Pellets i Skåne?

Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Pellets i Skåne?

Inlägg av Thomas_P »

Jag registrerade mig och sökte efter pelletsförsäljare i skåne på pellets.net men fann till min förvåning att det inte finns några.

Ni som eldar med pellets i Skåne, var köper ni er pellets?

De enda jag känner till är vedland.se men de har SÅBI och vad jag har kommit fram till efter att ha läst på forumet så är inte SÅBI vad det har varit. Men, jag får väl ändå se till att anmäla Vedland så att även skåne blir representerat på pellets.net :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
pellx
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 13:48
Ort: nv skåne

Inlägg av pellx »

här handlar jag.

http://www.oljebolagetiskane.se

väldigt nöjd, snabba leveranser.
Focus pe -05
pellx gordic -05
250kvm från 1915
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Kolla
www.pelletspris.com
Jag vet inte om återförsäljarna i Skåne är lokalpatrioter och använder Ageröds hemsida för pelletspriser istället för PELLETS.NET.
Framförallt kan vi som brukare lämna in prisuppgifter vilket jag ser som en fördel.
Sedan får man ju alltid ringa och kolla upp priset innan beställning.
Men som sagt det är ett bra underlag.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
SnusNisse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 23:58
Ort: Svedala

Inlägg av SnusNisse »

Jag handlar min pellets här:

http://www.nasumspellets.com/

Är inne på min 7:de pall nu och är nöjd.
Leveranserna har alltid fungerat och kvaliteten verkar bra. Har inte haft några driftstopp sedan starten i november.
Dom har ett retursystem med 20 kg säckar och pallar.

/Nisse
ULMA 2000 TCA brännare i ULMA 2000 panna
Medlevererade motdragsluckan
Bionorr 6 mm pellets i ett MAFA veckoförråd
Värmer 210 kvm (2 plan + källare)
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Har de senaste 5 åren köpt pellets av en återförsäljare i Löddeköpinge, (SBE i tre år) men fick vänta en månad innan leverans de två senaste gångerna. Droppen var när han kom för att göra rökgasanalys (300 kr!) och hade glömt instrumentet! Har nu övergivit honom och köpte sist direkt av Svensk Brikettenergi. Samma pris, men 10 dagars leveransgaranti.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Min sista beställning gjorde jag från Göinge bränsledepå. 1700 kr pallen hemlevererat. 800 kg.

Degar ihop lite i brännarröret annars fungerar det bra. Sydpellets.
Fd:Fliseldare
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 20:23

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Jag köper från Örkelljunga www.pellbri.se Det är ek och bok pellets.
1700:- pall. Funkar kanon hos mej..
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Det är nog fler än jag som verkligen uppskattar att ni delar med er av var man kommer över pellets med stabil och jämn kvalitet, och gärna till bra pris :D :D. Stort tack!
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Hej!

Jag handlar av oljeboleget i Skåne, men har också hört att Götaland energi i Kungshult (utanför Eslöv) ska ha hyggliga priser. Har inte kollat upp dem ännu då jag fick leverans samtidigt som tipset.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

NRG skrev:Hej!

Jag handlar av oljeboleget i Skåne, men har också hört att Götaland energi i Kungshult (utanför Eslöv) ska ha hyggliga priser. Har inte kollat upp dem ännu då jag fick leverans samtidigt som tipset.

/NRG
Götaland energi i Kungshult är klart intressant då jag bor mindre än en mil därifrån och skulle kunna hämta med egen släp, tyvärr fick jag inte tag i dem idag. De var visst på studiebesök hos nån pelletstillverkare :D. Det kan ju vara en god idé att ha en pall hemma lagom tills att nya pannan dyker upp och ska installeras. Det är väl några veckor till men den som väntar på något gott... :D :D :D

Nån som har koll på Granngårdens pellets angående kvalitet och pris?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Maskinisten
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 23 jun, 2005 20:33

Nordanå pelletsterminal.

Inlägg av Maskinisten »

Hej
jag bor i Åkarp och har köpt en pall i taget i Nordanå. Han säljer Såbi. Tar just nu 1950 kr för första pallen och sedan 1850 när man blivit "stamkund". Har varit helnöjd med Såbi-pelletsen. Dock tyckte jag han blev för dyr när han i vintras höjde från 1750 kr. Så jag köpte en pall kronpellets från vedelda.se i Bjärred. Den pelletsen var mycket porösare och jag upplevde det som förbrukningen steg märkbart. Dvs att den inte höll måttet avsende energiinnehåll. Så nu är jag tillbaka i Nordanå.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: Nordanå pelletsterminal.

Inlägg av Thomas_P »

Maskinisten skrev:Hej
jag bor i Åkarp och har köpt en pall i taget i Nordanå. Han säljer Såbi. Tar just nu 1950 kr för första pallen och sedan 1850 när man blivit "stamkund". Har varit helnöjd med Såbi-pelletsen. Dock tyckte jag han blev för dyr när han i vintras höjde från 1750 kr. Så jag köpte en pall kronpellets från vedelda.se i Bjärred. Den pelletsen var mycket porösare och jag upplevde det som förbrukningen steg märkbart. Dvs att den inte höll måttet avsende energiinnehåll. Så nu är jag tillbaka i Nordanå.
Det är just sådana erfarenheter som jag vill undvika, specielt nu när jag är helt grön och ska köpa min första pall.

Jag har varit i kontakt med Götaland energi i Kungshult och enligt egen utsago så säljer han svensktillverkad pallets av mycket hög kvalitet. Priset var 1800:-/pall (35:-/säck) och det var inga problem att köpa en pall och dela den för hämtning vid två tillfällen då min släp inte tillåter en pall på 832 kg. Jag fick ett gott intryck när jag pratade med dem och då ska det tilläggas att jag nog kan vara lite kritisk ibland...

Granngården var lite dyrare. 41:50/säck och jag tror att det var vid köp av minst 2 pallar som det gick ner till 40:-/säck. Det fanns även 650-kilossäckar för 1462:- samt bulk för 2,12:-/kg. Vid köp av 3 ton gick det ner till 2:-/kg. Damen som jag talade med nämnde att hon och hennes gubbe eldade med denna pelletsen och var mycket nöjda.

Grannen använder Bioenergi i Landskrona och är nöjd med det. Han var dock lite osäker på om de hade leveransproblem och kanske t.o.m inte tog fler kunder.

Nån som vet hur viktigt det är att hålla sig till den pellets som man använder när brännaren installeras och trimmas in?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag handlar Såbi från Vallåkra lantmannaaffär http://www.vallakralantmannaaffar.se/ exakta leveranser och jag tror jag av 1820 sist per pall. Pratar man snällt med dom brukar det gå att dela upp fakturan kostnadsfritt på 3 månader. Bra att snacka med och inget strul.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Re: Nordanå pelletsterminal.

Inlägg av NRG »

Thomas_P skrev:
Nån som vet hur viktigt det är att hålla sig till den pellets som man använder när brännaren installeras och trimmas in?
Så vitt jag erfarit spelar det inte så stor roll så länge man håller sig till en typ av pellets (8 mm vit tex), men bytar du över till en pellets med annat energiinnehåll så blir det problem om du inte ställer om. När jag bytte till Vestmarka från Vida så behövdes det helt klart.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
kowalski
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 23 apr, 2006 15:05
Ort: Ystad

Inlägg av kowalski »

Bor utanför Ystad och fick idag två pallar Laxå.
Pallarna anlände tidsenligt, och själva pelletsen såg ut som Såbis motsvarighet. Jag bröt itu ett par stycken och de bröts av med samma motstånd som Såbi. Inget löst pulver i säckarna.
Laxå är svenskt utan skräp och med ett energivärde >4.8

Nielsen (Brandstad/Sjöbo) levererade pallarna för 1600:- stycket.
Tillkom gjorde leveransen á 300.
Summa 3500 alltså.

Nielsen själv är en dansk snubbe som är inne på sin tredje säsong som leverantör. På mig gjorde han ett gott intryck.

Gör sannolikt nästa beställning ifrån samme leverantör.
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
Skriv svar