Två alternativ kvar och beslut måste fattas i helgen...
Två alternativ kvar och beslut måste fattas i helgen...
120 kvm i 1½ plan +80 i källare som jag skulle vilja ha lite värme i. Kåken är byggd -49
Alternativ 1.
# Calmarpannan Opex (utan slinga p.g.a. ack)
# Strömnäs ack 500/120 med uttag för sol
# Laddomat 10
# PX-21 brännare från KMP med skruv
# Pelletsförråd på 300 eller 400 liter beroende på vilket jag vill ha.
Pris: Ej klart men 65-70' inklusive installation enligt förhandsuppgift. (Jag deklarerade att det är över min budget)
Alternativ 2.
# Värmebaronens Joker
# Viking Bio med skruv.
# Mafa pelletsförråd 300L
Pris: 55' inklusive installation.
+5000:- om jag vill ha en ack. Den kopplas i så fall så att pannvattnet cirkulerar.
Anledningen till mitt intresse för acktank är att jag vill ha riklig tillgång till varmvatten p.g.a. badkar på 300 liter och jag vill inte stå utan varmvatten för att frugan har badat. Intresset är dock mindre om jag väljer Joker då den kan leverera 300 liter 45-gradigt varmvatten utan ack. Opex klarar 220 (240?) liter 42,5-gradigt utan ack. Värmebaronens installatör hävdar att Joker den kan leverera 400 liter 40-gradigt vatten och i så fall finns definitivt inget behov för ack.
Jag står och väger, men håller på att trilla över till VB från att ha varit ganska säker på Opex. Dåligt askutrymme i VB ser jag inte som en nackdel.
Alla tankar och idéer välkomnas - Det är nu det ska avgöras!
Alternativ 1.
# Calmarpannan Opex (utan slinga p.g.a. ack)
# Strömnäs ack 500/120 med uttag för sol
# Laddomat 10
# PX-21 brännare från KMP med skruv
# Pelletsförråd på 300 eller 400 liter beroende på vilket jag vill ha.
Pris: Ej klart men 65-70' inklusive installation enligt förhandsuppgift. (Jag deklarerade att det är över min budget)
Alternativ 2.
# Värmebaronens Joker
# Viking Bio med skruv.
# Mafa pelletsförråd 300L
Pris: 55' inklusive installation.
+5000:- om jag vill ha en ack. Den kopplas i så fall så att pannvattnet cirkulerar.
Anledningen till mitt intresse för acktank är att jag vill ha riklig tillgång till varmvatten p.g.a. badkar på 300 liter och jag vill inte stå utan varmvatten för att frugan har badat. Intresset är dock mindre om jag väljer Joker då den kan leverera 300 liter 45-gradigt varmvatten utan ack. Opex klarar 220 (240?) liter 42,5-gradigt utan ack. Värmebaronens installatör hävdar att Joker den kan leverera 400 liter 40-gradigt vatten och i så fall finns definitivt inget behov för ack.
Jag står och väger, men håller på att trilla över till VB från att ha varit ganska säker på Opex. Dåligt askutrymme i VB ser jag inte som en nackdel.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ska du köra mot acktank så är det bättre med euronom p20ub el tellus F6D/F7D som inte har så stor vattenvolym som opus.. Priset är väl ca 17-20000:- för dessa..
Visst tar du en acktank med 90 mm pur isolering??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Två alternativ kvar och beslut måste fattas i helgen...
Min är star och den är varmvattenväxlare klarade bara halv badkar som jag hade haft därför jag fick tjuvstart innan jag tappvarmvatten och fyll badkar utmärkt.Thomas_P skrev: Anledningen till mitt intresse för acktank är att jag vill ha riklig tillgång till varmvatten p.g.a. badkar på 300 liter och jag vill inte stå utan varmvatten för att frugan har badat.
Då den Joker eller Comet bör klara sig med andra omgång badar tycker jag, Frugan ligger och avslapp i badkar tar väl minst 30 minuter så pannan blir återvarmvatten efter 20 minuter.
Vikingbion är rätt snabbstart och varme upp snabb.
Opex är intressant och verkar bra och lätt rensar, men PX-21 skulle jag inte vill ha. (varför läs själv forum här på ämne pellx)
Fråga är om du känner suga på Opex och varför inte med Vikingbio eller andra märke?
Svår val pga aska rymmer då kan du kolla volym aska rymmer att jämföra VB och Opex, och fråga vilka är varmeffektiva mellan Opex och Joker att uppvarme?
Japp, hoppas att du kan bestämma utan tveka på måndag

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Nja... Jag var inne på P20UB ett tag och hörde mig för med installatören (f.ö. samma som installerar Opex). Prisskillnaden i sig är försumbar men tittar man på vad som följer med pannorna så skiljer det mycket. Jag kan inte på rak arm säga vad men installatören rabblade upp en del prylar. Installatören rekommenderade Opex framför P20UB, trots att jag från början var mer inne på den sistnämnda p.g.a. vedmöjligheten. Jag har inte lyckats utröna huruvida Opex är en bättre pannan än P20UB, men min känsla säger mig att så är fallet. Jag blir mer än glad om någon kan antingen bekräfta eller dementera.André skrev:Ska du köra mot acktank så är det bättre med euronom p20ub el tellus F6D/F7D som inte har så stor vattenvolym som opus.. Priset är väl ca 17-20000:- för dessa..
Den tilltänkta acktanken har nog bara 70 mm isolering.
Opexinstallatören kör själv en Opex mot acktank, hans panna ligger på cirka 70 grader när brännaren startar för att ladda acken, vilket sker när acken håller 60 grader. Pannan är då alltså varmare än acken och därför tror jag inte att de 175 litrarna i pannan ska vara något problem.
Hur som helst så är det inte för sent att blanda in P20UB i leken så om någon sitter på intressant information om den så tar jag mer än gärna emot den. Jag resonerar också som så att om det blir Joker så skippar jag troligen acken eftersom ren cirkulation mot ack är ett sämre alternativ, samtidigt som Jokern levererar mer varmvatten än Opex utan ack.
Stort tack för feedback André och Manin

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Det går ju alltid att tilläggsisolera en acktank om man tycker att den läcker värme. Men när man köper en ny så skall man se till att isoleringen är den bästa tänkbara, för en acktanksinstallation kan fördärva den tilltänkta vinsten om det är dåligt isolerat.Thomas_P skrev: Den tilltänkta acktanken har nog bara 70 mm isolering.
Tycker det låter som en "dålig" installation om pannan är varmare än acktanken när det är dax att ladda??? Eller så är hans acktank dåligt isolerad, eller har liten volym. Kanske han har stort VV-uttag.Thomas_P skrev:Opexinstallatören kör själv en Opex mot acktank, hans panna ligger på cirka 70 grader när brännaren startar för att ladda acken, vilket sker när acken håller 60 grader. Pannan är då alltså varmare än acken och därför tror jag inte att de 175 litrarna i pannan ska vara något problem.
Tycker ändå att det känns fel när panntempen är högre än acktempen vid laddningsstart, något är inte som det borde........
Din STORA fråga är nog om du skall ha ack eller inte??Thomas_P skrev:Hur som helst så är det inte för sent att blanda in P20UB i leken så om någon sitter på intressant information om den så tar jag mer än gärna emot den. Jag resonerar också som så att om det blir Joker så skippar jag troligen acken eftersom ren cirkulation mot ack är ett sämre alternativ, samtidigt som Jokern levererar mer varmvatten än Opex utan ack.
Väljer du en Joker (panna med stor vattenvolym) så skall du inte ha acktank och definitivt inte ha "återcirkulation" från ack till panna. Utan där skall VV uttaget ske från pannan utan ack.
Väljer du att ha acktank för att du tror dig behöva den för att få mer VV än vad Jokern kan leverera. Så skall den vara bra isolerad, kolla också vilken typ av isolering som den levereras med (pur är bättre än mineralull vid samma tjocklek). VV uttag skall ske från ack. Panna som skall ladda tanken skall/bör ha så liten vattenvolym som möjligt, detta för att så mycket som möjligt av den tillförda pelletsenergin skall hamna i acken där du vill ha den och inte försvinna som rena uppvärmningsförluster på en "stor" panna. En "ren" panna utan beredare eller värmeslinga/växlare med liten vattenvolym har oftast ett "bra" pris också.
Vilken lösning som ger bäst driftsekonomi är svårt att ge besked om. En acktanksinstallation kan ge större "värmeläckageförluster" men ge större VV uttag än en "ren" pannistallation.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu har jag bara skummat igenom inläggen men huvudvärken verkar vara att kunna ha stora vv-utta. Varför inte satsa på Biomaticen då den levererar varmvatten så det räcker både till bubbelbad och dusch. Tre duschar direkt efter varann är inget problem, en lång dusch med efterföljande dopp i karet inte heller något problem. Då kör jag ändå med panntemp på 75 grader hade jag höjt det till 80 hade jag haft änu mer vv att ta ut.
Fundera på det! Inte så ofta man byter panna i sitt hus...
Då: 30 000:-/år med olja 
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Visst är det det, jag är ju ute efter att kunna fylla mitt badkar utan att köra slut på varmvattnet plus att jag har tre grabbar som ännu är små men som säkert kommer till att utnyttja varmvattensresurserna under uppväxten, och tonåren... Man ska kanske vara glad att det inte är flickor...Din STORA fråga är nog om du skall ha ack eller inte??
Jag har tittat lite på Biomatic innan men om jag inte minns fel så föll den bort p.g.a antingen växlare eller slinga till varmvattnet. Jag har en hårdhetsgrad på 15 i mitt vatten. Jag har dock hört en del gott om Trebemas elektriska kalklösare så helt kört behöver det inte vara.Nu har jag bara skummat igenom inläggen men huvudvärken verkar vara att kunna ha stora vv-utta. Varför inte satsa på Biomaticen då den levererar varmvatten så det räcker både till bubbelbad och dusch. Tre duschar direkt efter varann är inget problem, en lång dusch med efterföljande dopp i karet inte heller något problem. Då kör jag ändå med panntemp på 75 grader hade jag höjt det till 80 hade jag haft änu mer vv att ta ut.
Får man fråga vad du har betalat för din Biomatic installerad och klar? Hur stort badkar har du?
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Förmodar att installatören rekomenderade opex för att den har stående tuber för det är enda fördelen med den pannan jämfört med p20ub.. Men det bör gå bra att köra 1 ton mellan sotningar/asktömningar med p20ub då pannan istortsätt är som min o där har rökgastempen stigit ca 40° efter 1 tons förbrukning... Askutrymmet är större i p20ub än min panna o den har även asklåda.. Du har även möjligheten som sagt med lite ved eldning..Thomas_P skrev: Installatören rekommenderade Opex framför P20UB, trots att jag från början var mer inne på den sistnämnda p.g.a. vedmöjligheten. Jag har inte lyckats utröna huruvida Opex är en bättre pannan än P20UB, men min känsla säger mig att så är fallet. Jag blir mer än glad om någon kan antingen bekräfta eller dementera.
Den tilltänkta acktanken har nog bara 70 mm isolering.

Om det är 70 mm mineralulls isolering motsvarar det 35 mm pur isolering vilket är för lite vilket jag märkt med min tank o iof 60 mm mineralull.. Kompisens effekta med 90 mm pur kändes ingen värme utanpå då tanken va 85° medans min är som ett stort ljumet element..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
74.000:- allt som allt, badkaret vet jag inte riktigt inte vi som köpt det men det är ett Hafa hörnbubbel, liknar Hafa Bione och det innehåller 275 liter. Men det är ju aldrig att man fyller alla litrarna om man ska bada.Får man fråga vad du har betalat för din Biomatic installerad och klar? Hur stort badkar har du?
Då: 30 000:-/år med olja 
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947

Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Hur är lätt att sotning?
Verkar att Exonom P20UB har så många kurvor att sota.
Jag tittade på broshyr och det ser jag inga finns luckorna till turbulator/rökkanal.
André vad vet du och har du sett den Exonom P20UB på verklig ute?
Jag tittade på broshyr och det ser jag inga finns luckorna till turbulator/rökkanal.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Entusiast!
Jag har haft en Comet som har identisk i vattenvolym med Joker och ett betydligt större kar än 300 liter. Se till att pantempen är på 80 grader eller över så klarar du dig med bred marginal, din installatör talar sanning. Börjar du tappa när tempen ligger runt 50 grader eller så, kommer du förmodligen inte att klara det. Se till att Viking Bio installeras med panntempgivare, då känner den när det är stora vattenuttag på gång och startar snabbt INNAN pannan indikerar att den behöver värme. Det går till på det viset att den känner när panntempen sjunker snabbare än nomalt. 1 ton pellets av bra kvalitet är inga problem varken för Joker eller brännaren.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Man sotar uppifrån o framifrån i p20ub..manin skrev:Hur är lätt att sotning?
Uppifrån via rökröret o framifrån syns det inte på bilderna med det är en lucka ovanför övre luckan..
De går även köra med alla typer av brännare..
Till Thomas_P
Jag kommer på nu, du bor i Hurva så är inte lång till Kristianstad där tillverkar Värmebaronen. Där finns en utställning som du kan går in och titta på samt expert personal som du kan prata med.
Men där kan du inte köpa eller beställa utan vänd dig till VVS som har VB.
Sträck är 70 km mellan hurva till Kristianstad.
Jag kommer på nu, du bor i Hurva så är inte lång till Kristianstad där tillverkar Värmebaronen. Där finns en utställning som du kan går in och titta på samt expert personal som du kan prata med.

Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Stort tack alla. Det känns som att jag måste göra ännu en helomvändning och släppa Opex mot ack p.g.a. pannvattenvolym, till fördel för antingen P20UB eller Joker. Eller möjligen Comet men det känns lite svårt med en prisskillnad på 10000:- när det enda som i princip skiljer Joker från Comet är shuntautomatik och effekten på elpatronen (9kW resp. 13,5Kw). Det var väl nån annan styrning också men 10' känns ändå mycket.
P20UB öppnar ju möjligheten till ved, som jag från början ville ha och även om min skorsten inte lämpar sig för det så skulle det enligt lokal expertis gå att elda hjälpligt i den om veden var riktigt torr. På så vis kan man ju prova sig fram lite och se om man ska lägga en slant på att byta ut 110-röret mot en slang för att kunna köra ved på ett ordentligt sätt.
Sen å andra sidan så vet jag inget om pannan mer än att André verkar vara nöjd med sin. Det som gör att jag känner mig osäker på P20UB är att det inte verkar finnas de möjligheter till inställningar som på andra pannor. Exempelvis VB's pannor, Opex med flera.
Det som gör att inte slår till direkt på Värmebaronen är att jag gärna skulle vilja ha acken dels för möjligheten till sol och dels för att kunna elda vettigt på sommaren. Jag har betalat elräkningar sen vi köpte kåken och det känns riktigt motbjudande att värma med el även på sommaren.
Den stora frågan just nu är nog vilken av P20B och Joker/Comet som är bästa pelletspannan?
>>André, hur nöjd är du med din panna (om man nu kan fråga så)? Lätt att sota? Upplever du att den är effektiv d.v.s. att det "fräser på bra" och tempen stiger relativt fort? Hur är den att elda med ved? Nåt annat matnyttigt som är bra att veta?
Det är så sant som det är sagt. Kristianstad skulle kunna räknas som en förort till metropolen Hurva

P20UB öppnar ju möjligheten till ved, som jag från början ville ha och även om min skorsten inte lämpar sig för det så skulle det enligt lokal expertis gå att elda hjälpligt i den om veden var riktigt torr. På så vis kan man ju prova sig fram lite och se om man ska lägga en slant på att byta ut 110-röret mot en slang för att kunna köra ved på ett ordentligt sätt.
Sen å andra sidan så vet jag inget om pannan mer än att André verkar vara nöjd med sin. Det som gör att jag känner mig osäker på P20UB är att det inte verkar finnas de möjligheter till inställningar som på andra pannor. Exempelvis VB's pannor, Opex med flera.
Det som gör att inte slår till direkt på Värmebaronen är att jag gärna skulle vilja ha acken dels för möjligheten till sol och dels för att kunna elda vettigt på sommaren. Jag har betalat elräkningar sen vi köpte kåken och det känns riktigt motbjudande att värma med el även på sommaren.
Den stora frågan just nu är nog vilken av P20B och Joker/Comet som är bästa pelletspannan?
>>André, hur nöjd är du med din panna (om man nu kan fråga så)? Lätt att sota? Upplever du att den är effektiv d.v.s. att det "fräser på bra" och tempen stiger relativt fort? Hur är den att elda med ved? Nåt annat matnyttigt som är bra att veta?
Till Thomas_P

2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur lång skorsten har du??Thomas_P skrev:
Med 110 mm pipa så kan det bli problem med ordentligt drag för vedeldning då det är en självdragspanna men det går ju fixa med en rökgasfläkt.. Med pellets är de inget problem med sämmredrag om du väljer en brännare som klarar dåligt drag..
Hur mycket ved har du tänkt elda??
Är det så att du har tillgång till billig ved o ska elda rätt myvket ved kanske en calmar v33 me pelletsbrännar lucka vore nått..

Den har stående tuber vilket gör att de inte sammlas flygaska..

Kanske även pelletsbrännare från rinkabyrör då dom har bra pris på ctc.. 16800:- kostar den där..
Ska du köra sol så är det acktank som gäller o då är det en panna med liten vattenvolym som gäller..
Om du kör mot acktank behöver de inte va en ända finnes på pannan då shuntstyrningen ska sitta på acktanken o inte på pannan..
Finneserna för pellets beror vilken brännare du väljer..

Min panna är nackdelen att den inte har stående tuber (som vedex 1000) o att askutrymmet kunde varit större el att man haft pelletslucka i sidan på pannan.. Sotningen tar väl ca 20-30 min (både panna o brännare) så det är väl inte så farligt o annars fyller den sin funktion som den ska..
Nu då på vintern med underhållsglöd tar det ca 8 minuter innan acktanken börjar laddas o på sommaren med kallstart tar det ca 20-25 min att värma pannan över 70° så acktanken börjar laddas.. Pannan ligger då på ca 30° då brännaren startar men om den haft 100 liter vatten till har det tagit betydligt längre tid..
Inga problem att elda med ved men det blir till att ladda pannan ofta då det blir -20° då eldstaden bara är på 55 liter (vedex 1000 75 liter) men vår, sommar o höst är det inga problem.. Den laddar 500 liter på ett ilägg (ca 40-90°) då man inte har något värmeuttag..