Säsongsvariation i priset

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Säsongsvariation i priset

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har kollat runt lite för att se om priset har fallit till sommarpris men inte sett någon sådan förändring. Är det någon som har sett eller vet när sommarpris gäller?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Att sänka priset drar dom sig nog i det längsta för att göra, så du får nog hålla ut ett tag till....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Enligt min leverantör ( Direkt ved ) höjer Såbi med 160-: per pall from 22 maj. Beställt 6 pall a 1840 -: st
Så det blir nog tvärt om i år.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Som blivande pelletseldare så försöker man hålla sig uppdaterad och min uppfattning är att det på sina håll råder leveransproblem. När jag för ett par veckor sedan ringde Granngården så hade även de leveransproblem. När efterfrågan är större än tillgången så har jag svårt för att se några"sommarpriser" framöver. Fast man kan ju alltid hoppas att jag har fel i mina antaganden...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

Jag fick höra från min leverantör att tidigare år inkl 2005/2006 säsongen som vart har dom största leverantörerna skrivit kontrakt med stora värmekraftverk för att säkra att dom blev av med sina pellets.. Sen när villaägarnas pelletseldning ökades med 200% så räckte det inte..

Nästa år skriver dom flesta inte nytt avtal med värmekraftverk,för dom betalar långt under det priset vi gör för våra pallar!!

obs inga syrliga kommentarer,bara citerar vad min leverantör hade för ursäkt.. sydpellets/laxåpellets :)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tidigare års sommarkampanjer har nog normalt inte dykt upp förrän framåt juli-augusti. Än så länge så jobbar nog de flesta tillverkare ifatt vinterns brister. Återstår att se..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

GoForIt Pellets skrev:Tidigare års sommarkampanjer har nog normalt inte dykt upp förrän framåt juli-augusti. Än så länge så jobbar nog de flesta tillverkare ifatt vinterns brister. Återstår att se..
Med andra ord så kan det trots allt vara en dålig affär att köpa på sig ett par pallar nu? Jag får ju min panna snaret och vill ju se till att ha pellets hemma till dess...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Thomas_P skrev:
GoForIt Pellets skrev:Tidigare års sommarkampanjer har nog normalt inte dykt upp förrän framåt juli-augusti. Än så länge så jobbar nog de flesta tillverkare ifatt vinterns brister. Återstår att se..
Med andra ord så kan det trots allt vara en dålig affär att köpa på sig ett par pallar nu? Jag får ju min panna snaret och vill ju se till att ha pellets hemma till dess...
Jag undrar om det verkligen kommer att bli några sommarkampanjpriser, med tanke på den efterfrågan som är just nu.
Såbis kampanj verkar vara en prishöjning, som träder i kraft på måndag 22 maj.
Motiveringen är höjda råvarupriser och höjda dieselpriser (för leveransen).
Se t.ex. nyhetssidan på www.mrpellets.se.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Höjda priser på Vestmarkapellets.

Inlägg av LO »

Köpte för några månader sedan Norsk Vestmarkapellets (Brun pellets) av Oljebolaget i Skåne, gav då 2,40 kr/kg.

Fick idag följande brev från Oljebolaget i Skåne,

"Bäste Pellets kund
Med anledning av stigande råvaror priser på spån, samt dyrare frakter genom högre dieselkostnader, är vi tvungna att höja våra priser till samtliga pellets kunder.
Vi räknar med att prishöjningen kommer att bli mellan 20 till 30 öre per kg. Prishöjningen kommer att genomföras inom kort.
Samtidigt vill vi ge er möjligheten att beställa hem pellets till det gamla priset. (Dom menar tydligen 2,40 kg, egen kommentar). Om vi får er beställning senast den 2006-05-24 med leverans senast 2006-06-30, Fakturerar vi er vårt nuvarande pellets pris."

Huuu, hemska tanke.
:?
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Om man tittar här digramme http://www.afabinfo.com/bioguiden/pelle ... r04_05.htm
hur det har påverkat pris vågor under dess åren.
Så i år kanske kan bli inte lika mycket billigt som året före.
De kanske vänta till efter sommar kommer att stiga pris, man vet aldrig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Jag fick hem två pallar Solett fraktfritt från Barkmans i E-tuna för 1880:- st, betala senast 31 oktober.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har köpt pall om 832 kg Booforssjö för 1525 kr (1,83 kr/kg) som är lägst pris har jag sett närmast affären men tyvärr en hundra kr extra var att tanka bensin. Då räknar jag med att här pallen blev 1625 kr.

Övriga pellets återförsäljningarna inom Östra göinge såg samma pris sedan september ifjol. Verkar inte sommarpris, men de några är ändå lågpris.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a+g%F6inge
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag kommer på en sak o vill berätta, var i malmö och hämtade mina vänner vid svågertorp stationen. Men hade varit och sväng in bauhaus och kollade rund, såg där säljer styckvis pellets småsäck 16 kg (Svenska Biobränsleenergi) kostar 46 kr/ säck :shock:
Innebär 2,875 kr/kg :shock:
Är det väl inte någon slag kampanjpris :?:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

manin skrev:Har köpt pall om 832 kg Booforssjö för 1525 kr (1,83 kr/kg) som är lägst pris har jag sett närmast affären men tyvärr en hundra kr extra var att tanka bensin. Då räknar jag med att här pallen blev 1625 kr.
Bra pris!

Jag har precis köpt Booforssjö tillsammans med några grannar (4 pallar var). Vi hämtade själva och priset blev 1600 kr/pall inkl bränsle.
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Skriv svar