Ctc EcoFlex på plats!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hmm, finns det nån driftsinformation i EcoFlexen?
Dvs pelletsförbrukning, hur mycket kvar i förrådet etc...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Barsk skrev:Hmm, finns det nån driftsinformation i EcoFlexen?
Nja, vet att thermian har det så jag letade efter det i början, men lyckades inte hitta något sådant i menyerna. Hade ju varit en trevlig funktion om det fungerar som det ska. Jag har väl fått någorlunda fason på shuntautomatiken nu. Men om jag ska vara ärlig hade jag nog kunnat vara utan den och använt en Thermomatic istället. Men men... Vi får väl se om mina inställningar stämmer när det blir kallt till nästa vinter. Allt annat fungerar kanon!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Hmm, finns det nån driftsinformation i EcoFlexen?
Dvs pelletsförbrukning, hur mycket kvar i förrådet etc...
Man har kanske varit tvungen att rensa bort vissa funktioner för att få plats med egna ideer?

Så ang förbrukningen får man hitta en driftstidstimer och räkna om manuellt :cry:

Johan
Vad var det med shuntstyrningen som du inte gillade?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev: Så ang förbrukningen får man hitta en driftstidstimer och räkna om manuellt :cry:
Det finns en timer inbyggt, dock inte på nivån hög/låg utan totaltid pelletsbrännare. Så man får väl försöka hitta nån formel där som fungerar hyffsat. Men visst är det skräp att man sopat denna funktionen från Thermian! :cry:

Jag vill ha järnkoll på min förbrukning för att se vad olika insatser i huset kan ge för effekt, isolering etc.

Om nån känner för att tjata på CTC om detta så har ni mitt fulla stöd!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej,
Ang funderingen om skruven kan mata in via sidan från Mafa Midi. Jag har ett Mafa Midi och har samma typ av anslutning - i huven - som du har på bilden Johan. Hann inte påverka installatören innan det var klart, skulle gå om man höjer förrådet. Skruven som CTC levererar med är bara 150 cm, så ett tips till kommande "EcoFlexare" är att antingen beställa en längre skruv eller vara beredda på att höja förrådet.
NisseE
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

NisseE skrev:Hej,
Ang funderingen om skruven kan mata in via sidan från Mafa Midi. Jag har ett Mafa Midi och har samma typ av anslutning - i huven - som du har på bilden Johan. Hann inte påverka installatören innan det var klart, skulle gå om man höjer förrådet. Skruven som CTC levererar med är bara 150 cm, så ett tips till kommande "EcoFlexare" är att antingen beställa en längre skruv eller vara beredda på att höja förrådet.
NisseE
Det är ju klart att man offererar 1,5 m skruven för att få affären, den är ca 500 billigare än 2 metersskruven.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Stugsittaren skrev:Vad var det med shuntstyrningen som du inte gillade
Gillade och gillade, men jag tycker det är lite bökigt med utegivarsystem som ska ställas in och testas fram för bästa resultat. Nu har jag haft mina 22 grader inne de senaste dagarna, men sista dygnet har det varit lite kyligare ute och vips är min innomhustemperatur nere på 20,5 grader. Alldeles för kallt tycker jag som nu måste ner och justera kurvan på shuntstyrningen och se om det blir bättre. Det finns ju även en inomhusgivare monterad, men pannan verkar inte bry sig om den så mycket. I pannans display indikeras både aktuell temperatur samt börvärde, men den skiter i att kalla på mer värme ändå. Detta står även att läsa i instruktionsboken sidan 8.
"Inställd kurva prioriteras alltid. Rumsgivaren kan endast till viss del öka shuntens pådrag utöver inställd värmekurva."
Jag tycker helt enkelt att det är mycket bök för att få det att fungera som jag vill. Hade thermomatic CBJ i gammla huset. Bara att bulta fast skiten och ställa ratten på 22 grader så var allt klart den. Men men... Vi får väl se vad som händer. Rätt injusterat är det ju helt okey. Man har koll på allt som händer i pannans förhållandevis rejäla display.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Den automatshunten jag har går också på utetemp. Eventuell inomhuskännare (har dock ingen installerad) kan endast sänka framledningstempen. Är det samma upplägg där kanske?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Den automatshunten jag har går också på utetemp. Eventuell inomhuskännare (har dock ingen installerad) kan endast sänka framledningstempen. Är det samma upplägg där kanske?
Jag har försökt luska i manualen hur innegivaren fungerar, det jag har fått fram är att den kan både sänka och höja radiatortempen, men bara begränsat. Det står på två olika ställen, den ena hittade Johan och den andra om höjningen står på ett annat ställe, lite mellan raderna. Om behov finns så kan jag söka fram det igen.

Om Johan får för kallt när det blir kallare så är det nog lutningen som är för liten. Den styr linjärt hur mycket varmare radiatortemp som ska skickas ut som funktion av utetempen. Dvs om "lutningen" är rätt så ska inomhustempen hålla samma värde oavsett utetemp. "Justeringen" styr sen så att man höjer/sänker det konstanta värdet som man har fått fram till rätt nivå, t.ex 21 grader eller vad man vill ha.

En annan parameter är max framledningtemp, det är en begränsande inställning som om den står för lågt begränsar maxvärmen till radiatorerna för mycket.

Så för att kalibrera systemet det så ska man:
1) Öppna alla radiatortermostater och dito ventiler fullt
2) Stänga av rumsgivaren som annars stör kalibreringen
3) justera in max framledningstemp efter radiatortyp
4) Ställa in lutningen. Den parameter man sätter är radiatortemp vid -15 grader.
5) invänta att inställningen stabiliserar sig (1 dygn)
6) justera justeringen så att man får rätt temp inne

Om nu utomhustempen ändras så ska inomhustempen vara konstant. Blir det kallare och innetempen sjunker så ska lutningen ökas.
Blir det kallare ute och innetempen ökar så ska lutningen minskas.

Lite pyssel... :)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Jag har försökt luska i manualen hur innegivaren fungerar, det jag har fått fram är att den kan både sänka och höja radiatortempen, men bara begränsat.
Man borde även kunna ställa hur stor effekt innekännaren skall ha. Kanske något att sätta upp på önskelistan till CTC (missade det i mitt förra mail till dem). Risken är dock att det blir för bökigt att ställa in.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
Om nu utomhustempen ändras så ska inomhustempen vara konstant. Blir det kallare och innetempen sjunker så ska lutningen ökas.
Blir det kallare ute och innetempen ökar så ska lutningen minskas.

Lite pyssel... :)
Oftast är det runt 0° o blåsigt som det blir för kallt inne då utegivaren styr o då ska innegivaren höja framledningstempen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

André skrev:
Barsk skrev:
Om nu utomhustempen ändras så ska inomhustempen vara konstant. Blir det kallare och innetempen sjunker så ska lutningen ökas.
Blir det kallare ute och innetempen ökar så ska lutningen minskas.

Lite pyssel... :)
Oftast är det runt 0° o blåsigt som det blir för kallt inne då utegivaren styr o då ska innegivaren höja framledningstempen..
Eller så är det kraftig solinstrålning eller man eldar braskamin och då ska innegivaren sänka framledningstempen...

Ovanstående exempel på hur man kalibrerar lutningen kräver dock att innegivaren är frånkopplad och att man har någotsånär stabila väderleksförhållanden - men olika temperaturer. Med korrekt lutning ska då innetempen vara stabil. Med innegivaren inkopplad så tas extra påverkan om hand, t.ex blåsighet, braskaminer och solinstrålning etc - men bara i begränsad omfattning tydligen.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag kan då fortfarande inte komma på något i det här systemet som skulle vara bättre än Thermomatic CBJ? Möjligtvis att den inte vräker på för fullt om man får för sig att vädra hela huset mitt i vintern... Men det är väldigt sällsynt hemma hos oss.... Innegivaren var urkopplad i början. Men jag kopplade in den när jag tyckte att temperaturen höll sig stabil. Men ack vad jag bedrog mig... Får väl hoppas att jag får ordning på det nån gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej johansjostrand, Skulle vilja höra om man kan få ta del av dina inställningsvärden på EcoFlexen? Jag har kört en vecka nu och tog hit inst i dag för att jag tyckte pannan sotade och höll väldigt låg rökgastemp. Han mätte med instrument och ändrade pelletsinställningarna - och visst blev värdena bättre. Blir bara lite konfunderad då han redan för en vecka sedan verkade rätt säker på att startvärdena var bra. Jag vill inte "mecka" själv då jag har i det avtalade priset att dom ska trimma in pannan, och det tänker jag utnyttja tills dess den går bra. Vill bara ha ngt att jämföra med.

Så här ser mina värden ut: Start / Ändrat till
Brännartyp: 15 kw / 20 kw
Effekt hög skruv: 78% / 91%
Effekt hög fläkt: 36% / 53%
Effekt låg skruv: 41%
Effekt låg fläkt: 20%
Panntemp: 80 gr

Rökgastemp vid start: 70-130
Rökgastemp efter 1 vecka: 60-110
Rökgastemp nu: 70 - 130

Varför sjönk rökgastempen tro? Inst kunde inte säga! Ngn som har en teori?
Har gjort av med ca 10 säckar pellets på 8 dagar. Mycke eller normalt?
Tacksam för kommentarer
CTC EcoFlex, installerad April 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har jag förstått de rätt nu NisseE..

Pannan är aldrig sotad som jag förståt det o efter en vecka så är det avgastempvärdena med justeringarna som gjordes vid installationen??

Om så är fallet så är det inte så konstigt då du kör brännaren i 20 kW nu o drygt 16 kW tidigare då blir rökgastempen högre nu..

Låg effekts läget är ej aktiverat nu el??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar