Ockerpriser vid nyinstallation

Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Ockerpriser vid nyinstallation

Inlägg av Hakon »

Hej har sonderat utbudet av pelletspannor och värmepumpar.Kvittar hur jag räknar så får jag bara ockerpriser på arbetskostnaden.Det e det samma om det gäller pellets eller värmepump.Allt från 18000 till 25000 i installationskost.En rörmokare gav pris på 71000 kr på CTC EcoFlex då demontera jag bort tidigare oljepanna satte den nya på plats och montera rökrör själv.Men hallå där är matrial för ca 50000-55000kr,alltså montkost på ca 20000kr!!! Allt e lätt åtkommligt i markplan.Kan inte ta mer än 5 timmar för mont.Ska det verkligen vara så här. :evil:
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Kolla runt med fler installatörer/rörisar. Jag nyligen har betalat 65' för mina grejor varav cirka 13' var installationskostnad samt kostnad för rör och kopplingar (om jag minns rätt). Då ska nämnas att jag fick muntligt pris på 75-80' hos ett par andra firmor som jag var i kontakt med. Arbetet påbörjades vid 8:30 på morgonen och var klart vid 16 - 16:30-tiden.

Till det priset lyfte de bort den gamla pannan men sen fick jag själv ta hand om den. Om inte deras kärra av specialmodell för trappor hade lagt av så hade de hjälpt mig upp med pannan också.

Faktum är att jag fick tag på min VB-installatör på en konkurents lista över återförsäljare/installatörer... Jag skulle egentligen bara ringa och ställa "100 frågor" till någon som inte sitter på kontor och leker med slipsen... och det gällde då konkurrentens prylar... :lol:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Ja... så är det :( Många gånger finns det bara en installatör på orten och de som bor lite längre bort behagar inte åka bil i en timme då de har fullt med kunder nära sig. Själv är bäste dräng, man får helt boka någon helg och lära sig vissa saker själv.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Anledningen till priserna är väl att det finns för få av dom. De VVSare man snackat med har så mkt jobb att dom knappt hinner med att andas. Då kan man ju ta bättre pröjs oxå. Tillgång och efterfrågan...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Inlägg av Hakon »

Jo jag börjar mer och mer fundera på att själv installera,tänker inte krusa dessa drömmare till rörpulare.Jag vet vad den ena rörmokaren tar i timmen 330kr + moms=412kr/tim. Så hur det kan hamna på dessa fantasisummor är för mig obegripligt.Det som retar mig är att ingen lämnar specad offert bara en klumpsumma.Va fasen om jag handlar på ICA kan jag väl inte acceptera att
-Tja de du har i kunvagnen kostar 700kr för allt.
-Jamen va kostar mjölken??

Hur många blir inte blåsta av dessa rörpulare.Fick en offert av Varmitek i Helsingborg på 80 000kr då ingick inte rökgasanaly inget tryckärl ingen cirkpump,hur kan man lämna en offert på en icke färdig anläggning?Så oseriöst så jag bara rev offerten och slängde den i tunnan.
Visst efterfrågan styr priser men detta är sjukt.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Man funderar ju på om det är guldrör dom använder sig av :)

Tror oxo de tar bra betalt för grejjerna...dvs handlar till rabbaterade priser och tar fullt betalt för dessa. Liksom byggare å annat pack som gör allt för å svina till sig extra cash. Inte så konstigt folk älskar Äntligen Hemma å försöker pula själv lite där hemma.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Fick en offert av Varmitek i Helsingborg
Om du bor i närheten rekommenderar jag Löhr Montage, de finns i Kvidinge http://www.lohr.se/
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Här hemma finns en röris som installerar panna inkl kopplingar för 1000kr ..okey då får man baxa in den nya pannan själv och även mura rökröret själv men allt som har med rör att göra med fixar han för en 1000 lapp och det tar knappt en till en och en halv timme så är pannan igång ..visst är det så oxå att koppar priset gått upp väldigt mycket för man får ju ca 40kr /kg för kopparskrot idag
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jesper@Fordson skrev:Men något som jag ofta kan glädja mig åt är ju att i regel när folk gör jobben själva med material från biltema och liknande så står dom med mössan i hand efter ett tag och behöver oss ändå.
Känner igen det eftersom jag jobbar granne med en bilverkstad. Bilmekaren älskar Biltema, de ger honom så mycket jobb. Först gör kunden jobbet själv med biltema grejer, sen får han laga bilen efteråt så den fungerar.

Jag frågade min lokala rörpulare och ett par företag till om en offert på panna, brännare och installation (samma pryttlar från alla). Den lokala rörpularen var drygt 10000 billigare än nästa konkurrent, han fick jobbet. Vad pannan kostade? Brännaren? Tryckkärlet? Arbetet? Inte en jäkla aning! Jag fick ett pris på alltihopa som jag var/är nöjd med, det tog jag, sen om rörmokaren tjänade 10000 på grejerna (vilket han inte kan ha gjort) bryr jag mig inte ett skit om eftersom det totala priset var rätt. Visst jag kunde ha jagat efter den billigaste pannan och den billigaste brännaren osv, men frågan är vad jag hade haft för det...

Parallellen till äntligen hemma är ju underbar, en kusin till mig är snickare och han hade väldigt mycket att göra under en tid. Timell-fix kallas det, man gör halva jobbet dåligt sen får en snickare gör allt från början efter han rivit det man själv satt upp.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Man kan ju ifrågasätta om det är rimligt med 30% rabatter eller mer till rörläggare, vilka inte privatpersoner får ta del av. Kostnaden för returer och ökad kundservice motiverar knappast den prisskillnaden. Förbjud omotiverade rabatter.

Det är ganska absurt att med röris rabatt kostar kvalitetsdelar mindre än billighetsdelar i många fall. Om några skor sig på rördelar är det biltema/jula osv. .

Timpengarna rörläggare tar är knappast omotiverade däremot så behövs det sällan två man en hel dag som vissa fimor kör med. Att påslagen på varorna är en viktig inkomstkälla är ju helt klart, men att montörer tjänar mest på varorna är lite märkligt.

Som sagt var förbjud omotiverade rabatter det skulle tvinga fram en prissänkning på delar ut mot kund med resultatet att antingen måste timpriset höjas eller lönerna sänkas. Sen får ju politikerna avgöra vilka koncekvencer de vill ha. Det går ju att införa avdrag för renoveringar.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Min personliga kritik mot installatörer går mer ut på bemötandet (även om priserna också ter sig oskäliga i många fall). Har redan stött på alltför många arroganta personer inom det här området som inte håller sina löften om när, var, hur de skall höra av sig eller lösa något problem. Att de tar på sig för mycket jobb och har mer restid är väl inte mitt problem utan deras. Att negligera kunder och leverera dålig kvalitet har tyvärr blivit alltför vanligt. Det enda man kan hoppas på är att det vräker in nya företag och guldgrävare så att det uppstår lite konkurrens. Just nu liknar det elbranschen.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Hakon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 07 jun, 2006 23:51

Inlägg av Hakon »

Jesper@Fordson skrev:Ja man kan undra hur rörisarna kan ta så hutlöst betalt.Vi ligger en hundring över snickarna och då har vi mycket mer maskiner samt ett jättelager för att kunna ha grejer till alla lägen.Sen så har ju utveklingen av material gjort det lite konstigt med.Som dessa press kopplingar som tar 3 sekunder att pressa det som tog en bra stund med gamla gassvetsen.Så vad som har hänt är ju att allt går fortare och därmed fler jobb på en dag=mera restid som ofta är inbakad i timpengen.Och sen att vi svinar åt oss vinst på materialet.Tänk då på svinen på ICA som lägger på procent på alla varor.Att dom inte skäms.Handla kläder går ju inte heller för dom gamarna lägger ju på 400-500%.Jag tycker att ni som tycker att det är fel att hantverkare kan ta ut en själig lön kan börja med att ge tillbaka det som blir över på lönen till er arbetsgivare så ni inte heller får något över.Räkna lite på vad som blir över på dom där 425 efter skatt och sociala avgifter och hyra lokal försäkringar och bil så kanske det inte är så farligt ändå.Men något som jag ofta kan glädja mig åt är ju att i regel när folk gör jobben själva med material från biltema och liknande så står dom med mössan i hand efter ett tag och behöver oss ändå.Fast då tar det ju i regel mer tid än om man fått göra det från början.Monteringskostnad 20,000 och den håller i trettio år det blir 666:- per år.Viasat abonemang 159 i månaden blir 1908:- ber år och 57240:- på 30 år.hmm.
Jag har inte något emot timpengen den e helt ok för mig.Men jag accepterar inte den totala kost på ca 20 000kr,vad ska rörpularen göra i alla dom timmarna låt oss säga att arbetskost är 15 000kr delat med 412kr det blir 36 timmar va fasen han ska inte bo hos mig.De e bättre i så fall att köra löpande.De e jag som ska pröjsa med mina pengar då har jag rätt att veta dom olika kosten på en offert .Tänk på en sak pannan står på plats!
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Jesper@Fordson skrev:Så vad som har hänt är ju att allt går fortare och därmed fler jobb på en dag=mera restid som ofta är inbakad i timpengen.
Inte min röris. Han tar 250 spänn i grundpris för att åka ut till en kund, och 50 kr milen om han behöver åka och hämta delar.
Nu bor han 2 km från mig så han rabatterade till 150 kr utkörning, men jag blir likväl förbannad när han inte kan avsätta en heldag utan ska komma och gå halvdagar.

På senaste räkningen (1600 spänn i reskostnader) sa jag till att jag var missnöjd och han drog av 500 hundra utan att blinka.

Sen kör jag på löpande räkning som sagts tidigare, det blir billigare för han måste inte ta till marginaler när han offererar.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Skriv svar