ctc total + Viking 9990

energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inställningar VIKING 9990

Inlägg av energibiten »

Angående inställningar på 9990 finns det inget spikat tal, det har med lutningen på skruven och göra samt vilken pellets du kör med.
Börja med att ställa in ca3,5-4 sekunders gångtid och 10,5 sek stopptid på normaldriften. UH eldningen kan du köra med 6 sek gång och 50 sek paus. gångtiden på UH är upp till dig, med tanke på att det varit så milt här runt sörmland har jag haft den på 2 tmmar annars räcker det med 1 timma, pannan gör av med varmvattnet nnan UH hinner stanna, Fläkten får du kolla på skorstenen och titta på lågan. Vit låga för mycket luft, Sot i topparna förlite luft, orangeröd ok. Men spjället brukar vara öppet till 65% ungefär. Om du kör på full effekt skall du göra av med 830gram pellets på 15 minuter X 4 =3,32kg X ca 4,7 = ca 15,6 kw.

Johan
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

:lol: mmmm men om panan är en CTC Total från 80 talet får du nog ha rökgasspjället helt stängt om du har hyfsat drag för denn släpper igenom andå med baffel i ,sen beror det på mycket annant skorstens area o längd kan man tänka.
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Lothis
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:27
Ort: Partille/Göteborg

Inlägg av Lothis »

ub,
borde finnas två bafflar till din panna.
Har själv en CTC Total från 1984 till vilken det finns två bafflar, en vedbaffel vilket sitter alldeles över vedinkastsöppningen och fram till rökgången. Vidare finns en oljebaffel vilket ligger i nedkanten av vedöppningen samt hakas på en hake straxt nedanför vedöppningen (längst in i pannan).
Att ha vedbaffeln i är ju ett måste för annars finns ju inget som stoppar rökgaserna. Frågan är ju också om man kan använda sig av oljebaffeln vid eldning med pellets. :?
Janfire Flex-A i en CTC Total
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag kör med oljebaffeln vid eldning med pellets ..inga problem med det ..och jag kommer att prova att ha en tredje baffel i på något sätt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Kaleb
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 19 jan, 2005 23:19

ctc Total

Inlägg av Kaleb »

Skrivet: Tis 25 Jan, 2005 20:04 Rubrik: ctc total

--------------------------------------------------------------------------------

Angående plåtarna i ctc total så ska det finnas 2 plåtar en längst upp och en, en bit ner jäms med luckkanten. Den nedre plåten olepaffelplåten (följer ej med pannan som standard enligt ctc) är tänkt att användas när man kör ojebrännare, förmodligen också pelletsbrännare.Jag har också tänkt försöka laborera med plåtarna, och se om det gör nogon efekt.Tycker att det går lite väl mycket pellets ca:32 kg/dygn eller 2 säck.
-8 till 0 grader ute, 170 m2 uppvärmningsyta. förbrukade ca:32000kw/h per år innan.
Det kanske gör det med Viking B16 vad vet jag , men enligt äfabs test så verkar den ju ha bra verkningsgrad, över 90 %
-Angående ojebaffeln, ni som har orginalet hur stor öppning är det mella pannväggarna och baffelplåten?
___________________________________________________
ctc Total Viking B16
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kaleb skriver "Angående ojebaffeln, ni som har orginalet hur stor öppning är det mella pannväggarna och baffelplåten?" ..i min är det ca: 10mm ..kan kolla mer exakt nästa gång jag sotar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

goten abend ! ja jag skall kolla extra ang olebaffeln såg att tet finns en hake i pannväggen pårökutgångsidan om baffeln hakas iden och kanke vilar på kanten vid vedpåfyllningsöppningen har ej den baffeln men får väl göra en o testa framöver o kolla höjden mellen den o brännaren(uppåtbrinnande) sota behöver man inte ofta iallafall idenna panna
mvh UB 8)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Hej igen!! Har nu utfört ett enkelt experiment tog en plåt lika bred som baffeln (övre) bockat en ca 8 cm 45-55 gr vinkel nedåt i framkant med en 1 cm läpp på, lagt denna plåt ovapå övre baffeln
och skjutit in denna så den hamnat ca 2-3 cm från stängd vedlucka (justerbart mot o från luckan) så att nu måste r-gaserna gå ner o runda den nedvikta ca 8cm: kanten + läppen framför v-luckan,upp o in mellan baffeln o eldstadstaket vilket medfört lite mer motstånd och det sänkte tempen med 50gr.
så se vad så lite kan göra, förvånad själv, tog en kvart och fixa till,skall provköra ett tag och sen förbättera o permanenta lösningen. slipper 2 st bafflar samt att man fortfarande kan se o ha koll på lågan vilket man inte har om man har orginalbaffel nr 2 imonterad.har ni idèr om detta så skriv!! MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Intressant, kan du fixa bilder? Vi som inte har sån panna som du har lite svårt o fatta (eller så e jag trög) :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

liknar...

Inlägg av snillet »

Liknatr det en CTC 265 ?, tycker jag känner igen placeringen av bafflarna från min uppväxt med en sån panna :D.

Där körde vi utan baffeln mot oljedelen när vi körde en kenjon förugn på den pannan. Förugnen eldar ju med runt 40-50kW när den går för fullt... å de gick INTE med oljebaffeln på plats.

Körde den i oljedelen, blev så varmt i skorstenen annars :twisted:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) ??? jag kan tyvärr inte fixa bilder just nu har ej digi-kamera men skall be dottern när hon behagar komma på besök så kanke man kan få iväg bilder(själv kass på sånt o datorer)jag är väl inte så bra pedagog heller,
men alltså pannan har rökutgången upptill i bakkant i väcket mot eldstadstaket därifrån ligger en baffel ut mot vedluckan i överkant
( ca1cm mellan tak o baffel)panndjupet är ca 45cm o baffeln ca35cm
baffeln är som en instucken plåt o jag har gjort en likadan men något längre o skjutit in uppepå org-baffeln o knäckt en vinkel nedåt ca 45-55 gr
plåtdelen som pekar nedåt är 8 cm, den förmodas bromsa r-gasen lite samt utrymmet mellan baffel o panntaket blir mindre där r-gaserna passerar (det är iallafall tanken), o det fungerar, vilket som gör vilket vet i f-n ,men 50grader gjorde det,skall senare testa med annan vinkel 90gr o mått om 12cm o se om det skiljer något.
alltså röken stiger mot baffeln följer den mot vedluckan men bromsas nu av den ned vinklade plåten, passerar den o upp förbi vedluckan in mellan baffel o panntaket sen bakåt o in i avgaskanalen.. vet inte om ni blev klokare på detta !!??(vinklad simpel plåt instucken ovanför/på org-baffeln)
Iövrigt sitter brännaren i undre luckan som förut var avsedd för att används för att aska ur igenom vid vedeldning eller hysa en oljebrännare samma eldstad för alla bränslen.(undrar ni så skriv igen!)

NU SKALL JAG PÅ UNGDOMSHOCKEY HEJ HEJ!!!

MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) ps: Snillet jag är ej säker på hur ctc 265 ser ut men har inte den separat olje o ved eldstad! det har ej ctc- total
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
apersson69
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 13:08
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av apersson69 »

ub skrev:8) ??? jag kan tyvärr inte fixa bilder just nu har ej digi-kamera men skall be dottern när hon behagar komma på besök så kanke man kan få iväg bilder(själv kass på sånt o datorer)jag är väl inte så bra pedagog heller,
men alltså pannan har rökutgången upptill i bakkant i väcket mot eldstadstaket därifrån ligger en baffel ut mot vedluckan i överkant
( ca1cm mellan tak o baffel)panndjupet är ca 45cm o baffeln ca35cm
baffeln är som en instucken plåt o jag har gjort en likadan men något längre o skjutit in uppepå org-baffeln o knäckt en vinkel nedåt ca 45-55 gr
plåtdelen som pekar nedåt är 8 cm, den förmodas bromsa r-gasen lite samt utrymmet mellan baffel o panntaket blir mindre där r-gaserna passerar (det är iallafall tanken), o det fungerar, vilket som gör vilket vet i f-n ,men 50grader gjorde det,skall senare testa med annan vinkel 90gr o mått om 12cm o se om det skiljer något.
alltså röken stiger mot baffeln följer den mot vedluckan men bromsas nu av den ned vinklade plåten, passerar den o upp förbi vedluckan in mellan baffel o panntaket sen bakåt o in i avgaskanalen.. vet inte om ni blev klokare på detta !!??(vinklad simpel plåt instucken ovanför/på org-baffeln)
Iövrigt sitter brännaren i undre luckan som förut var avsedd för att används för att aska ur igenom vid vedeldning eller hysa en oljebrännare samma eldstad för alla bränslen.(undrar ni så skriv igen!)

NU SKALL JAG PÅ UNGDOMSHOCKEY HEJ HEJ!!!

MVH: UB
Skulle väldigt gärna se ett kort på modifieringen... Håller på att kollar lite åt släktingar som funderar på pellets i en CTC Total från -83. Har det fortsatt att fungera bra med plåten?
Biona, BioSolpanna installerat 2004-10
Skriv svar