Sotar EcoFlexen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Sotar EcoFlexen?

Inlägg av Barsk »

Hej alla EcoFlexägare!

Jag är ju lite sugen på en EcoFlex och det mesta om den verkar riktigt bra. Men, de senaste klagomålen som jag sett rör att den sotar mycket, vilket visar sig på optovakter, synglas och annat som sotar igen.

Frågan är - är detta p.g.a bristfällig intrimmning eller har vi ett generellt problem här? Har vi några exempel på glada ägare med korrekt intrimmade pannor som inte sotar?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej Barsk,
Jag börjar också bli orolig att "sotningen" är ett generellt problem - min sotar som f-n efter bara två veckors användning. Vill gärna höra andras erfarenheter också. Är det ett generellt problem bör CTC bli varse detta.
NisseE
CTC EcoFlex, installerad April 2006
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag förstår inte hur detta skulle vara något annat än en inställningsfråga. Brännaren är ju Thermias och en tre år gammal konstruktion. Skulle en pannkonstruktion kunna göra att brännaren sotar eller är de bara dåligt inställda brännare som sotar. Om installatören kollar både med gasanalysmätare och sotpump bör en korrekt inställning uppnås.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det måste va fel justerade brännare i dom som sotar.. :?

Det är ju exakt samma som thermia o den är ju skit lätt att justera..
Har installatörerna justerat in brännaren o gjort rökgasanalys i båda/alla effektlägen som används??

Menyerna verkar ju va exakt samma med skillnaden att ctc döpt menyerna anorlunda..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Hej,
I dag har jag fått klart för mig att sotningsproblemen är en liten sak i sammanhanget när det gäller min installation, ett värre problem är att pannan läcker vatten. Enl en ny kille från inst firman jag anlitar har min panna troligen ett fabrikationsfel och läcker vatten in i 'brännar-rummet' vilket förorsakat de mesta av problemen jag haft under mina två första veckor som pellets-eldare. Ska inte göra denna tråd till ett klagoforum, men nog hade man hoppats på att få en bättre start på livet som pellets-eldare. CTC EcoFlex är säkert en mycket bra panna och jag har möjligen råkat ut för ett 'Måndags-exemplar', men är självklart mycket besviken på CTC om dom kan släppa ut pannor med fabr.fel. Tycker att ett forum av denna art även ska kunna ta upp misslyckanden som detta - därför berättar jag det. Ska avvakta vad som händer i nästa steg och ligger lågt ett tag nu - kommer tillbaka om ngt mer finns att berätta.
NisseE
CTC EcoFlex, installerad April 2006
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NisseE skrev:Enl en ny kille från inst firman jag anlitar har min panna troligen ett fabrikationsfel och läcker vatten in i 'brännar-rummet' vilket förorsakat de mesta av problemen jag haft under mina två första veckor som pellets-eldare.

NisseE
Jag trodde pannorna provtrycktes innan dom lämnade fabriken men det kanske inte görs men borde göras.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

NisseE skrev:Hej,
I dag har jag fått klart för mig att sotningsproblemen är en liten sak i sammanhanget när det gäller min installation, ett värre problem är att pannan läcker vatten. Enl en ny kille från inst firman jag anlitar har min panna troligen ett fabrikationsfel och läcker vatten in i 'brännar-rummet' vilket förorsakat de mesta av problemen jag haft under mina två första veckor som pellets-eldare. Ska inte göra denna tråd till ett klagoforum, men nog hade man hoppats på att få en bättre start på livet som pellets-eldare. CTC EcoFlex är säkert en mycket bra panna och jag har möjligen råkat ut för ett 'Måndags-exemplar', men är självklart mycket besviken på CTC om dom kan släppa ut pannor med fabr.fel. Tycker att ett forum av denna art även ska kunna ta upp misslyckanden som detta - därför berättar jag det. Ska avvakta vad som händer i nästa steg och ligger lågt ett tag nu - kommer tillbaka om ngt mer finns att berätta.
NisseE
Självklart ska du ta upp detta! Fabrikationsfel är ju inte kul, men allting kan fela - och då är det ju garantin och CTC/installatörens engagemang för att snabbt och smidigt rätta till problemen som man vill få en feedback på hur pass bra det funkar.

Förresten, det är inte kondens det du ser?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Följer med spänning allt om CTC EcoFlexen...
Tråkigt med en del strul som somliga har fått med den pannan. :(

På torsdag "smäller" det för mig!
Då åker gamla pannan ut och in kommer en ny.
Hoppas bara "min" EcoFlex kommer fungera som den skall och självklart att installatören behärskar alla inställningar osv.
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Någon som vet om själva pannan kan vara orsaken till ökat sotningsbehov?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

inställningar

Inlägg av Robert Pernetun »

Jag tror att det är inställningarna som är bristfälliga.
Med rätt inställning så sotar det inte. Så kräv alltid en ordentlig inställning.
Pellets4ever
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Det hoppas man väl alltid att man får... men vilken installatör erkänner att de gjort en kass inställning? :)
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

hmmmm

Inlägg av Robert Pernetun »

Nej det är så sant så...
Det finns ingen hantverkare som JAG känner till som erkänt att de gjort ett dåligt jobb :lol:
Pellets4ever
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Kanske är detta en konsekvens av att man säljer pannan via en ny distributionskanal rörgrossister (dvs det tar lite tid att utbilda de som inte har tillräcklig kunskap).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Möjlig orsak

Inlägg av Robert Pernetun »

En möjlig orsak till att den sotar kan vara rökgas tempen.
Jag hade nämligen en temp på 60 grader och därmed fick problem med optovakten och sotning i pannan.
Lösningen kan vara att skruva in skruven som sitter på ovansidan av pannan brevis lukan för tuberna och skruva in den ca 1 cm. Rökgas tempen skall nämligen vara runt 140-150 grader enligt CTC. Därefter bör en rökgas analys göras.
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Möjlig orsak

Inlägg av Barsk »

Robert Pernetun skrev:En möjlig orsak till att den sotar kan vara rökgas tempen.
Jag hade nämligen en temp på 60 grader och därmed fick problem med optovakten och sotning i pannan.
Lösningen kan vara att skruva in skruven som sitter på ovansidan av pannan brevis lukan för tuberna och skruva in den ca 1 cm. Rökgas tempen skall nämligen vara runt 140-150 grader enligt CTC. Därefter bör en rökgas analys göras.
Samtidigt så sänker det verkningsgraden då större del av rökgaserna smiter förbi de sista tuberna. Den interna rökgasgivaren sotar också och ger felvisning. Speciellt om din panna sotat kraftigt så kan det ju vara värt att kolla detta. Det ska gå att sota den så den visar mer korrekt. Fråga mig dock inte var den sitter. Vet inte var min sitter heller (än) :wink: .
Ett annat sätt att kontrollmäta är att sticka in en stektermometer i testhålet i skorstenen.

När du mäter så kolla också att brännaren gått i hög-läge i ett antal minuter innan. Det är vid nominell effekt rökgasen ska mätas. Rätta mig om jag har fel...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar