Bilder på CTC Ecoflexs inre

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Stugsittaren »

Var på villamässa i Västerås idag och tog bl a denna bild på Ecoflexen:
internmotorn?. Var det denna motor André menade? (Där ser du också sotarviskan). Jämför med denna bild från Thermias monter. Thermias motor.

Asklådan skiljer sig lite från Thermias. Vid leverans är den fylld med prylar, men det som skiljer är att den innersta delen är lös. Förmodligen kommer det inte lika mycket aska från de sista tuberna eller nåt. Denna är nämligen inte mer än häften så djup. Det konstiga är att den hel låda skulle få plats men de kanske måste ha sin egen design. Den är lite bökigare att få ut är Thermias. Skruvknoppar istället för hantag plus att man måste ta bort huven för att tömma aska. Å andra sidan behöver man bara hantera den 2-3 ggr per år. Det tar ett slag att elda 2000 kg pellets :)

Denna bild förklarar varför tuberna är fyrkantiga. Kolla de två G-formade profilerna som tillsammans bildar 3 tuber, produktionsteknik helt enkelt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av logaritmen »

Stugsittaren skrev:Var på villamässa i Västerås idag och tog bl a denna bild på Ecoflexen:
internmotorn?. Var det denna motor André menade? (Där ser du också sotarviskan). Jämför med denna bild från Thermias monter. Thermias motor.

Asklådan skiljer sig lite från Thermias. Vid leverans är den fylld med prylar, men det som skiljer är att den innersta delen är lös. Förmodligen kommer det inte lika mycket aska från de sista tuberna eller nåt. Denna är nämligen inte mer än häften så djup. Det konstiga är att den hel låda skulle få plats men de kanske måste ha sin egen design. Den är lite bökigare att få ut är Thermias. Skruvknoppar istället för hantag plus att man måste ta bort huven för att tömma aska. Å andra sidan behöver man bara hantera den 2-3 ggr per år. Det tar ett slag att elda 2000 kg pellets :)

Denna bild förklarar varför tuberna är fyrkantiga. Kolla de två G-formade profilerna som tillsammans bildar 3 tuber, produktionsteknik helt enkelt.
Hello stugsittaren!! Jag tycker att detta inlägg var mycket bra!!
Du visar verkligen alla på detta forum hur skillnaden kan vara mellan olika produkter samt tillverkare.
Jag tycker att flera på detta forum skulle vara mera som dig. Dvs.Visa mera bilder från mässor eller olika problem som vissa har..

Alltså mera bild dokumentation på detta forum...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kul om det uppskattas, för det tar ett tag att skriva ett sådant inlägg. En deltagare på mässan undrade om jag spionerade :wink: Jag var helt klart med undersökande än en vanlig besökare. 8) Skruvade av allt som satt löst.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Stugsittaren skrev:Kul om det uppskattas, för det tar ett tag att skriva ett sådant inlägg. En deltagare på mässan undrade om jag spionerade :wink: Jag var helt klart med undersökande än en vanlig besökare. 8) Skruvade av allt som satt löst.
Jag förstår. Vi är överens med, att det skall in mera inlägg med bilder på detta forum. Det under lättar om man får se olika problem eller som i ditt fall.Visa high tech på exempelvis Eco Flex lösning med G-formningen av tuberna.
Mycker bra! Ingen annan människa skulle märka detta.Det är bara du. Du är en unik spion...
Glad Påsk!!!!!!!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Här kommer lite mer bilder på askutrymmet där lådan skall in.

Innifrån pannan ser man de alternativa slangutgångarna vänster där man också kan ana värmeväxlaren och höger där man ser cirkulationspumpen för vv.

Hur som helst blev det en ganska grundlig koll. 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Var på villamässa i Västerås idag och tog bl a denna bild på Ecoflexen:
internmotorn?. Var det denna motor André menade? (Där ser du också sotarviskan). Jämför med denna bild från Thermias monter. Thermias motor.
Jepp det är samma motor nu i biomaticen som i ctc´n..
Jag har den som du har bild på thermian vilket är den äldre/gammla modellen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Roli »

André skrev:
Stugsittaren skrev:Var på villamässa i Västerås idag och tog bl a denna bild på Ecoflexen:
internmotorn?. Var det denna motor André menade? (Där ser du också sotarviskan). Jämför med denna bild från Thermias monter. Thermias motor.
Jepp det är samma motor nu i biomaticen som i ctc´n..
Jag har den som du har bild på thermian vilket är den äldre/gammla modellen
Den "äldre" motorn, typ "thermia bilden" sitter också i EcoTec A3 och kostar 1849:- enligt deras rek.prislistan, men återförsäljaren i Gbg tog 2075:- för den motorn (exkl. montage) när jag behövde en ny. Även i A4:an sitter det en sådan motor enligt de bilder som jag har sett på den.

Om det sedan är exakt samma motor beror på växellådans utväxling. För att vet exakt så måste man nog jämföra beteckningarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Joachim A »

Roli skrev:Den "äldre" motorn, typ "thermia bilden" sitter också i EcoTec A3 och kostar 1849:- enligt deras rek.prislistan, men återförsäljaren i Gbg tog 2075:- för den motorn (exkl. montage) när jag behövde en ny. Även i A4:an sitter det en sådan motor enligt de bilder som jag har sett på den.

Om det sedan är exakt samma motor beror på växellådans utväxling. För att vet exakt så måste man nog jämföra beteckningarna.
såg detta 995:-

http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=9908151

Skruvmotorn och internmotorn är ju samma ivarjefall på Thermia.
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av André »

Joachim A skrev:
såg detta 995:-

http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=9908151

Skruvmotorn och internmotorn är ju samma ivarjefall på Thermia.
Skulle jag få haveri på den så skulle jag helt klart kolla upp om det passar med den nya typen av motor även om den är dyrare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Joachim A »

André skrev:Skulle jag få haveri på den så skulle jag helt klart kolla upp om det passar med den nya typen av motor även om den är dyrare..
Du får även byta fästplåten som motorn sitter på sen vet jag inte om det skiljer mer.
Thermia Biomatic 20+
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Allan »

Stugsittaren skrev: Denna bild förklarar varför tuberna är fyrkantiga. Kolla de två G-formade profilerna som tillsammans bildar 3 tuber, produktionsteknik helt enkelt.
Läste denna tråd idag. Bra jobbat Stugsittaren!
Blev litet fundersam över EcoFlexens fyrkantiga tuber. Funktionsmässigt så är det ju rektangulära kanaler med två mellanväggar i. Själva mellanväggarna tar ju inte upp någon värme. Varför ha dem? Lättare att sota?
Vet inte riktigt hur pannan funkar, finns det kanske turbulatorer i dem?
Hade man valt runda tuber, med samma yttermått, hade konvektionsytan faktiskt blivit en aning större. Cirka 12%, om jag räknat rätt.
Kanske är det, som Stugsittaren säger, bara ett billigare sätt att tillverka.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kul att ni gillar bilderna. Nej det finns inga turbulatorer till denna panna.

Kan vi inta anta att de inre mellanväggarna hjälper till att kyla gaserna. Metall är ju rätt bra på att överföra värme så de bör göra någon nytta. Det kan väl inte vara ngn nackdel, eller?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Barsk »

Allan skrev: Blev litet fundersam över EcoFlexens fyrkantiga tuber. Funktionsmässigt så är det ju rektangulära kanaler med två mellanväggar i. Själva mellanväggarna tar ju inte upp någon värme. Varför ha dem? Lättare att sota?
Metall leder ju värme, så visst borde del av värmen ledas ut till vattenmanteln? Sen kanske även de lite trängre fyrkantiga rören bromsar rökgaserna lite grann? Ger kanske lite "turbulator"-verkan? :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Bilder på CTC Ecoflexs inre

Inlägg av Stugsittaren »

Allan skrev:Blev litet fundersam över EcoFlexens fyrkantiga tuber. Funktionsmässigt så är det ju rektangulära kanaler med två mellanväggar i. Själva mellanväggarna tar ju inte upp någon värme. Varför ha dem? Lättare att sota?
Vet inte riktigt hur pannan funkar, finns det kanske turbulatorer i dem?
Hade man valt runda tuber, med samma yttermått, hade konvektionsytan faktiskt blivit en aning större. Cirka 12%, om jag räknat rätt.
Kanske är det, som Stugsittaren säger, bara ett billigare sätt att tillverka.
Enligt CTC är det en känd produktionsmetod som de även använt i andra pannor. Det var jämförbart med att svetsa dit sex rör.

Jag ser det som ett enklare (läs även billigare och kanske tom säkrare) sätt att skapa en större konvenktionsyta. Produktionsmässigt är det säkert en fördel att ha tre fyrkantiga hål i stället för sex mindre rör.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar