Solett som raketbränsle

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Solett som raketbränsle

Inlägg av André »

ja man undrar iaf.. :?

Det har ju diskuterats tidigare om man bör göra en ny justering vid ny pellets leverans o det bör nog göras om det är som det blev här..

Har inte vägt pelletsen än men märkte då det började komma av ny lev. ur skruven att acktanken laddades 22 min snabbare än tidigare.. Brännaren är ställd på 16 kW inmatad effekt (räknat på 4,8 kWh/kg) o då tog det 1 tim 23 min att ladda acktanken o nu tog det bara 1 tim o 1 min med samma justering.. :shock: :?
Rökgastempen steg även 15-20° o pannan började sota lite i förbränningsrummet men inte nå direkt märkbart mer i rökkanalen...
Det lät nästan som då det brann i en oljebrännare..
Tänkte att det va ju kanon bra tills ja fick hem co2 mätaren idag o såg att den inte va 12% som för 8 dagar sen utan 19%

Rekomendationen är ju 12-13% co2 men vad händer förutom att det sotar mer o förmodligen inte är bra för miljön om den är högre än rek.. Det blir ju sämre verkningsgrad med låg co2 men är det även det vid hög co2 el är det bara att det sotar mer o är sämre för miljön??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Borde inte det intressanta vara mängden CO2 per utvunnen kW (och därmed brinntiden)?
Visserligen så är (83 * 12) < (61 * 19) men ändå... ;)

(Eller är det helt enkelt så att den optimala CO2-halten ligger på 12-13%?)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Solett som raketbränsle

Inlägg av Barsk »

André skrev: Tänkte att det va ju kanon bra tills ja fick hem co2 mätaren idag
Den där CO2-mätaren. Vad kostar en dylik och var kan man köpa såna?

Verkar vara ett bra verktyg. Ett riktigt rökgasinstrument har ju fler parametrar och vid en nyinstallation är det väl flera saker som ska sammanfalla - men jag antar att om en korrekt installation är gjord så borde man kunna pilla med bara fläkthastigheten för att finjustera förbränningen - m.a.o en co2-mätare borde funka fint. Vill ha.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här köpte vi mätaren http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm

Den kostade 3600:-+moms..
Extra vätskan (kalibireringen) kostar 115:-/flaska o räcker beroende på hur mycket den används 6-12 mån el tills den blir missfärgad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Solett som raketbränsle

Inlägg av Mortel »

André skrev: Tänkte att det va ju kanon bra tills ja fick hem co2 mätaren idag o såg att den inte va 12% som för 8 dagar sen utan 19%

Rekomendationen är ju 12-13% co2 men vad händer förutom att det sotar mer o förmodligen inte är bra för miljön om den är högre än rek.. Det blir ju sämre verkningsgrad med låg co2 men är det även det vid hög co2 el är det bara att det sotar mer o är sämre för miljön??
Du får mer sot och kan få för mycket CO vilket i värsta fall kan smälla.
Var max CO2 innan lavinartad sotökning inträder varierar från brännare till brännare (alltså inte nödvändigtvis exakt vid 12.5%) och en hel del annat:

http://epubl.luth.se/1402-1544/2005/18/ ... 518-SE.pdf

är ganska intressant läsning.

Det gäller att maxa CO2 halten utan att CO halten går för högt (CO är ju som bekant inte slutförbrännt så det är förlorad energi). En del anläggninar börjar också toksota innan CO sticker.
BlueFlame sedan -05
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

André skrev:Här köpte vi mätaren http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm

Den kostade 3600:-+moms..
Extra vätskan (kalibireringen) kostar 115:-/flaska o räcker beroende på hur mycket den används 6-12 mån el tills den blir missfärgad..
Shit, det var ju inte gratis direkt. Finns det inte nån Claes-Ohlsson variant :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Glöm att ni läst denna tråd.. :roll:

Det va jag som klantade mej o det är ingen skillnad på co2 el rökgastemp pga pelletsbyte bara man kör brännaren på samma inställningar ..

Jag monterade en cyckeldator till brännarens internskruv o vad jag inte såg va att skruven jag fäst magneten med tog i doserskruvens drev.. :oops:
Matningen ökade då med 25% vilket förklarar att co2 blev 19% o rökgastempen steg... :oops: :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

André skrev:Glöm att ni läst denna tråd.. :roll:

Det va jag som klantade mej o det är ingen skillnad på co2 el rökgastemp pga pelletsbyte bara man kör brännaren på samma inställningar ..

Jag monterade en cyckeldator till brännarens internskruv o vad jag inte såg va att skruven jag fäst magneten med tog i doserskruvens drev.. :oops:
Matningen ökade då med 25% vilket förklarar att co2 blev 19% o rökgastempen steg... :oops: :roll:
O jag som trodde soLett drygat ut med Vestmarka... :lol:
BlueFlame sedan -05
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mortel skrev:
O jag som trodde soLett drygat ut med Vestmarka... :lol:
Nja nu behövs inte de då priset är så mycket bättre (1480:-/ton) o enligt test ligger på 5 kWh/kg + att senaste 5000 kg va gratis... :lol: :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar