Funderingar på detta med hög och låg effekt.

Skriv svar
pfeldt
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 09:36
Ort: Rydsgård, 15km från Ystad

Funderingar på detta med hög och låg effekt.

Inlägg av pfeldt »

Hej på er alla i formuet, jag har lite funderingar på det här med extra termostat. Jag har i dagarna köpt en TK1A som jag kan ställa i start temp och stopp temp på. Nu startar brännaren vid 68 grader och stannar vid 80 grader. Anledningen till denna extra installation är att jag har en plattvärmeväxlare i pannan, och då startar ju "normalt" brännaren i nästan samma ögonblick som man öppnar en varmvattenkran. Och går därefter i cirka 15 minuter. Nu har jag ställt in en skillnad på 12 grader mellan påslag och avslag så får brännaren får jobba i ca 30 minuter innan den slås av.

Men nu till min undran och tanke, brännaren går ju i sk. modulerande läge d.v.s. den går på lågeffektläge i 20 minuter innan den går över till högeffektläge med automatik. Tror ni att det är smartare att ställa in brännaren så den nu alltid går i högeffektläge eftersom pannan alltid går längre en cirka 30 minuter.

Kommentera, och skriv ner era funderingar så e ni snälla.
/Peter

Panna (Nibe Pellux), PelletsBrännare (Viking BIO), Shuntstyrning (Thermomatic ERA 10) och Termostat (TK1A)
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Värmebaronen rekomenderar modulerande effekt på vikingbio. Först låg sen hög. Inbillar mej att det blir större påfrestning på brännarrör o roster, om man kör på högeffekt direkt, innan matrialet har blivit uppvämt.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror också det ligger en del i det Vatsug skriver. Dessutom är det ju onekligen så att rökgastemperaturen till skorstenen stiger vid högeffekt. Mer värme till kråkorna med andra ord.

Jag kör också med modulerande effekt, med undantag för när temperaturen kryper ner till under -20 grader, då jag kopplar över till enbart högeffekt. Vi har då problem med att få effekten att räcka till för vårt enrörssystem. Brännaren orkar helt enkelt inte höja panntemperaturen på lågeffekt, utan får bara förlängda gångtider av det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Hej alla,
Jag har en Janfire Flex-a som jag kört på läge 3 sedan jag startade upp min brännare i januari. Läge 3 innebär att när pannan kommit upp i temperatur så går brännaren ner på en underhållsglöd tills det är dags att börja elda på allvar igen. Detta innebär att jag får ett värmespann på ca 8 grader, pannan slår till vid 72 grader och ifrån vid 80 grader.

Nu när det börjar bli lite varmare, åtminstone på dagarna, så har jag testat att köra på läge 2 i några dagar. Då har jag samma effekt som på läge 3 men ingen underhållsglöd. På detta läge väntar brännaren 35 minuter innan elspiralen sätter fart på brasan. Det medför att jag får ett värmespann, vis den utetemperatur som råder just nu, på ca 20 grader, pannan slår till vid 60 grader och ifrån vid 80 grader.

Nu till min fråga: Vad tror (vet) ni är kostnadseffektivast, att hålla en hög temperatur (72-80 grader) och relativt korta eldperioder eller en lägre snitttemperatur (60-80 grader) och relativt långa eldningsperioder?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Tänkte bara nämna, angående det första inlägget med värmeväxlare, att en extra termostat inte är nödvändigt. Värmebaronen har en Bios utan den hysteriska varmvattenfunktionen och då får man en skillnad på ca 20C mellan tillslag och frånslag oavsett varmvattentapp...
Det står under "Vilke fel..." i Värmebaronen-avdelningen...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar