En shuntfråga!

Skriv svar
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

En shuntfråga!

Inlägg av Giggegubb »

Hej!

Jag har en ERA10 autoshunt med inomhusgivare på boarean och den funkar bra. Nu vill jag ha lägre temperatur, 15 grader, i källaren, där jag har två element. Hur får jag det? Vrider ner elementen i källaren bara?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Jo
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Ofta finns det en returventil ut från elementet där man kan stypa flödet så att den vanliga regulatorn inte kan ge alltför hög temperatur in till elementet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Fast idag blev problemet det omvända.

Boarean med mkt fönster värmdes upp av marssolen som säkert strålar in flera hundra watt. Autoshunten shuntar ner och jag får 17 grader som är inställt på temp-givaren(Jag snål? inte! :oops: ). (Tempgivaren sitter inte i solen utan i ett "innerrum"). Bra så!

Men: framledningen blir i princip kall (jag har ingen temp men det kändes knappt ngn värme) och då blir källarelementen kalla, tempen där blir 13 grader, eftersom ingen solvärme når dit. Smådjuren i källaren vill ha minst 15 grader och jag har tänkt att dom ska ha just 15 grader.

Undrar om detta går att lösa egentligen :wink: ?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Du kan ju ha två värmekretsar och två shuntstyrningar till biomaticen :wink:
Thermia Biomatic 20+
Giggegubb
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 15:05

Inlägg av Giggegubb »

Kan man lura systemet genom att stänga av några element på boytan? För att hålla samma innetemp kommer ju shunten då att höja värmen, vilket sin tur gör elementen i källaren varmare och tempen stiger där?

Eller funkar inte det?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

i det rummet som jag har innegivaren har jag ett vred på radiatorn och med det har jag strypt flödet så att jag ändå får värme i källaren varma dagar. Men detta funkar inte om vi har besök av flera personer.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

kenhje skrev:i det rummet som jag har innegivaren har jag ett vred på radiatorn och med det har jag strypt flödet så att jag ändå får värme i källaren varma dagar. Men detta funkar inte om vi har besök av flera personer.
Säg till dem att de låter bli att skruva på radiatorn! :D
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Allan skrev: Säg till dem att de låter bli att skruva på radiatorn! :D
Njaa, det är inte så enkelt, det beror lite på vad man har för hus (isolering) och krav på värme. Och som man kan läsa i flera trådar här på detta eminenta forum så justeras returen väldigt ofta och ett vred är en enklare lösning än att justera returen.
I mitt dåligt isolerade hus måste jag använda vredet på våren och hösten för att kunna få den temp som frugan vill ha i källaren (även jag, för det blir problem med fukt om värmen stängs). Värmen i boarean stänger shunten. Alternativet är att flytta givaren till källaren tidigt på våren för att senare på hösten flytta den till boarean. Så mitt vred har 2 lägen, ett för att få rätt temp i boarean på hösten/sommaren/våren och ett för vintern.
Eftersom jag har denna lösning måste jag även ha termostater på radiatorerna annars skulle det bli väldigt varmt vissa tider.
Vi har testat en hel del för att komma fram till detta.

Mina förhoppningar är att jag skall hinna tilläggsisolera i sommar och då skall en riktig injustering av radiatorsystemet göras och förhoppningsvis kommer jag inte att behöva vredet längre.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar