Jag håller på med en större renovering av ett hus byggt 1937, 1 1/2 plan på ca 120m3 boyta samt "halv" källare.Huset har ytterväggar bestående av träpanel, ståendeplank, spontade 1"bräder samt trätext skivor. Trätex skivorna åker väck på vissa ställen pga uppregling av väggarna samt att jag tänker lägga in 45mm isolering invändigt i samband med uppregling/eldragning. Fönstren är 2glas fönster med renoveringsbehov och tätningsbehov.
Jag gör för närvarande av med ca 2,5m3 olja/år, då har jag blindat bort radiatorerna på övervåningen men det skiljer inte mkt i inomhustemp där jämfört med markplan. Shunten i pannan verkar heldöd så jag har panntemp 75-80C i framledning konstant så termostaterna får ta hand om regleringen=något svajig inomhustemp.

Så till mina frågor:
* Planen är att i samband med pannbyte byta ut alla värmerör och radiatorer. Jag har märkt i samband med bortplockning av expkärl på vinden och bortblindning av radiatorer att rören varit i väldigt dåligt skick i vissa böjar så att byta ut rören i samband med renoveringen är en självklarhet.. däremot vet jag inte om det är nödvändigt/smartast att byta ut radiatorerna när man ändå håller på? Jag har både enpanels radiatorer + sektionsradiatorer, 8st totalt i dagsläget men efter renovering blir det 10-11st. Om det är försvarbart att behålla radiatorerna så behöver de blästras/målas om vilket också blir en kostnad. Har tänkt mig att köpa kompaktradiatorer från rinkarby (http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?t8 ... 2F1%2FTrue)
Något som talar för att man inte skall använda dessa mot pelletspanna?
* Sedan jag flyttade hit har jag haft tanken att jag ska elda med ved efter pannbytet. Men på senare tiden har jag tänkt om, även om det är den billigaste lösningen så är det inte säkert att man känner sig lika motiverad att lägga ner tid och kraft på det om 2-3år. Efter att ha gått igenom alla uppvärmningsalternativ så har jag nu bestämt mig för pellets. Så vilken panna? CTC Ecoflex eller Thermias Biomatic verkar vara precis vad jag är ute efter, det enda jag är lite tveksam till är värmeväxlingen av varmvattnet, mor och far som bor i samma område hävdar att vi har kalkrikt vatten här. Det sitter förnärvarande en "kalkstoppare" monterad på inkommande vatten i huset, nån elektrisk pryl med 2 kablar buntade mot vattenledning, antar att det är nån slags jonisering men fungerar det? Och om man har kalkrikt vatten är det bara att avskriva pannor med värmeväxlare då eller räcker det med någon form av rengöring ibland?
* Installation av pannan. Mitt nuvarande "pannrum" är i kallären, ~halva husarean är utgrävd efteråt och mitt i står pannan och murstocken. Nu är det så att sotaren sa att jag måste bygga ett riktigt avskärmat pannrum om jag som jag tänkte skulle sätta in en vedpanna. Jag tar för givet att det är lika med pelletspanna. Så jag funderar på att flytta in pannan till nästa rum, dvs bara på andra sidan av väggen jämfört med där den står nu. Det utrymmet har tidigare använts som tvättstuga men jag känner att man får en bättre planlösning av att använda det som pannrum. För om jag gör om utrymmet som pannan står i i dag till ett rum så måste man passera genom det för att komma till tvättstugan.. det betyder 4dörrar från kök ner till tvättstuga.. vilket känns lite mysko

Detta blev ett sjuhelsikes lång inlägg, men försökte få med det mesta av mina förutsättningar, hoppas att någon med mkt kunskap orkar läsa det och ge mig lite svar/förslag. Har några månader kvar tills jag måste byta pannan (de plomberar oljetanken i maj/juni) så jag försöker suga åt mig så mkt info som möjligt nu ,innan man tar kontakt med e återförsäljare, för att ha lite kött på benen