pellets brist

Ralf
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 15:37

pellets brist

Inlägg av Ralf »

det är pelletsbrist i vår region..mellan östra halland.
min leverantör får inte någon pellets om ett par veckor.
som tur köpte jag på mig i tid.
men situationen kommer att återställa sig.
marknaden klarar inte riktigt anpassa sig efter efterfrågan..
men den långa vintern har väl påverkat ochså..
och så läser man om det höga elpriset...
mon bror har ochså slut på pellets men har fått ett par säckar av mig..
för att ny leverans kommer tisdag...den leverantören har ej kunnat leverera pallvis utan bara säckvis...
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Ojdå... det är kanske bäst att bära in mina pelletspallar i garaget innan man ser en granne som pallar säckar. :D
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror också att vi måste bli bättre på att hjälpas åt att bunkra pellets under sommaren, då tillverkarna har lågsäsong. Med den efterfrågan det har varit i vinter, så har det blivit en massa flaskhalsar (brist på transportkapacitet t.ex.) som driver upp priserna ytterligare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Det verkar ju trots allt som det börjar lossna nu? Min leverantör har fått ett antal pallar och kommer att få fler från Laxåpellets.
Full tillgång är det väl inte, utan en viss "ransonering".

Peter
Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Dessutom lär den kalla perioden vara slut nu. Från -15/20 på nätterna till runt 0. Så behovet lär minska snabbt och min gissning är att fabrikerna snabbt kommer ifatt. Kanske priserna går ner också, men det är väl för mkt att hoppas på. :roll:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
rpc
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 15:45
Ort: Karlstad

Inlägg av rpc »

Enligt en artikel i lokalblaskan verkar det som om det inte är brist på pellets som är problemet, utan snarare brist på maskinkapacitet (?) för att säcka pelletsen. Det skulle betyda att ni som kör med bulk har mindre problem att få era leveranser... Stämmer detta med era erfarenheter???

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... lletsbrist

Kolla den också.

Den har tydligen blivit lite skvet i tillgången när en av de större (laxåpellets som förser flera andra med pellets) fick problem med bl:a sina pressar och hade en månads driftstopp.

Men detta jobbas ju ikapp allteftersom.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Lösvikts-pellets i Säffle

Inlägg av Barsk »

Hej!

Det finns tydligen hur mycket pellets som helst vid den lokala pelletsfabriken i Säffle som tillverkar åt Statoil där, om jag föstod det rätt.

Det var en stor artikel i NWT (Nya Wärmlands Tidningen) i helgen. Man kan åka dit och köpa i lösvikt, t.ex lasta sin släpkärra. Min granne gör så regelbundet då han ändå har sin gamla mor i trakten.

Tydligen har dom inte kapacitet så det räcker att säcka pelletsen. Men som sagt här finns pellets. Är ju en bit ifrån Östra halland iofs, men kanske värt en tripp. :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Läste i tidningen skogen om Wilhemssons trävaru, utanför Linköping som satsar på ny pelletspress. Ska pressa pellets av kutterspånet från hyvleriet, 10 ton / dygn.
Bra m nya aktörer !
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

vatsug skrev:Läste i tidningen skogen om Wilhemssons trävaru, utanför Linköping som satsar på ny pelletspress. Ska pressa pellets av kutterspånet från hyvleriet, 10 ton / dygn.
Jag ringde och kollade priset.
De vill ha 1850kr/ton i bulk fritt utkört inom 5 mil. Dvs till bland annat Norrköping och Linköping.
Helt OK pris tycker jag. :-)

När jag har kört slut på det sista spånet från såbi så ska jag beställa därifrån!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Har nyss varit hos V-pellets i Segmon, Värmland, och hämtat 1,2 ton nu på morgonen och för oss som kan åka dit och hämta är det inget problem att få pellets. För boende längre bort i Sverige kan det just nu vara lite svårare att få leverans hemkört därifrån just nu men lugn, chefen meddelade att de är i kapp strax. De har ca 500 ton disponibelt i lager just nu och fabriken startar upp igen i närtid efter en del renoveringar så brist, NEJ.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Var i Sexdrega i går och hämtade 900kg pellets och det var inga problem. Frågade huruvida det fanns risk för brist men det hade kontoristen inte fått nån info om att de (SBE) hade. Däremot hade de haft en kund i måndags från Stenungsund som hade hämtat där för det var det närmaste han hittade, Sexdrega ligger väl en nio mil från Göteborg, enkel resa, så frågan är om han bara var kass på att leta eller om hela västsverige har problem att leverera.
Hon på SBE sa också att ibland är det inte pelletsen som är problemet utan att kunna packa det i säckar, så vi som hämtar i lösvikt eller får bulk leveranser borde inte drabbas speciellt. Trevligt att veta...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hejsan!
Vad tjänar man på att hämta pelletsen själv? Lönar det sig med tanke på egna fraktkostnaden?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Juggernaut skrev:Var i Sexdrega i går och hämtade 900kg pellets och det var inga problem. Frågade huruvida det fanns risk för brist men det hade kontoristen inte fått nån info om att de (SBE) hade. Däremot hade de haft en kund i måndags från Stenungsund som hade hämtat där för det var det närmaste han hittade, Sexdrega ligger väl en nio mil från Göteborg, enkel resa, så frågan är om han bara var kass på att leta eller om hela västsverige har problem att leverera.
Hon på SBE sa också att ibland är det inte pelletsen som är problemet utan att kunna packa det i säckar, så vi som hämtar i lösvikt eller får bulk leveranser borde inte drabbas speciellt. Trevligt att veta...
Klent runt Göteborg....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

snillet skrev:
Juggernaut skrev:Var i Sexdrega i går och hämtade 900kg pellets och det var inga problem. Frågade huruvida det fanns risk för brist men det hade kontoristen inte fått nån info om att de (SBE) hade. Däremot hade de haft en kund i måndags från Stenungsund som hade hämtat där för det var det närmaste han hittade, Sexdrega ligger väl en nio mil från Göteborg, enkel resa, så frågan är om han bara var kass på att leta eller om hela västsverige har problem att leverera.
Hon på SBE sa också att ibland är det inte pelletsen som är problemet utan att kunna packa det i säckar, så vi som hämtar i lösvikt eller får bulk leveranser borde inte drabbas speciellt. Trevligt att veta...
Klent runt Göteborg....
Finns i Lödöse, åtminstone förra veckan. Jag körde hem ett ton i bilen på två svängar. Såbi för 1850:- / pallen

Peter
Biomatic 20+
Skriv svar