Sotning!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Sotning!!!

Inlägg av Robert Pernetun »

Nu till statuslägget.
I fredags kom service killarna och bytte opto vakten. Det såg ut att fungera bra... :?
:evil: Sen vakna man av att frun varit uppe och tröstat lillan och att hon sa att "nu blinkar det i innegivaren" :x
Ok, optodävulen har slagit till igen. :cry:
Nu väntade jag till morgonen och gick ner och rengjorde hela pannan. fram med viskorna och sota alla tuber samt töm ut askan och avsluta med att blåsa rent optoröret. :twisted:
Tilläggas skall att det börja pyra i damsugarpåsen då det fanns glöd kvar i pannan. :shock:
Nu har iallafall pannan rullat i 29 timmar utan avbrott :D Nytt rekord sedan optodjävulen titta in i pannan.
På måndag komer servicesnubbarna och skall göra en rökgasanalys, den skall ju inte sota igen på 2 veckor, möjligtvis 2 månader eller 1 men inte 2 veckor.
Jag återkommer med status rapport tills jag fått rätsida på härket. 8)
Pellets4ever
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Sotning!!!

Inlägg av Barsk »

Robert Pernetun skrev: Jag återkommer med status rapport tills jag fått rätsida på härket. 8)
Har det hänt nåt än? Nyfniken.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Re: Sotning!!!

Inlägg av Robert Pernetun »

Barsk skrev:
Robert Pernetun skrev: Jag återkommer med status rapport tills jag fått rätsida på härket. 8)
Har det hänt nåt än? Nyfniken.
Hej,

Ja nog har det hänt lite.
Det som hände var att optoskiten slog till igen (natten mellan mån-tis). Dessutom så dök aldrig service snubbarna upp på måndagen utan jag ringde lite arg och fråga vad som hänt. Som svar fick jag att deras apparat var på kalibrering och troligtvis var klar så som i nästa vecka. De hade däremot checkat med CTC och enligt dem så fanns det de som hade lite problem med just opto vakten. Vad de bad mig göra innan de varit och ställt in värdena var att sänka känsligheten till typ 5. Jag har vägrat :twisted: och endast sänkt den till 25. Orsaken är att när jag kollat på värdena som optovaketen visat så pendla den mellan 27 & 99.
Troligtvis så är det för hög matning på pelletsen i förhållande till lufttillförseln och draget i skorstenen. Detta måste ställas in så att pannan inte sotar samt att lågan blir så bra som möjligt. Ännu har inte optoskiten strulat men gör den det så sänker jag till 10 tills de ställt in pannan rätt. Jag kommer inte att godta att optovaketn skall vara inställd på värden under 50. Enligt en annan installatör bör man kunna ha optovärdet mycket högre än 50, men jag vet inte 50 är good enough för mig.

Så fortsättning följer...
Pellets4ever
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Fint att du håller oss uppdaterade! ... jag är mitt uppe i processen att skaffa en CTC Ecoflex men som vanligt blir man lite tveksam när man hör om andras problem. Har dock inte hört om någon enda brännare/panna som inte haft barnsjukdomar... :(
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Silkemannen
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 09:49
Ort: Munkedal

Inlägg av Silkemannen »

Ja, man blir ju lite nervös när det uppdagas sådan här "kraftiga" problem.
Var och varannan här med EcoFlex har ju problem med optovakten. Samma för Thermias kunder?!

Just i detta nu håller installatören på för glattalivet (får man ju hoppas...)hemma hos mig.
Slutar vi 14-tiden och då skall man snoka runt lite hemma i källaren för att se vad som har hänt/händer.

Hoppas få igång anläggningen utan några som helst problem, men det verkar ju som att så inte blir fallet :?
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag har inte hört talas om att det har varit problem med igensotning av optogivaren i Thermiapannor.
Eftersom det är exakt samma brännare så verkar det bero antingen på CTC-pannan (rökgaserna virvlar runt i förbränningsrummet på annat sätt) eller på att de som har fått CTC-pannor installerade här haft otur (klantig installatör) med inställningen.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Optoevil

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej kära läsare,

Jaha då var det dax att uppdatera Er lite.
Fick precis en indikation på innegivaren om att något var lurt med pannan (thx gode gud för att den visar att det är något lurt). :?
Frågade frun om hon ville sätta emot 10:- när jag sa att det var optovakten som slagit til igen. :P "Nej" blev svaret! :evil:

Attans där kunde man tjänat en tia... Ja det var optoskiten.
Jag slår vad 100000 spänn på att det är matningen och inställningarna som det är fel på. Det är precis som att ju längre tiden går utan sotning ju mer strular det. Dessutom har jag gjort av med 31 säckar sedan den 29/3 och ändå har pannan gått på ström i 5-6 dagar. Låter som lite väl mycket pellets har gått åt. Jag vet inte, vad säger Ni? Jag har 22 grader i huset och en boyta på 114+114kvm.
Pellets4ever
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Suck... :( visst kan man ha otur och klantiga installatörer finns det ju fler än kompetenta, men man hade ju ändå önskat att det någon gång flöt på felfritt för en större mängd användare så här i början så att man visste att det var en kvalitetsprodukt man gav sig på? Offerten jag är (var?) på väg att tacka ja till ligger ändå på 110 kSEK inklusive skorsten, bulk och en del annat special... inte så lite pengar. Usch, kanske man skall damma av sin gamla UNO-offert ändå...
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Om vi tänker efter lite. Sot i en pelletspanna är inte helt förbränt trä. Det som ligger närmast till hands är att antingen matningen skulle vara för fet eller fläkten för låg.

Brännaren har funnits i biomaticen och ett antal andra pannor (bla i en hel del CTC) under minst tre års tid. Om problemet inte har dykt upp i dessa pannor kan jag inte få det till något annat än en inställningsfråga. CTC har säkert testkört pannan innan marknadsföringen och kan inte haft dessa problem utan att i så fall åtgärda det. Jag har mailat till CTC och återkommer om jag får svar.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Sotning

Inlägg av Robert Pernetun »

Hej,

Kan inte annat än hålla med.
Jag är bombis på att det är en inställning. Har svårt att tänka mig något annat. Jag har påpekat för installatörerna att jag vill ha en mätning. Det finns ju så många olika beroenden som varierar vid varje installation som gör att en fabriksinställning inte alltid är good enough, ex drag i skorstenen, ventilation, pellets sort mm. Men vad vet jag? Jag är ju nybörjare på området :shock:
Pellets4ever
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sotning

Inlägg av André »

Robert Pernetun skrev:Hej,

Kan inte annat än hålla med.
Jag är bombis på att det är en inställning. Har svårt att tänka mig något annat. Jag har påpekat för installatörerna att jag vill ha en mätning. Det finns ju så många olika beroenden som varierar vid varje installation som gör att en fabriksinställning inte alltid är good enough, ex drag i skorstenen, ventilation, pellets sort mm. Men vad vet jag? Jag är ju nybörjare på området :shock:
Det är alltså inte gjort någon mätning? :?

Då är felet garanterat där det ligger..

Kan nämna att min bequem 15D i nibe pannan har inställningarna i 20 kW utförande, Hög läget matning 90% fläkt 55% låg matning 70% fläkt 46% vid 12%co2..
Kompisens biomatic i 20 kW, Hög matning 90% fläkt 46% o låg matning 70% fläkt 30%.. Skulle jag ha samma inställningar som kompisen så skulle min co2 ligga på över 20% med följden att pannan skulle sota/tjära igen..

Vet faktiskt inte av någon som har samma inställningar på fläkten i nån biomatic iaf.. En t.ex har matning 70% o fläkt 52% i 15 kW utförandet i hög läget..
Pga detta så är thermias pannor fabriksinställda med samma inställningar på hög o låg (effekt 15 kW o matning 70% fläkt 36%) min är ej aktiverat.. De är för att det ändå måste justeras när pannan installerats för att ingen anläggning är den andre lik...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Re: Sotning

Inlägg av Robert Pernetun »

André skrev:
Robert Pernetun skrev:Hej,

Kan inte annat än hålla med.
Jag är bombis på att det är en inställning. Har svårt att tänka mig något annat. Jag har påpekat för installatörerna att jag vill ha en mätning. Det finns ju så många olika beroenden som varierar vid varje installation som gör att en fabriksinställning inte alltid är good enough, ex drag i skorstenen, ventilation, pellets sort mm. Men vad vet jag? Jag är ju nybörjare på området :shock:
Det är alltså inte gjort någon mätning? :?

Då är felet garanterat där det ligger..

Kan nämna att min bequem 15D i nibe pannan har inställningarna i 20 kW utförande, Hög läget matning 90% fläkt 55% låg matning 70% fläkt 46% vid 12%co2..
Kompisens biomatic i 20 kW, Hög matning 90% fläkt 46% o låg matning 70% fläkt 30%.. Skulle jag ha samma inställningar som kompisen så skulle min co2 ligga på över 20% med följden att pannan skulle sota/tjära igen..

Vet faktiskt inte av någon som har samma inställningar på fläkten i nån biomatic iaf.. En t.ex har matning 70% o fläkt 52% i 15 kW utförandet i hög läget..
Pga detta så är thermias pannor fabriksinställda med samma inställningar på hög o låg (effekt 15 kW o matning 70% fläkt 36%) min är ej aktiverat.. De är för att det ändå måste justeras när pannan installerats för att ingen anläggning är den andre lik...
Hej,

Hmmm jo jag tror dig.
Idag ytterligare några dagar sedan förra driftstoppet stanna pannan igen. Det är precis som om pannan sotar igen lite till och så klarar optovaketen inte av det. Nåja jag har sänkt värdet ytterligare 5 grader på känsligheten.
Vad bör co2 halten ligga på?
Pellets4ever
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: Optoevil

Inlägg av johansjostrand »

Robert Pernetun skrev:Dessutom har jag gjort av med 31 säckar sedan den 29/3 och ändå har pannan gått på ström i 5-6 dagar. Låter som lite väl mycket pellets har gått åt. Jag vet inte, vad säger ni? Jag har 22 grader i huset och en boyta på 114+114kvm
32 säckar sedan 24/3. 22-23 grader inne och ca 125 m2 + 75 m2 fesjummen källare. Har hittils inte haft några stopp eller problem alls. Men jag ser att inspektionsglaset är ganska sotigt. Stänger av pelletsen när magasinet är tomt och går över till elpatron över sommaren. Installatören kommer och gör finjustering till hösten då jag drar igång pelletseldningen igen.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Robert Pernetun
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 22:23
Ort: 2006-03-29
Kontakt:

Re: Optoevil

Inlägg av Robert Pernetun »

johansjostrand skrev: Men jag ser att inspektionsglaset är ganska sotigt. Stänger av pelletsen när magasinet är tomt och går över till elpatron över sommaren. Installatören kommer och gör finjustering till hösten då jag drar igång pelletseldningen igen.
Ganska sotigt??? Det tar 3 dagar sen har glaset sotat igen hos mig.
Hmm undra om det är inställningarna??? :lol:
Pellets4ever
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Optoevil

Inlägg av André »

Robert Pernetun skrev:
johansjostrand skrev: Men jag ser att inspektionsglaset är ganska sotigt. Stänger av pelletsen när magasinet är tomt och går över till elpatron över sommaren. Installatören kommer och gör finjustering till hösten då jag drar igång pelletseldningen igen.
Ganska sotigt??? Det tar 3 dagar sen har glaset sotat igen hos mig.
Hmm undra om det är inställningarna??? :lol:
Då är det inställningarna.. :wink:

Kompisens biomatic har bränt drygt 1 ton pellets o de är lite sot på glaset, Ser ut som lätt tonat glas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar