Enkel Datorsyrd shuntstyrning

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Enkel Datorsyrd shuntstyrning

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

har fått en ide om hur jag enkelt skall styra värmen i huset via datorn. Utan att koppla upp mig mot elmotor med 230v.

Vill ha lite feedback på iden och lite tips.
Tanken föddes då jag provade badkaret och inte fick så mycket varmvatten som jag ville, så jag villa på ngt sätt fjärrstyra shunten för att kunna maximera varmvattenuttaget.

Detta är ett krav: om datorn inte är igång, så skall den ursprungliga automatiken fungera som innan.

Jag tänker mig att jga kopplar in mig på ledningen till utegivaren.
På denna sätter jag ett relä, och ett styrkort från datorn. När datorn inte aktiverat styrkortet är relät stängt och utegivaren styr shuntautomatiken.
När jag aktiverar styrkortet, Som egentligen bara innehåller en digital potentiometer, så kan jag styra motståndet till utegivaren och på så sätt påverka shuntens läge. eftersom jag redan har datorn kopplad till hela pannan och läser från och return på elementen så har jag ju koll på dessa delar (+ att jag har innegivare)


/Eric
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Enkel Datorsyrd shuntstyrning

Inlägg av MP »

Eric Hjalmarsson skrev:Hej!

har fått en ide om hur jag enkelt skall styra värmen i huset via datorn. Utan att koppla upp mig mot elmotor med 230v.

Vill ha lite feedback på iden och lite tips.
Tanken föddes då jag provade badkaret och inte fick så mycket varmvatten som jag ville, så jag villa på ngt sätt fjärrstyra shunten för att kunna maximera varmvattenuttaget.

Detta är ett krav: om datorn inte är igång, så skall den ursprungliga automatiken fungera som innan.

Jag tänker mig att jga kopplar in mig på ledningen till utegivaren.
På denna sätter jag ett relä, och ett styrkort från datorn. När datorn inte aktiverat styrkortet är relät stängt och utegivaren styr shuntautomatiken.
När jag aktiverar styrkortet, Som egentligen bara innehåller en digital potentiometer, så kan jag styra motståndet till utegivaren och på så sätt påverka shuntens läge. eftersom jag redan har datorn kopplad till hela pannan och läser från och return på elementen så har jag ju koll på dessa delar (+ att jag har innegivare)


/Eric
Ja du vill alltså att schunten stänger ned när du skall ta varmvatten, är det grundfunktionen?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Finns flödesvakter som kan lösa detta fint.

En sån i varmvattenledningen som drar relä som i sin tur ändrar resistansen för shuntgivaren och stänger shunten.

Men då stänger shunten VARJE gång så ett fördröjningsrelä är nog att föredra, säg på sådär 2-3 minuter kanske ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Finns flödesvakter som kan lösa detta fint.
Har du något tips om inköpsställe på billiga flödesvakter?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Re: Enkel Datorsyrd shuntstyrning

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

MP skrev: Ja du vill alltså att schunten stänger ned när du skall ta varmvatten, är det grundfunktionen?
Helt rätt, Bland annat. Dock är jag inte säker på att detta är bästa sättet. Bästa sättet kanske skulle vara att ställa shunten först helt öppen, speciellt om inte brännaren går. Sen låter man det brinna en stunde med öppen shunt (för att lägra lite extra energi i elementen :), oxå blir det varmt och gott i huset när man badat klart)

Frågan i det fallet blir om man kan tillgodogöra sig den extra värmen man skickar ut i system till varmvatten, eller om den alltid "blir kvar" i elementsystemet.

Som extra bonus kommer jag kunna styra allt från en Websida, och att jag kan använda min innegivare till datorn för att styra shunten med vid behov.

Snillets idé är samma sak antar jag. fast på ett enklare sätt, speciellt om man inte är programmerare :).

/Eric
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Återigen.... kanske skulle kontakta den här killen, han verkar ha koll på de där me styrteknik: www.bwired.nl
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Skriv svar