är någon som skall installera en Ecoflex...glöm inte att byta ut Eran gamla b-ventil till en ny.

Idag så kopplade jag även in rumgivaren. Man kan då ställa in på pannan hur varmt man vill ha det inomhus mer exakt. Bra för våran del då jag även har en insats i öppna spisen. Vilket skulle innebära att om man eldar i den mycket så blir det ju ännu varmare eftersom pannan inte har en aning om hur varmt det är inne, utan bara ute. Dessutom blir det mer ekonomiskt.

Än så länge har jag ju inte så mycket erfarenhet om den men det ser iaf lovande ut. Hittills är jag helnöjd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
marcus
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 13 jan, 2006 18:34
Ort: otterbäcken

nyfiken

Inlägg av marcus »

Hej nissetib får man fråga vad det kostade.
Gjorde rörisen allt installation+bortforsling eller gjorde du något.

Jag väntar på offert ifrån en firma men då blit det thermia biomatic 20+
han hadde bäst pris där sa han :?: men jag hade annars tänkt en ctc men vi får väll se vad det blir.


Kul att det verkar funka.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har inte fått fakturan ännu, dessutom har jag fått ett specialpris. Men ord pris är ca 72-75 tusen.

Det enda jag gjort innan är att jag har tagit bort oljetanken. Efter ett visst läsande här så beslutade jag att ta bort den själv, och därmed sparade jag ca 4500:-.

Känns bättre och lägga det på pellets istället.

Rörisen tog givetvis med den gamla pannan inkl brännare. Allting va ju bara skrot ändå......
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Topsi
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 28 jan, 2005 17:49
Ort: östra göinge

Inlägg av Topsi »

Sitter det inte en blandningventil i pannan???
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Nej, det sitter ingen blandningsventil i pannan...tyvärr..
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hej!

Hur upplever du varmvattenkapaciteten? Har du provat att t.ex fylla ett badkar med fullt flöde?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Kan inte ge ett bra svar på det nu, eftersom blandningsventilen inte är som den ska. Enligt säljaren skall det inte vara några problem med varmvattnet när man tex fyller ett standardstort badkar.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej Marcus, du undrar över kostnaden. Jag har ett pris på 80' för installation av en EcoFlex och bortforsling av gamla anläggningen , panna och tank. Har väntat på nissetibs erfarenhetr av sin nya EcoFlex och kommer själv tillbaka när min är på plats. /NisseE
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Bra!! Allt fungerar..
Det är alltid bäst att skaffa en shuntautomatik som känner av både inomhus temperatur och utomhus temperatur. Eller ????
Installatör ????????????
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Topsi skrev:Sitter det inte en blandningventil i pannan???
När jag läste detta trodde jag att det var shuntventilen du menade. När jag läste om pannan ser jag att både shunt + shuntstyrning (tom inkl rumskännare) ingår i pannan. Det måste alltså vara blandningsventilen som förhindrar att varmvattnet blir för varmt i kranarna som du avser (blandar varmvattnet från pannan med kallvatten). Innebär detta att flödet minskar? Kör utan blandventil på min gamla panna. Tänkte nämna det om någon annan också misstolkat detta.
Senast redigerad av Stugsittaren den mån 27 mar, 2006 17:12, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Stugsittaren skrev:
Topsi skrev:Sitter det inte en blandningventil i pannan???
När jag läste detta trodde jag att det var shuntventilen du menade. När jag läste om pannan ser jag att både shunt + shuntstyrning (tom inkl rumskännare) ingår i pannan. Det måste alltså vara blandningsventilen som förhindrar att varmvattnet blir för varmt i kranarna som du avser (blandar varmvattenet från pannan med kallvatten). Innebär detta att flödet minskar? Kör utan blandventil på min gamla panna. Tänkte nämna det om någon annan också misstolkat detta.
Jo, det är den blandningsventilen jag menar. Skall ju vara till för att förhindra skållningsrisken. Jag vet inte om det innebär att flödet direkt minskar. Har inget annat och jämföra med.

I veckan som kommer så är det lovat att jag skall få min blandventil utbytt till en ny. Dessutom skall det göras en rökgasanalys, och därmed injustera brännaren.

Vilka parametrar jag sen skall ställa om ,när och om , jag köper norsk pellets, har jag ingen aning om....Men man lär sig väl det oxå...
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Har nu fått blandventilen utbytt. Nu verkar det som allt funkar som det ska. Har dock inte kunnat köra med fullt öppen kran när jag tappar upp vatten i badkaret.
Dock så finns det en circpump till värmeväxlaren som just nu står på läge 1. Skall prova att köra på läge 3 så får jag se vad som händer.

Dock är det ju inte jämförbart med att elda olja jämfört med pellets, vad det gäller just varmvattnet, och det är ju det enda jag har att jämföra med.

Har även gjort en rökgasanalys. Enligt CTC så är det ju bara att plugga in pannan och köra. Peppar, peppar...inte va det långt ifråniaf. Behövde bara öka fläkten 10% (högeffektläge) så blev det kanonbra.

Har nu kört pannan sedan tisdagen förra veckan, och allt funkar fint.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

nissetib skrev:Har nu fått blandventilen utbytt. Nu verkar det som allt funkar som det ska. Har dock inte kunnat köra med fullt öppen kran när jag tappar upp vatten i badkaret.

Har även gjort en rökgasanalys. Enligt CTC så är det ju bara att plugga in pannan och köra. Peppar, peppar...inte va det långt ifråniaf. Behövde bara öka fläkten 10% (högeffektläge) så blev det kanonbra.
Kör du den på 15/20 kW på högläget??

10% är inte så "bara" om det är lika som på thermian..

10% gjorde 4% på co2 halten hos mej nu då jag ställde in brännaren på 20 kW.. Jag testade med matning 85% o fläkt 45% då va co2 på 16% men med fläkt på 55% blev den 12%..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Kör den på 15 kW:s läget. När pannan börjar närma sig 80 grader så går den ned på lågeffekt, för att sedan stängas av.

Kan nog kanske hålla med om att 10 % inte är så "bara". På min c02 (tror jag det va) sjönk den från 2000 till 200. Enligt sotaren som var här blev alla värden jättebra.

Konstigt att värden mellan Din panna och min skiljer sig så...eller mäts dom inte på samma sätt kanske??
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

nissetib skrev:Har nu fått blandventilen utbytt. Nu verkar det som allt funkar som det ska. Har dock inte kunnat köra med fullt öppen kran när jag tappar upp vatten i badkaret.
Dock så finns det en circpump till värmeväxlaren som just nu står på läge 1. Skall prova att köra på läge 3 så får jag se vad som händer.
Ok, avvaktar med intresse dina erfarenheter! Hur stort badkar har du och hur lång tid tar det att fylla?

Har du tappat upp karet med också kallvatten på? Dvs från termostatblandare e.dyl? Du skulle ju kunna testa att tappa med enbart varmvatten, dvs skållhett i början men eftersom det gradvis blir kallare så blir sluttempen ok. Värt o testa?

En annan metod att få till det är väl att börja tappa med maxflöde i nån minut, stoppa, vänta 5 minuter så att brännaren hinner gå igång ordentligt - sen tappa upp resten.

Nån sa att man kunde öka upp börvärdet på pannan 5 grader så att den startade upp ordentligt - sen tappa upp och sen dra ner börvärdet efter badet. En i mina ögon mer omständlig variant av det första tipset - om det funkar... :wink:
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar