Polsk pellets från JOMA PROFIL

Skriv svar
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Polsk pellets från JOMA PROFIL

Inlägg av NRG »

Hej!

Är det någon som har erfarenhet från den Polska pellets som JOMA PROFIL HB säljer? De verkar vara klart billigast i Skåne just nu men hur är egentligen kvalitén?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Inte helt omöjligt att denna produceras av Arne Eko i polska Szctetin som är bland de största i norra Polen

Brukar ligga med en handskriven lapp per inplastad pall vem tillverkaren är.

Länk till Arne Ekos danska samarbetspartner/distrubutör.
http://bioheat.dk/priser.asp

Om det är Arne eko som är tillverkare finns en dyrare återförsäljare i Skåne
Info om detta finns här.
http://www.pelletspris.com/visa_af.php? ... x=pris&m=6

Denna pellets sort funkade mindre bra i min Px21 med sintring och rengöring av brännarröret var tredje dag..

Kan någon som eldar med pellets från Joma profil se vem som tillverkat den?
Kanske den inte är från Arne eko och då kan det vara intressant för mig att prova igen.
Tycker själv att de svenska tillverkarnas priser börjar bli lite dyra

Mvh Rikard
Senast redigerad av hottuna den tor 15 jun, 2006 12:02, redigerad totalt 2 gång.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Fy tusan vad den CLF AB måste göra pengar om de priser jag såg stämmer. 120 EUR per ton + frakt och sen ta 2200 per ton av oss :x . Då ger vi dem 1000 kr per ton (minus moms)!

Har du koll på vilken asksmältpunkt de angav för din pellets som sintrade så mycket?
Enligt JOMA så ska de ha mycket bra värden på analyserna av pelletsen som ligger lika bra eller bättre än tex SÅBI. Jag skulle få analysresultat med posten, så jag får väl se vad som trillar in.

Var det 25 kg säckar (för det har JOMA PROFIL).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Det var 25kg säckar har jag för mig. Men Arne eko packar i både 20 och 25 enligt deras handskrivna bifogade lapp under plasten på pallen

Har ingen data från sändningen jag eldade.

Hade jag varit nöjd med kvaliteten hade jag nog försökt värva fler medlemmar i Skåne regionen från detta forum för att göra ett gemensamt inköp från fabriken i Polen och dela på transport osv.

Jag tror till och med att man kan komma billigare undan om man inte går via danska återförsäljaren.

Kanske det var så att jag hade otur med min leverans. Jag gick inte tillbaks och klagade utan tänkte att polsk pellets= man får vad man betalar för.

Har hört en annan Px21 ägare som också fick sintringar i röret av Arne Eko. Han trodde detta var normalt vid pelletseldning. När jag berättade att jag knappt behövde använda skrapan till brännarröret min finska pellets så blev han avundsjuk.
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag har eldat polsk pellets i ett par omgångar och den sintrar en hel del. Innebär merjobb med att tömma sintringslådan 2ggr per uraskning för min del. Inte så farligt.... men ändå.

Sintringslådan fylls med andra sorter på ett antal uraskningar så det är en REJÄL skillnad.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar