Jämn matning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Jämn matning?

Inlägg av Bassman »

Hallo där. Jag har precis hittat till detta fina forum och har lite funderingar angående min Viking 9990. Köpte o flyttade in i huset för några månader sen och har ingen manual till brännaren...
Nu till saken:

Borde det inte bli en bättre o jämnare förbränning om man matar in lite pellets ofta istället för mycket mer sällan?
Har hittills kört med 5:13 (alltså matning 5s, paus 13s osv...) i matning och matar då i nästan 2,6 kg/h vilket ju blir typ 12,6 kWh. Har pillat lite idag och mätt (mha skrivbordslampa, hink och hushållsvåg ;)) och kommit fram till att en matning på 1:3 ger drygt 2,6 kg/h det också. Borde det inte bli jämnare/bättre förbränning med 1:3 än med 5:13?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Jämn matning?

Inlägg av pannlover »

Bassman skrev:Hallo där. Jag har precis hittat till detta fina forum och har lite funderingar angående min Viking 9990. Köpte o flyttade in i huset för några månader sen och har ingen manual till brännaren...
Nu till saken:

Borde det inte bli en bättre o jämnare förbränning om man matar in lite pellets ofta istället för mycket mer sällan?
Har hittills kört med 5:13 (alltså matning 5s, paus 13s osv...) i matning och matar då i nästan 2,6 kg/h vilket ju blir typ 12,6 kWh. Har pillat lite idag och mätt (mha skrivbordslampa, hink och hushållsvåg ;)) och kommit fram till att en matning på 1:3 ger drygt 2,6 kg/h det också. Borde det inte bli jämnare/bättre förbränning med 1:3 än med 5:13?
Jag har ochså tänkt tanken med att mata oftare och mindre.
Har provkört roslagsbrännaren. Skall snart få hem en b16
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jag har ju kört med 1:3 i matning i tre veckor nu och jag tycker att det funkar fint.

B16 är så vitt jag kan förstå samma brännare som 9990 bara det att den är gul istället för svart. :)
Vad är det för panna du har då?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Inlägg av pannlover »

Bassman skrev:Jag har ju kört med 1:3 i matning i tre veckor nu och jag tycker att det funkar fint.

B16 är så vitt jag kan förstå samma brännare som 9990 bara det att den är gul istället för svart. :)
Vad är det för panna du har då?

Albin Trio 330 DL,Combipanna
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Hej alla!

Manual kan man få tag i om man ringer BioNordic 027839150.

Mvh Stefan
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Skriv svar