Fråga till Moderatorn! Går det att organisera oss?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Fråga till Moderatorn! Går det att organisera oss?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

En central fråga för alla oss som eldar pellets är ju att kunna köpa kvalitetspellets till lågt pris och att kunna bemöta kravet på energiskatt när det kommer. Går det att organisera alla oss på ett struktuerat sätt så det är möjligt att förhandla hem stora inköp. Kanske importera pellets tillsammans...Lite av det som sker på elsidan just nu...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Frågan har varit upp tidigare om detta :roll:
Men problemet var att vi bor på så olika avstånd
för att kunna köpa ihop :? Så jag vet inte :(
tror den frågan rann ut i sanden pga olika problem.
Men har någon tips , hur man ska göra så skriv :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Problemet med den frågan är väl att man måste väl kanske organisera sig inom kommun alt län för att kunna ordna detta?
Svårt att fixa ihop alla om man köper in från Trelleborg och vi har folk i Haparanda som vill ha pellets också :)
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Vi får köpa en egen pellets "press" och anställa nån som kör den :wink:
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Min tanke är ju att man gör ett centralt ramavtal med någon rikstäckande säljare tex Statoil och sedan avropar man mot detta avtal lokalt....och då har det ingen betydelse var man bor...
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Min tanke är ju att man gör ett centralt ramavtal med någon rikstäckande säljare tex Statoil och sedan avropar man mot detta avtal lokalt....och då har det ingen betydelse var man bor...
MVH
Ulf
Tyvärr så tror jag det blir som alla andra "grupp" rabatter. Den som är lite bra på pruta får samma pris ändå, eller lägre....om man letar runt lite.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ja det skulle ju fungera om man verkligen visste att man förhandlade om 6000 ton t.ex. då kunde man haft lite tjong i förhandlingen. Men ska man vara riktigt säker på vilka mängder man snackar om måste man få in pengar från alla medlemmar innan och få vill väl lägga in 10.000 på nått konto om man inte ens är registrerad ek. förening el. liknande.
Tyvärr tror jag det kräver mycket arbete och möda för att få någon stor vinning i det hela.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Men Ulf's tanke att organisera sig när det gäller förhandling om framtida skatter eller andra liknande regler känns sund.

Intresseförening för landets pellets-eldare eller man kanske skulle ta med sol och ved då även dessa bygger på enbart förnybara energislag.

Det behöver inte gälla pris i första hand. Det kan komma om man blir tillräckligt kraftfulla.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) tyvärr så har ju sverige en tradition av kartellbildning (och förljugenhet i allmänhet)
så det måste nog till en form av drivande rikstäckande förening i produktionsledet för att hålla konsumentförmånliga priser vlket kräver sin man, önskvärt men föga troligt men ej omöjligt!!! 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Någon som vet vad värmeverken ger per ton för då har vi målvärdet. Marginalerna är enorma och utpriset står inte i relation till produktionskostnaden....det är jag säker på....möjligheten att importera kvalitetspellets ges ju också om vi har stora volymer att förhandla om....För mig känns det viktigt att organisera oss nu för det kommer att komma pålagor på biobränslen så fort statsmakten har fått tillräckligt många in i fållan.....var så säker på det och då är styrkan att vara många och kunna sätta emot....Ta tex Aktiespararna, M mfl. Men det kräver att vi kan samordna oss även om det skulle kosta en liten administrativ avgift. Många är styrka ensam är svag....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Ulf Rasmusson skrev:Hej Alla!
Någon som vet vad värmeverken ger per ton för då har vi målvärdet. Marginalerna är enorma och utpriset står inte i relation till produktionskostnaden....det är jag säker på....möjligheten att importera kvalitetspellets ges ju också om vi har stora volymer att förhandla om....För mig känns det viktigt att organisera oss nu för det kommer att komma pålagor på biobränslen så fort statsmakten har fått tillräckligt många in i fållan.....var så säker på det och då är styrkan att vara många och kunna sätta emot....Ta tex Aktiespararna, M mfl. Men det kräver att vi kan samordna oss även om det skulle kosta en liten administrativ avgift. Många är styrka ensam är svag....
Bilden av en Sveriges Biobränsleeldarförening tonar fram med central tidning och regeringsuppvaktning samt lokalföreningar som har prisavtal på pannor, brännare och pellets. Lokalföreningarna äger också kalibrerade rökgasmätare för medlemmar att låna och bedriver kommununderstödda studiecirklar i brännartrimmning...
:D
BlueFlame sedan -05
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Ulf Rasmusson skrev:Marginalerna är enorma och utpriset står inte i relation till produktionskostnaden....
Men det gäller ju iofs allt i den kapitalistiska världen det... ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Henrik A
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 14:44

1150 kr kg + moms

Inlägg av Henrik A »

Hej,

kollade på de officiella EU-anbuden på pellets. Kommuner och myndigheter verkar köpa in pellets för 1150-1200 kr/ton + moms. Låter i mina öron som ett högt pris, blir ju 1500 Kr per ton med moms och det kan man ju som privatperson nästan få om man köper bulk. Köper själv småsäck på 20 kg st för 1950 kr per kg hemkört om över ett ton.

Se länkarna nedan:


http://ted.publications.eu.int/official ... tatLang=SV

http://ted.publications.eu.int/official ... tatLang=SV


MVH

HA
Peter_Pellets
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 10 maj, 2006 16:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Peter_Pellets »

Jag använder mig av kundkraft.se för upphandling av el. Dom förhandlar för ett stort antal privatpersoner varje månad och lyckas få till bra avtal. Kanske skulle vi kunna påverka dom så att dom även gör det samma för pellets?! Är det någon som har kontakter inom kundkraft.se?
Nibe City VX -97, Viking Bio -06, 300L plåtförråd, ERA shuntautomatik, draglucka
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Pelletseldningen håller på att mogna med många användare vilket gör att vi alla ökar efterfrågan och också gör att vi driver upp priset. Vi är ju också alla fast i en investering som gör att man tvingas köpa pellets till det pris som gäller. Gapet till andra energislag är fortfarande stort men detta gap kommer att ätas upp av tillverkarna och försäljarna som kommer att ta dessa marginaler. Ett organiserat inköp och även reklamationhandläggning i en organisations namn hade gjort oss starkare. I södra Sverige så ligger bulkpriset på drygt 2000 kr per ton och nya prishöjningar kommer den 1:a juli enligt de kontakter jag har haft. Var tog sommarpriset vägen? Ligger i tillverkarnas intresse att låta det bli ett underskott i produktionen för att pressa upp priset. Priset på pellets är orimligt dyrt idag om man ser till råvaran och produktionskostnaden. Kvaliten är stundtals bedrövlig och den enskilde köparen sitter där med problemen trots att många drabbats. MVH Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar