NIBE Attack vs. City

Skriv svar
swex
Prima virke

NIBE Attack vs. City

Inlägg av swex »

City: Vattenvolym panna 180 liter Vattenvolym växlare 1,5 liter

Attack: Vattenvolym panna 125liter Vattenvolym vvb. 96 liter
I stort sett samma pris på bägge.

1½ plan, 250 m2, år 1920, ca. 20 radiatorer, 6 personer i hushållet.

Vilken panna är mest lämplig för oss? Synpunkter eller rena fakta, allt välkomnas!

Edit: Eller varför inte Pellux? Samma vattenkapacitet som City. Tja, vilken bör man välja?
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Skall du installera nytt pelletssystem tycker jag inte att du skall ta någon av City eller Attack pga det dåliga askutrymmet. Tänk på att de är oljepannor det GÅR att elda pellets i. Alltså inga pelletspannor.

Pelluxen är ju ett bättre alternativ om du fastnat för NIBE.

Något att tänka på framförallt vid nyinstallation är underhållsintervallet.
Väljer du en panna och brännare som skall rengöras varje vecka så har du sotat panna+brännare 156 ggr på tre år.
Att jämföra med en panna som skall tömmas på aska+rengöra brännare varje månad, så har du sotat 36 ggr på samma period.
Alltså 120 dagar att göra något annat på... :wink:

- Vilken takhöjd har du i pannrummet ?
- Skall du köra bulk eller säckad pellets ?
- Vilken värmeförbrukning har du idag ?
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

De senaste 5-6 åren har jag kört med antika kaminer för uppvärmning och VVB för tappvarmvattnet. Då dessa kräver uraskning varje dag så framstår allt annat som rena semestern! :wink:

Takhöjd i pannrummet = ca 185 cm
Ska köra säckad pellets.
Värmeförbrukning då jag eldade olja (innan kaminerna) ca 4 kbm.

Jag har även kollat en del på Focus PE 20/30 och Iwabo. Förvisso en högre panna, men den askas ju ur framifrån.
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

MatsH - vem sotar varje vecka när det är vår - sommar - höst?
Ingen jag vet i alla fall. Är inte det där bara dåliga försäljningsargument?
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Sedan kan man ju fundera, hur jobbigt är det att sota? Jag sotar i min panna en gång varje 10 dag eller så. Tar mig 15 minuter. Knappast betungande. :)
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om det är en ny panna som man funderar på så bör man ta en panna som är anpassad för pellets o som nämdes så är då pellux ett bättre alternativ.. Men sommartid är det inte mycket jobb med sotning.. :D
Har själv kört sen den 8:e april o kommer då inte behöva göra något förän i september/oktober (5-6 mån) då har rökgastempen stigit ca35-40° o förbrukats ca 1 ton pellets.. Iof måste jag peta in askan längre i pannan 1 gång efter ca 600 kg pellets vilket tar ca 10 sekunder.. :D
Men som en pellets panna blir det inte.. Kollade hos kompisen i hans biomatic med en stektermometer efter att han kört nästan 2,5 ton pellets då hade rökgastempen stigit med 35° o de brukar rekomenderas att det bör göras då den stigit med 50°.. Så hade man haft den pannan hade sotarn fått sköta allt (sotning, asktömmning mm) då han kommer 2 ggr/år här..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Tjena..
Har själv en nibe city och tycker inte det är så värst jobbigt med uraskning..
När det är som kallast på vintern askar jag ur 1gång var 14:e dag,min
förbrukning då är ca:450kg per uraskning

Då finns det värre saker å gräma sig över som att diska t.ex det får man göra varje dag=P
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Skriv svar