Statoil pellets

notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Statoil pellets

Inlägg av notti »

Grannen kom rusande för att visa vad han hittade när han sotade brännaren och pannan ..jo det var stora metallslagg bitar ..troligen levererar Statoil pellets som är tillverkat av rivningsvirke med en massa spik som smälter och blir slagg ..men helt otroligt att det är så stor mängd metall att det finns typ en liter slagg efter 14 dagars eldning ..humm jag köpte oxå senast från Statoil men jag har inte sotat än ..jag gör det imorgon för att se om jag har slagg ..jag har bara konstaterat att Statoil har väldigt dålig pellets det jag fick var till hälften spån
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jocke.t
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 16:21

Inlägg av Jocke.t »

Jag har själv inte haft några problem av vare sig spån eller metallbitar i statoil pellets. Men det verkar vara flera som har problem med statoil.
Är det nu vid senare leveranser som det har blivit problem?

Kan var bra att veta vid framtida beställningar :!:

//Jocke
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Nu har jag sotat och inge metal slagg här än i alla fall men det ser fördjävligt ut inne i pannan ..helt kolsvart :shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
dalkar
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 dec, 2005 23:17
Ort: Dalarna

Inlägg av dalkar »

notti skrev:Nu har jag sotat och inge metal slagg här än i alla fall men det ser fördjävligt ut inne i pannan ..helt kolsvart :shock:
Hoj!

Har har samma problem med Pelletsleveransen jag fick från Statoil
i slutet av Februari..
Kolsvarta väggar men aska är brun. Har justerat lite på brännaren
men det blev inte någon större skillnad.
Kanske tar det allt skit de hittar för att göra pellets av, nu när det är
ransonering..

/ dalkar
___________________

CTC-Total 84 Iwabo s1-03
kingofmetal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 11:16

Statiol

Inlägg av kingofmetal »

Man bör vara medveten om att den pellets som Statiol säljer är tillverkad av SÅBI. Någon som ser ett samband? Många har ju haft problem med den pellets som säljs under SÅBIs märke också.... Lustigt att man ska betala mer för sämre kvalité.......
Virre Viking
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 14:38
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Virre Viking »

Bild

Är ganska ny på pelletseldning men så här ser pelletsen ut jag fyllde på senast från Statoil. Massor med spån. Har tidigare eldat med Såbi och där fanns i princip inte ett spån i säckarna. Nästan omöjligt att elda det här i pelletsbrännaren. Fyller igen slangen och ur skruven kommer det lite pellets men mest spån. Jag rekommenderar inte Statoil efter detta. :evil:
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Virre Viking skrev: Är ganska ny på pelletseldning men så här ser pelletsen ut jag fyllde på senast från Statoil. Massor med spån. Har tidigare eldat med Såbi och där fanns i princip inte ett spån i säckarna. Nästan omöjligt att elda det här i pelletsbrännaren. Fyller igen slangen och ur skruven kommer det lite pellets men mest spån. Jag rekommenderar inte Statoil efter detta. :evil:
Har du konfronterat Statoil med denna bild? Hur reagerade dom? Om du inte gjort det tycker jag att du ska göra det, så ska inte pellets se ut. Min pellets kommer från Såbi och precis som du säger är där knappt ett uns av spån i den.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
patsi
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 15:27
Ort: Värmland

Inlägg av patsi »

Ser för j**ligt ut.Så mycket spån har jag inte i tunnan efter fyra års körning ens.Har Kört med Alphof (Munkfors Värmland) och norsk pellets
i stort sett hela tiden.Det gråa ser ut som ryss sopor som jag stöd köpte
en stor säck från lantmännen för ett par år sen.
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

När man ser det där är man ganska glad att man kör med Vestmarka, men det verkar ju finnas fler sorter som är av bra kvalitét.

Det kanske vore bra med en tråd där man kan lämna omdöme om pellets. Där man bedömer prisvärdehet och kvalitét. Det är inte alltid det dyraste är bäst, men heller inte det billigaste! Är detta en bra idé tycker ni?



Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
slutavverkning
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 01 apr, 2006 20:53

Re: Statoil pellets

Inlägg av slutavverkning »

notti skrev:Grannen kom rusande för att visa vad han hittade när han sotade brännaren och pannan ..jo det var stora metallslagg bitar ..troligen levererar Statoil pellets som är tillverkat av rivningsvirke med en massa spik som smälter och blir slagg ..men helt otroligt att det är så stor mängd metall att det finns typ en liter slagg efter 14 dagars eldning ..humm jag köpte oxå senast från Statoil men jag har inte sotat än ..jag gör det imorgon för att se om jag har slagg ..jag har bara konstaterat att Statoil har väldigt dålig pellets det jag fick var till hälften spån
Statoil har köpt 1.000 ton pellets av V-pellets (se Råd &r öns test av pellets)säckat i storsäck lagrat i Fagerlid c:a 1,5 år. Sedan lastat på bil i lösvikt för vidare transport till Forssjö för säckning i 16 kg säckar.
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Turbo skrev: Det kanske vore bra med en tråd där man kan lämna omdöme om pellets. Där man bedömer prisvärdehet och kvalitét. Det är inte alltid det dyraste är bäst, men heller inte det billigaste! Är detta en bra idé tycker ni?
vore en utmärkt idé! Är ju jobbigt å inte veta vilken tillverkare som har bra kvalitet, eftersom det brukar variera så från gång till gång
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Danneman skrev:
Turbo skrev: Det kanske vore bra med en tråd där man kan lämna omdöme om pellets. Där man bedömer prisvärdehet och kvalitét. Det är inte alltid det dyraste är bäst, men heller inte det billigaste! Är detta en bra idé tycker ni?
vore en utmärkt idé! Är ju jobbigt å inte veta vilken tillverkare som har bra kvalitet, eftersom det brukar variera så från gång till gång
Det är ju det som blir svårt att veta.....

Om någon ger bra info om ett fabrikat så är det ju inte säkert att den som köper efter rekommendationen får lika bra pellets, eftersom pelletsen verkar varierar väldigt i kvalitet mellan tillverkningsdagarna/lagringen/transporten mm mm. Dessutom köper ju tillverkarna av varandra när de har svårt att klara sina leveranser.

Det måste fram mera krav på pelletskvaliten. Tror nog att pelletstillverkarna måste skärpa sig och se över sina tillverknings/lagrings/transportkedjor.

Skall själv gå över till Vestmarka pellets (som är svanen märkt) så fort som jag har "byggt" om min pelletsbrännarstyrning. Tror att jag har kommit på ett sätt att ändra pelletsmatningen i min brännare utan att köpa en uppgranerad processor för 820:- (för dyrt för en "plastbit" tycker jag).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej.

En tråd med pelletskvalitéten skulle ju visa på om t. ex 7 av tio är missnöjda med en tillverkare och då kanske man väljer den som flest varit nöjda med istället. Vi är ganska många på forumet så jag tror man skulle få en ganska bra bild över vilka som varierar mest i kvalitet.

Eller vad tror ni?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Ja det vore bra att ha en sida där vi kunde mata in våra erfarenheter av pelletskvalitet och andra erfarenheter som leveransprecision, bemötande, pris mm. Jag tycker vi är så anonyma emot varandra och ser gärna att vi hade en matrikel med personliga kontaktuppgifter så vi kunde prata med varandra och på sikt samordna inköpen för att få bättre pris och kvalitet. Vad tycker ni?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Virre Viking
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 14:38
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Virre Viking »

Statoil har nu svarat. Dom hämtar de pallar som ej är öppnade. Resten får vi behålla. Tar ej något betalt.
Aldrig mera Statoil !
Har nu fått nya säckar från Såbi. Ingen spån alls i säckarna.
Brännaren har gått i flera dagar nu utan stopp. Skönt.

Statoil = :evil:
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
Skriv svar