Novisen här
Novisen här
Jag kollade runt och CTC 1000 skulle gå att sätta in i tex BAXI . Man fick sätta på en förlängningsstos förståss. CTC:s eldstad är rund och det skall knappast vara något hinder, eller?
.
Det finns massor av CTC ute som går på olja och en del har säkerligen fått en pelletsbrännare påsatt också.
CTC pionjäer var olämplig med BAXI brännare. Här kommer info:
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=87 .
Thermia Bequem är en brännare som är välkänd men, passar den till Ctc 1000?
Finns det några andra bra beg oljepannor som går att få tag och lämpar sej för pelletsbrännare
.
Det finns massor av CTC ute som går på olja och en del har säkerligen fått en pelletsbrännare påsatt också.
Finns det några andra bra beg oljepannor som går att få tag och lämpar sej för pelletsbrännare
-
- Stor entusiast!
Novisen här
Det är väl i oljepannorna som man vanligen sätter in en pelletsbrännare i. Finns det pelletspannor beg så vore det något att direkt överväga.
Jag är inte insatt i termerna ännu.
Jag är inte insatt i termerna ännu.
-
- Pannrumstomte!
Logaritmen skrev:
En del tycker att man kan leva med mer intensiv skötsel för att genom en investering på 1500 - 3000 spara 50% på sin uppvärmning.
Installerar man själv går det inte lös på mycket mer än en femhundring.
Har installerat två Nibe City åt kompisar, de är överlyckliga.
Den ena har begagnad Janfire och hemkörd lågriktare och den andre begagnad Värmebaronen.
Totalkostnad ca:10 000 respektive 13 000.
Som bonus följde det med shuntautomatik, blandningsventil och cirkpump på den ena och bara blandningsventil på den andra.
Mikael som har Janfirebrännaren har tjänat in pannan och brännaren på ca 9 månader. Han upplever den intensivare asktömningen och lägre verkningsgraden som ett mindre problem om man uttrycker sig så......
Kanske för att det skiljer typ 15 000 - 20 000 kr.Varför letar du en begagnad olje panna till pelletseldning???
Det du skall fixa är väl en pelletspanna!! Eller???
En del tycker att man kan leva med mer intensiv skötsel för att genom en investering på 1500 - 3000 spara 50% på sin uppvärmning.
Installerar man själv går det inte lös på mycket mer än en femhundring.
Har installerat två Nibe City åt kompisar, de är överlyckliga.
Den ena har begagnad Janfire och hemkörd lågriktare och den andre begagnad Värmebaronen.
Totalkostnad ca:10 000 respektive 13 000.
Som bonus följde det med shuntautomatik, blandningsventil och cirkpump på den ena och bara blandningsventil på den andra.
Mikael som har Janfirebrännaren har tjänat in pannan och brännaren på ca 9 månader. Han upplever den intensivare asktömningen och lägre verkningsgraden som ett mindre problem om man uttrycker sig så......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Håller med ovanst talare
Kör med cityn själv är helt ok för mig.Ville
testa då de flesta tyckte det var dumt att sätta
in en sådan.Inte mera jobb än Parca 3000 jag
körde med innan. Tycker tvärtom denna är
smidigare att jobba med när man sotar
Wepe

Kör med cityn själv är helt ok för mig.Ville
testa då de flesta tyckte det var dumt att sätta
in en sådan.Inte mera jobb än Parca 3000 jag
körde med innan. Tycker tvärtom denna är
smidigare att jobba med när man sotar

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Stor entusiast!
Jag kan svara er alla på denna fråga.
Naturligt vis sätter man in pelletsbrännare på dom flesta oljepannor.
Men man väljer inte en CTC-1100/1000 till detta ändamål bara för att dom är billiga på blocket exempelvis. Nibe är i sådana fall ett bättre val.
Det finns betydligt bättre pannor att välja för just pelletseldning.
Jag själv skulle aldrig sätta in en begagnad panna i mitt eget hus, speciellt om den har eldats med olja med svavel utsöndringar i panngods O.S.V.
Det värsta jag har läst någonstans på detta forum är, att man har köpt en begagnad panna som aldrig har eldats i.Bara körts på El.???????
En panna rostar inifrån inte utifrån, oavsett om den har eldats i eller körts på el..
Har man tur håller naturligt vis pannan, men det är dumt att riskera pannbyten hela tiden.Det blir nog dyrare i längden..
Att fundera över!! Oljepannorna som tillverkades på 70 till 80 talet var utomodenligt bra pelletspannor. (ingen tänkte så då).
Men när oljan blev dyr som själva F..n på 90-talet.Då började pann tillverkarna att bygga om pannorna för att utnyttja oljan på bästa möjliga sätt i pannorna,man krympte konvektions partiet i pannorna för att få ut så mycket energi från pannorna som möjligt.
Detta är nu en nackdel när alla dessa pannor skall förses med pelletsbrännare.Rökgasvägarna och eldstadsutrymerna är som alla vet alldeles för små.
Ett ex.CTC 1100 oljepanna från 90-talet .
Vad har hänt?? Nu 2006 heter pannan CTC- Ecoflex. Perfekt för pelletseldning.
CTC har byggt om pannan med större eldstad och större ask utrymme.mm.Det är fortfarande samma panna som 1100, men byggd för pelletseldning.
Har alldeles för mycket erfarenheter av detta...
En sak är märkligt.När det gäller bilar, får det kosta 100 000 kr och uppåt.
Men när det gäller uppvärmning där man bor får det inte kosta någonting???
Men man väljer inte en CTC-1100/1000 till detta ändamål bara för att dom är billiga på blocket exempelvis. Nibe är i sådana fall ett bättre val.
Jag själv skulle aldrig sätta in en begagnad panna i mitt eget hus, speciellt om den har eldats med olja med svavel utsöndringar i panngods O.S.V.
Det värsta jag har läst någonstans på detta forum är, att man har köpt en begagnad panna som aldrig har eldats i.Bara körts på El.???????
En panna rostar inifrån inte utifrån, oavsett om den har eldats i eller körts på el..
Har man tur håller naturligt vis pannan, men det är dumt att riskera pannbyten hela tiden.Det blir nog dyrare i längden..
Att fundera över!! Oljepannorna som tillverkades på 70 till 80 talet var utomodenligt bra pelletspannor. (ingen tänkte så då).
Men när oljan blev dyr som själva F..n på 90-talet.Då började pann tillverkarna att bygga om pannorna för att utnyttja oljan på bästa möjliga sätt i pannorna,man krympte konvektions partiet i pannorna för att få ut så mycket energi från pannorna som möjligt.
Detta är nu en nackdel när alla dessa pannor skall förses med pelletsbrännare.Rökgasvägarna och eldstadsutrymerna är som alla vet alldeles för små.
Ett ex.CTC 1100 oljepanna från 90-talet .
Vad har hänt?? Nu 2006 heter pannan CTC- Ecoflex. Perfekt för pelletseldning.
CTC har byggt om pannan med större eldstad och större ask utrymme.mm.Det är fortfarande samma panna som 1100, men byggd för pelletseldning.
Senast redigerad av logaritmen den tor 13 apr, 2006 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Hejlogaritmen skrev:Jag kan svara er alla på denna fråga.
Men man väljer inte en CTC-1100/1000 till detta ändamål bara för att dom är billiga på blocket. Nibe är i sådana fall ett bättre val.
Det värsta jag har läst någonstans på detta forum är, att man har köpt en begagnad panna som aldrig har eldats i.bara körts på El.???????
En panna rostar inifrån inte utifrån.
Har man tur håller naturligt vis pannan men det är dumt att riskera pannbyten hela tiden.Det blir nog dyrare i längden..
Ta det lugnt Vi är olika tur är väl det. Bert frågade ju om en
olje panna har du personlig erfarenhet om det är det ju bara
att dela med sig.Vad jag har förstått så har du vissa uppfattningar
om vissa grejer Men måste alla tycka som du?Har dom här på
forumet som kör med ctc 1100 och är nöjda.Sedan blanda in
bilar ? Var och en får väl lägga sina pengar var dom vill.Jag
själv tycker det är kul det härmed pellets och skruva och
greja Skulle jag slänga ut pengar på en modern och därmed
en verkningsfull utrustning förvisso.Nu talar jag för mig själv,
skulle nog inte jag tycka detta forum vore intressant.Då hade
jag förväntat mig att det så gott som skötte sig självt.Men
som sagt vi är olika bara att acceptera.

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Stor entusiast!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Håller med logaritmen att man nog bör kolla på en pelletspanna direkt för visst är det kul att skruva o testa men hålla på o sota stup i kvarten är då varken intressant el de minsta roligt.. Men gillar man att bli skitig kan de kanske va kul..
Jag tycker då inte det är kul att tömma aska o sota pannan varje 650-700 kg pellets..
Inte blev man nöjdare efter att ha varit o justerat in kompisens biomatic som rymmer 5 ggr mer aska än min panna..
Jag tycker då inte det är kul att tömma aska o sota pannan varje 650-700 kg pellets..

Inte blev man nöjdare efter att ha varit o justerat in kompisens biomatic som rymmer 5 ggr mer aska än min panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Novisen här
Hej Bert.bert skrev:Jag kollade runt och CTC 1000 skulle gå att sätta in i tex BAXI . Man fick sätta på en förlängningsstos förståss. CTC:s eldstad är rund och det skall knappast vara något hinder, eller?
.
Personligen skulle jag överväga en bättre begagnad kombipanna om jag vóre dig. Framförallt för att de har ett betydligt bättre genomsläpp och bättre förbränningsutrymme (större) än de flesta rena oljepannor.
Kombipannor är allmänhet inte några snålvargar, men det blir inte en trång oljepanna heller, sedan du tagit ut tillräckligt med turbulatorer för att få en dräglig bekvämlighet. Däremot är oftast askutrymmet fortfarande för litet i den rena oljepannan hur du än bär dig åt.
Fakorer som bör kollas upp är:
a) Max. effekt - räkna med att du bara kan använda 60% av uppgiven oljeeffekt (rökgaser från pellets tar större plats jämfört med dito från olja);
b) Kolla genomsläppet att det är hyfsat, utan att för de skull släppa rökgaserna helt okylda genom pannan. Helst bör även genomsläppet vara möjligt att påverka - t. ex. genom att demontera en eller flera turbulatorer (oftast spiralformat skrot som stoppats ner i tubrör) om du får problem med mottryck i förbränningsutrymmet;
c) Kolla uppgiven rökgastemperatur. Hög uppgiven rökgastemp. indikerar dålig verkningsgrad på pannan;
d) Kolla att du har stora, rejäla och täta luckor. Helst bör du ha en lucka under den lucka du har monterat brännaren för att underlätta askuttag. Det underlättar även service av brännaren med ett rel. högt montage;
e) Kolla även att det är enkelt att komma åt att sota resten av pannan - även efter att du monterat den;
f) Helst bör den ha ett ledigt s. k. dykrör för montage av termostaten till brännaren - om det inte redan sitter en sådan där. Det går normalt även bra att nyttja inbyggda termostater i pannor;
Själv skulle jag vilja rangordna pannor på följande sätt:
1. Dedicerade pelletspannor (gäller ej dekaltrimmade oljepannor) och Vedpannor. Vedpannor är oftast mycket praktiska att elda pellets i. Uppmärksamhet bör dock ägnas åt vedpannor med omvänd förbränning och keramik i, m. a. p. genomsläppet i keramiken då detta lätt sätts igen av aska.
2. kombipannor;
3. oljepannor;
4. CTC 1100 - mycket bergänsat askutrymme/förbränningsutrymme, trång och mycket oekonomisk efter att man åtgärdat genomsläppet med demontering av ett par turbulatorer. Den är förmodligen mycket olämplig att montera uppåtbrinnande, eller snett uppåtbrinnande, brännare i - lågan slår rätt upp i tubrören och ger förmodligen mycket höga rökgastemperaturer. Därmed inte sagt att det är omöjligt att elda pellets i den.
Lycka till!
Hälsningar, pa.
Kanske är läge att titta på andra uppvärmnings alternativ omAndré skrev:Håller med logaritmen att man nog bör kolla på en pelletspanna direkt för visst är det kul att skruva o testa men hålla på o sota stup i kvarten är då varken intressant el de minsta roligt.. Men gillar man att bli skitig kan de kanske va kul..
Jag tycker då inte det är kul att tömma aska o sota pannan varje 650-700 kg pellets..![]()
det är så jobbigt?Du tycker ju inte det är hela världen om en
får sota ur lite extra p.g.a dålig pellets som du skrev i en tråd.
Låter lite dubbelt?Hänvisar till mina tidigare inlägg vi är olika.
Wepe

Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Pannrumstomte!
Aska ur efter varje 600 - 700 kilo är väl inget problem ?
Man bör då aska ur och ekonomisota 9 gånger per år eller var 6:e vecka i en normal villa som förbrukar ca 6 ton .
Det tar mig 20 minuter per gång inklusive att ta fram dammsugaren och viskan.
Som Wepe säger, är det ett problem så bör man se sig om efter annan uppvärmningsform.
Man bör då aska ur och ekonomisota 9 gånger per år eller var 6:e vecka i en normal villa som förbrukar ca 6 ton .
Det tar mig 20 minuter per gång inklusive att ta fram dammsugaren och viskan.
Som Wepe säger, är det ett problem så bör man se sig om efter annan uppvärmningsform.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Men ska man montera in en ny panna så ska man väl satsa på en ny och inte en gammal. Inget snack om att CTC 1100 samt 1200 fungerar bra med en framåtbrinnande brännare som Eurofire, pellx, ulma, viking Bio mm. Tänk två gånger! Du måste aska ur denna panna minst en gång i veckan om du har en på 25kW, har du sedan 40kW så blir det minst två gånger under den kalla perioden. Kanske kul och intressant i början, men hur glatt är det efter 1-2 års eldning. Då kommer funderingarna varför man inte köpte ordentliga produkter från början. Nej! satsa du på en panna som är mer lämplig för ändamålet. Alla kanske inte är hempulare som bor i garaget och pannrummet. Men dom söker sig till forum som detta och vill ha svar. Oftast så är det folk som ängnar nästan sin hela fritid samt arbetsliv med dessa saker, som är dom ihållande personerna som greppar sig kvar på dessa forum av rent intresse och nyfikenhet.
Bara att se till sig själv.
Det är jävligt lätt att vara dumsnål.
Bara att se till sig själv.
Tycker nog att det ligger nått i detta!En sak är märkligt.När det gäller bilar, får det kosta 100 000 kr och uppåt.
Det är jävligt lätt att vara dumsnål.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ett av skälen för mig att satsa på en ny panna var dels säkerheten, integrerat paket och installationskostnaden/arbetet. Det är trots allt en del arbete och i vissa fall grejer som behövs vid byte. Sotarnisse skall kanske besiktiga skorsten och installation (beroende på kommun). Allt detta kostar så skillnaden i kronor inte blir så stor när du börjar räkna på din arbetstid för uraskning under 10 års tid.
Slutklämmen blir ju ändå att du måste hitta den lösning som passar dig. Lycka till!
Slutklämmen blir ju ändå att du måste hitta den lösning som passar dig. Lycka till!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har aldrig lyckats fylla min panna full, och ibland har det gått 2-3 veckor och det har varit i Januari med -15 till -20. Fyra veckor är inga problem om det är varmare ute.
För mig är det brännarkoppen som blir ganska full i skit när man "glömt" sota ur...har dock inte stannat pga. av det vintertid.
Nu sotar jag ju ofta ur en gång/vecka för det känns bäst, dock inga problem köra betydligt längre för den som är rädd för lite jobb.
På folk låter det som det är en massa extra jobb...bo i pannrummet, ha ha säger jag bara...vakna!! Skulle lätt klara mig med <3h/år....bara kratta gräsmattan tar längre tid.
Men för finfolket som varken krattar, damsuger, eller underhåller sitt hus själv....de bör nog skaffa VP....om de nu behöver bry sig om kostnaderna
Går ju alltid räkna på olika sätt och få det ena bättre än det andra....beror ju på vad som värderas högst just då, och hur det skall finansieras.
För mig är det brännarkoppen som blir ganska full i skit när man "glömt" sota ur...har dock inte stannat pga. av det vintertid.
Nu sotar jag ju ofta ur en gång/vecka för det känns bäst, dock inga problem köra betydligt längre för den som är rädd för lite jobb.
På folk låter det som det är en massa extra jobb...bo i pannrummet, ha ha säger jag bara...vakna!! Skulle lätt klara mig med <3h/år....bara kratta gräsmattan tar längre tid.
Men för finfolket som varken krattar, damsuger, eller underhåller sitt hus själv....de bör nog skaffa VP....om de nu behöver bry sig om kostnaderna

Går ju alltid räkna på olika sätt och få det ena bättre än det andra....beror ju på vad som värderas högst just då, och hur det skall finansieras.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A