CTC Ecoflex - Opto vakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

CTC Ecoflex - Opto vakt

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej alla Pelletsgurus, :shock:

Nu har jag kört 2,5 veckor med min nya CTC Ecoflex panna och är i det stora helt nöjd.
Men så börjar det jävlas lite.
Opto vakten slår till och jag får gå ner å pilla lite.
Nu har Opto vakten slagit till för 4:e gången och jag börjar misstänka trubbel. Kan det vara att matningen är för stor och att den sotar igen vilket gör att Opto larmar eller är det något annat strul.
Jag kör med Såbi pellets och med småpåsar.
Finns det någon annan med samma förutsättningar men som INTE har strul som skulle vilja delge mig sina inställningar så att jag kan jämföra och se? Finns det någon som har några tipps på vad som kan göras för att få Opto vakten nöjd och sluta larma?
I övrigt så är jag helnöjd. Jag har både fått varmare vatten än tidigare samt kallare vatten. Jag har naturligtvis bytt ut allt som man kan byta ut runt pannan.

//Pellets 4 ever :mrgreen:
Pellets4ever
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Om den sotar igen så ser du det enklast genom att dra ut optogivaren och titta på den. Det kan även lägga sig aska i röret som givaren sitter i.

vad fick du för mätvärden när instalatören gjorde kontrollmätningen?
Thermia Biomatic 20+
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: CTC Ecoflex - Opto vakt

Inlägg av Barsk »

Robert Pernetun skrev: Opto vakten slår till och jag får gå ner å pilla lite.
Nu har Opto vakten slagit till för 4:e gången och jag börjar misstänka trubbel. Kan det vara att matningen är för stor och att den sotar igen vilket gör att Opto larmar eller är det något annat strul.
Enligt en installatör på orten (CO Värme) så brukar han ställa ner känsligheten på optovakten till 5-10% från standard 50%. Då funkar det i de flesta fall säger han. Kanske nåt att prova, även om jag blir lite osäker nu på om det inte ger omvänd effekt mot ditt problem...? :?

Att ställa känsligheten till 5-10% har jag läst om på andra trådar i forumet oxo.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Inlägg av Robert Pernetun »

Joachim A skrev:Om den sotar igen så ser du det enklast genom att dra ut optogivaren och titta på den. Det kan även lägga sig aska i röret som givaren sitter i.

vad fick du för mätvärden när instalatören gjorde kontrollmätningen?
Hej,

Inte fick jag några värden inte...
Jag påpekade at jag ville att de skulle göra mätning men de sa att det inte brukade göras. Nu kommer de under morgondagen så då får vi se.
Pellets4ever
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Re: CTC Ecoflex - Opto vakt

Inlägg av Robert Pernetun »

Barsk skrev:
Robert Pernetun skrev: Opto vakten slår till och jag får gå ner å pilla lite.
Nu har Opto vakten slagit till för 4:e gången och jag börjar misstänka trubbel. Kan det vara att matningen är för stor och att den sotar igen vilket gör att Opto larmar eller är det något annat strul.
Enligt en installatör på orten (CO Värme) så brukar han ställa ner känsligheten på optovakten till 5-10% från standard 50%. Då funkar det i de flesta fall säger han. Kanske nåt att prova, även om jag blir lite osäker nu på om det inte ger omvänd effekt mot ditt problem...? :?

Att ställa känsligheten till 5-10% har jag läst om på andra trådar i forumet oxo.
Jag skall hålla koll på vad serviceteknikern gör under morgondagen och återkomma därefter med info till Er.
Jag har ju inte betalat för panninstallationen än och kommer inte att göra det förrän det är helt klart samt fungerar smärtfritt.
Pellets4ever
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Robert Pernetun skrev:
Joachim A skrev:Om den sotar igen så ser du det enklast genom att dra ut optogivaren och titta på den. Det kan även lägga sig aska i röret som givaren sitter i.

vad fick du för mätvärden när instalatören gjorde kontrollmätningen?
Hej,

Inte fick jag några värden inte...
Jag påpekade at jag ville att de skulle göra mätning men de sa att det inte brukade göras. Nu kommer de under morgondagen så då får vi se.
Har dom inte justerat pannan så är det inte så konstigt..
Co2 ska ligga på 12-13% efter justeringen o det ska va i alla effekt lägen som används..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Re: CTC Ecoflex - Opto vakt

Inlägg av NisseE »

Robert Pernetun skrev:Hej alla Pelletsgurus,

Nu har jag kört 2,5 veckor med min nya CTC Ecoflex panna och är i det stora helt nöjd.
Men så börjar det jävlas lite....
Hej Robert,
Det är ju märkligt, jag har också kört min EcoFlex i två veckor nu och börjat få problem. Är möjligen EcoFlexen för ny och har "barnsjukdomar" eller är det installatörerna som inte lärt sig pannan ännu? I mitt fall har den sotat igen onormalt - enl sotaren som var här i dag - och börjat läcka vatten. Jag har kallat på inst till i morgon igen för en ny kontroll och mätning. Har också krävt att få utskrift av alla mätvärden så jag har något att gå vidare med. Skulle vara intressant att hör vidare hur det går för dig och dina värden.
NisseE
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Re: CTC Ecoflex - Opto vakt

Inlägg av Robert Pernetun »

NisseE skrev: Hej Robert,
Det är ju märkligt, jag har också kört min EcoFlex i två veckor nu och börjat få problem. Är möjligen EcoFlexen för ny och har "barnsjukdomar" eller är det installatörerna som inte lärt sig pannan ännu? I mitt fall har den sotat igen onormalt - enl sotaren som var här i dag - och börjat läcka vatten. Jag har kallat på inst till i morgon igen för en ny kontroll och mätning. Har också krävt att få utskrift av alla mätvärden så jag har något att gå vidare med. Skulle vara intressant att hör vidare hur det går för dig och dina värden.
NisseE
Hej Nisse,

Så här gick det...
Jag gick ner och rengjorde koppen röret som optovakten sitter i. Därefter snurra kärran. Jag kollade även optovakten för att se om den var sotig, det var den ej.
När installatören kom så gick allt som det skulle utom att värdena för optovakten pendlade upp och ner. Det skall den inte göra när den är i ordentlig drift. Den kan pendla något i uppstartsfasen men inte i driftfasen.
Detta resulterade i att den stannade samma kväll som installatören varit här. Mao ringde jag efter installtörerna igen och de kom ut och bytte optovakten. Nu är värdena stabila. Så nu återstår det att se om det börjar strula igen. Som tur är kommer de ut på måndag och gör rökgas analysen för att säkerställa att den har rätt matning.

Berätta gärna hur det går för dig.

Mvh.
Robert
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Enligt en annan tråd i Thermia-forumet så hade nån löst sitt problem med optovakt genom att polvända kablaget. Tydligen felmonterat.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Inlägg av Robert Pernetun »

Barsk skrev:Enligt en annan tråd i Thermia-forumet så hade nån löst sitt problem med optovakt genom att polvända kablaget. Tydligen felmonterat.
Hej,

jo det kanske fungera på i deras fall. Dessvärre är det som så att enligt värdena så bör det nog vara kopplat så här annars så stänger den när det e fullt drag i pannan. då sticker värdet nämligen upp på värden över 50. (enligt CTC bör den ligga runt 97-99 om allt är som det skall sig vara).
Men jag skall ha det i åtanken. Thx för tippset.
Pellets4ever
ctctotal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 09:10
Ort: Oskarshamn

Inlägg av ctctotal »

Barsk skrev:Enligt en annan tråd i Thermia-forumet så hade nån löst sitt problem med optovakt genom att polvända kablaget. Tydligen felmonterat.
Det är nog en fotodiod eller en fototransistor och vänder man dem fel så fungerare de inte alls.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Skriv svar