Turbulator+baffelplåt

Här diskuteras allt kring vedeldning
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Turbulator+baffelplåt

Inlägg av 2Hektar »

1 Min panna en Alpha Keram combi har inga turbulatorer utan en baffelplåt som ett s.k. effektspjäll.Kan jag och är det någon idé att hänga en kätting i ryggen under rökrörsmynningen i alla fall.

2 Kan jag montera bort oljebrännaren och sätta en plåt i stället eftersom jag inte använder den.

3 Skulle jag kunna montera in en framåtbrinnande pelletsbrännare i oljebrännarluckan.
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Ok det fanns svar på nästan alla de frågor jag ställt när jag sökte lite i forumet.Så jag har fått svar på pelletsbrännaren och turbulatorer av kätting i en panna som min var bara en tanke.Men jag undrar om det är svårt att plocka loss oljebrännaren eftersom jag bara eldar med ved så kanske jag skulle behöv sota i oljeeldstaden eftersom den är förbunden med vedeldstaden.
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

Hej 2 Hektar!!
Vilken panna är det du har??
Är det Alpha keram 20.
Pannan är blå samt 3st luckor på framsidan,den översta luckan har 2st spjäll samt sitter fast skruvad med två rattar med fjädrar.
Spjäll armana har 2st svarta kulor..

Har jag rätt??
Logaritmen.
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Du har nog förstått vad det är för en panna jag har -Alpha Keram Combi
heter den men i övrigt stämmer det du säger om tre luckor o.s.v.

Janne
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Senast redigerad av 2Hektar den tis 06 jun, 2006 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tjosan!

tänkte höra med dig "2 hektar" om du är nöjd med din combi-panna, vad det gäller vedeldning..

sitter nämligen med en gammal ctc256 vilket fungerar över förväntat med pellets, och jag har tänkt att prova med ved (hört att den ska vara skit till det)

Så ska man väl snart byta panna också, har då funderat på att investera i en kombi-panna och kanske en ack-tank till detta, men då ny kombi + ack kostar enormt mycket mer än en vanlig panna så överväger jag att sätta in kamin lkite mysfaktor över det hela och sprider värme bra.

Så somsagt, funkar det bra med vedeldning i din mycket nyare kombi än min, gärna rökgas temp om det vet det

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Turbulator+baffelplåt

Inlägg av logaritmen »

2Hektar skrev:1 Min panna en Alpha Keram combi har inga turbulatorer utan en baffelplåt som ett s.k. effektspjäll.Kan jag och är det någon idé att hänga en kätting i ryggen under rökrörsmynningen i alla fall.

2 Kan jag montera bort oljebrännaren och sätta en plåt i stället eftersom jag inte använder den.

3 Skulle jag kunna montera in en framåtbrinnande pelletsbrännare i oljebrännarluckan.
Tänkte väl att jag trodde rätt panna,ville bara vara säker.
Jag vet en som eldar pellets i exact samma panna som du.
Han tyckte att oljeeldstaden var för liten,vad gällande ask utrymme det krånglade för mycket.

Då flyttade han pelletsbrännaren till mittersta luckan (Ved på fyllningsluckan) samt plockade också ut keramiken i botten på pannan då fungerade pelletseldningen perfekt.Desutom blir service och under håll
bättre med pelletsbrännaren på ved sidan,uraskning kan också ske utan att pelletsbrännaren måste demonteras.

Beträffande kätting ned hängd i pannan tror inte jag att du behöver.
Rökgastemperaturen är ganska bra i Alpha Keram.

Mvh.Logaritmen.
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

fisketorp skrev:Tjosan!

tänkte höra med dig "2 hektar" om du är nöjd med din combi-panna, vad det gäller vedeldning..

sitter nämligen med en gammal ctc256 vilket fungerar över förväntat med pellets, och jag har tänkt att prova med ved (hört att den ska vara skit till det)

Så ska man väl snart byta panna också, har då funderat på att investera i en kombi-panna och kanske en ack-tank till detta, men då ny kombi + ack kostar enormt mycket mer än en vanlig panna så överväger jag att sätta in kamin lkite mysfaktor över det hela och sprider värme bra.

Så somsagt, funkar det bra med vedeldning i din mycket nyare kombi än min, gärna rökgas temp om det vet det

mvh//Martin
Ja jag har ju inte mycket att jämföra med men jag får nog säga att jag är nöjd eftersom den följde med husköpet för bara ett år sedan så det kunde varit värre. Eftersom jag låg efter med vedhuggningen första året så har jag eldat briketter hela vintern med bra resultat, fast en acctank till på ytterligare 750 l skulle inte vara fel.Jag har fortfarande mycket kvar att lära om min panna och dess funktioner och principer men efter en tid på detta forum tror jag att nästa panna (när det nu blir) blir en ren vedpanna eller kanske en som går att kombinera med pellets.Eller solvärme.Eller luft/vatten.Eller...ja f-n vet.Men då jag betalar en krona kilot för briketterna så bör jag väl vara nöjd tror jag .Jag skall snarast införskaffa en rökgastermometer av rent intresse , faran är väl för en sån som jag att den kunde visa på bättre siffror och då blir det ytterligare sömnlösa nätter sittandes och trimma pannan till det yttersta.

Janne
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Re: Turbulator+baffelplåt

Inlägg av 2Hektar »

[/quote]

Tänkte väl att jag trodde rätt panna,ville bara vara säker.
Jag vet en som eldar pellets i exact samma panna som du.
Han tyckte att oljeeldstaden var för liten,vad gällande ask utrymme det krånglade för mycket.

Då flyttade han pelletsbrännaren till mittersta luckan (Ved på fyllningsluckan) samt plockade också ut keramiken i botten på pannan då fungerade pelletseldningen perfekt.Desutom blir service och under håll
bättre med pelletsbrännaren på ved sidan,uraskning kan också ske utan att pelletsbrännaren måste demonteras.

Beträffande kätting ned hängd i pannan tror inte jag att du behöver.
Rökgastemperaturen är ganska bra i Alpha Keram.

Mvh.Logaritmen.[/quote]

Blir det inte stora förluster om man sätter den i påfyllningsluckan eftersom det är en underförbränningspanna.
Vet du vad han menar med "krånglade för mycket" Som vedeldare är man inte bortskämd med glesa besök i pannrummet precis(det blir som en drog)

Janne
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Re: Turbulator+baffelplåt

Inlägg av logaritmen »

2Hektar skrev:
Tänkte väl att jag trodde rätt panna,ville bara vara säker.
Jag vet en som eldar pellets i exact samma panna som du.
Han tyckte att oljeeldstaden var för liten,vad gällande ask utrymme det krånglade för mycket.

Då flyttade han pelletsbrännaren till mittersta luckan (Ved på fyllningsluckan) samt plockade också ut keramiken i botten på pannan då fungerade pelletseldningen perfekt.Desutom blir service och under håll
bättre med pelletsbrännaren på ved sidan,uraskning kan också ske utan att pelletsbrännaren måste demonteras.

Beträffande kätting ned hängd i pannan tror inte jag att du behöver.
Rökgastemperaturen är ganska bra i Alpha Keram.

Mvh.Logaritmen.[/quote]

Blir det inte stora förluster om man sätter den i påfyllningsluckan eftersom det är en underförbränningspanna.
Vet du vad han menar med "krånglade för mycket" Som vedeldare är man inte bortskämd med glesa besök i pannrummet precis(det blir som en drog)

Janne[/quote]

När jag pratade med honom påstog han att det var för lite askutrymme i pannans oljesida så att pelletsbrännaren stannade ofta.

När han flyttade pelletseldningen till ved sidan fungerade det klockrent.
Det är ganska långa rökgasvägar i alpha keram.
Han fick också bort vissa kondens problem när han flyttade eldningen.
Du får ju betydligt lägre rökgastemperatur på pelletseldning jämfört med vedeldning.
Mvh.Logaritmen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Veddelen i den pannan är likadan som i min panna o oljedelen är som sagt för liten för pelletseldning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
2Hektar
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 17:42

Inlägg av 2Hektar »

Men om man väljer en uppåtbrinnade brännare då.

Janne
Aplha Keram Combi-98:a 750 l acc
logaritmen
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38

Inlägg av logaritmen »

2Hektar skrev:Men om man väljer en uppåtbrinnade brännare då.

Janne
Då tror jag att lågorna från brännaren slår i taket i eldstaden.
Lågorna från en pelletsbrännare får aldrig nå kylda ytor i en pannas eldstad.

Logaritmen...
Skriv svar