Liggande skruv i botten på förrådet

Skriv svar
homann
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 08 jan, 2005 11:21

Liggande skruv i botten på förrådet

Inlägg av homann »

Ni som har en liggande skruv i botten längs förrådet, vad får man tag i en sådan. Mafa verkar vara svindyra. Roligt om ni kunde tipsa om lösningar. Har en vägg ca 50cm från förrådsänden, så det blir lite trångt. Men man skulle kunna pröva nu under sommaren.
tageman
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 20:50
Ort: Hasslösa.. Västra Götaland

Inlägg av tageman »

Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

90 graders böjen är större änn 50cm.. så det går inte.. Om du nu inte går igenom väggen då förståss.. :)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
blackadder
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 13 aug, 2006 15:17
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Jag har tagit en gammal spannmålsskruv (ja, jag är snål)som jag har kapat upp 300*60 (mm) rektangulära hål i med ca 50 mm avstånd.

sedan har jag borrat plattjärn som jag har svetsat fast i röret och fäster plywooden i.....

drivningen utgörs av en motor på vinkelväxel som i sin tur är kopplad med kedja och drev från en gammal motorcross till skruven (jag sa ju att jag är snål)

Jag håller på och bygger så jag kan tyvärr inte säga om det fungerar men jag har i alla fall inbillat mig det.

Blir ju lite tröttsamt om det inte gör det......... hmmm riva förrådet, bläää!
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag håller på och bygger så jag kan tyvärr inte säga om det fungerar men jag har i alla fall inbillat mig det.
Låter som om det ska "funka" men vad kopplar du på efter skruven??
Dvs. vart hamnar pelletsen??
Det gäller ju att du kan mata vidare med samma eller högre hastighet!?!?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
blackadder
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 13 aug, 2006 15:17
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Till saken hör att jag har mitt förråd på vinden så efter skruven går det rätt ner i pannrummet där jag har en mindre (200L) binge, lite krångligt men mitt pannrum är inte så stort (4kvm)

skruven är kopplad till en "senilklocka" med kontaktor för det tar sin lilla tid att mata ur. så kan man aska ur under tiden, var det tänkt i alla fall

Om du ska ha en krök så kan du ta 2st skruvar som korsar varandra i änden, kör du båda två samtidigt så borde det ju funka tycker jag (kolla bara så du får samma stigning på skruvarna och om inte sätt den med störst stigning sist)
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Till saken hör att jag har mitt förråd på vinden så efter skruven går det rätt ner i pannrummet där jag har en mindre (200L) binge, lite krångligt men mitt pannrum är inte så stort (4kvm)
Ok då borde det ju funka.
Lite spännande med förråd på vinden med ett antal ton pellets. Vem vet du kanske inte ens behöver skruven, då pelletsen kommer ner i pannrummet ändå... :shock:
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

blackadder skrev:Till saken hör att jag har mitt förråd på vinden
Det låter lite brandfarligt...
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

ABSO skrev:
blackadder skrev:Till saken hör att jag har mitt förråd på vinden
Det låter lite brandfarligt...
Och TUNGT.... bubba bjälklag ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
blackadder
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 13 aug, 2006 15:17
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

tror inte det blir mer brandfarligt där än någon annanstans.

anledningen till att jag bygger på vinden är att det tidigare har varit ett platt tak (ala´70-tal) på garaget och nu har jag byggt ett vanligt vinklat tak.

i det utrymmet som jag fick "gratis" passade det utmärkt med ett förråd och vikten ska det nog klara av med tanke på att det tidigare låg ca 5-7 ton med 0-18 ovanpå (för att inte gummimattan på taket skulle torka och läcka, lysande konstruktion)

dessutom så bygger jag förrådet ovanpå en bärande vägg så det borde funka.

hoppas jag i alla fall.......

tänkte jag skulle vara med när dom fyller på första gången och be att dom tar ett ton i taget, börjar det då knaka så får man väl skrika.... :o
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

blackadder skrev:tror inte det blir mer brandfarligt där än någon annanstans.

i det utrymmet som jag fick "gratis" passade det utmärkt med ett förråd och vikten ska det nog klara av med tanke på att det tidigare låg ca 5-7 ton med 0-18 ovanpå (för att inte gummimattan på taket skulle torka och läcka, lysande konstruktion)
Nä varför skulle det bli brandfarligare än om man har det i pannrumet.. :roll:

Häll det tidigare med 5-7 ton bör det väl göra det idag oxå tycker man iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André skrev:Nä varför skulle det bli brandfarligare än om man har det i pannrumet.. :roll:
Pannrummet är oftast en brandcell, vinden oftast inte. Bränsleförråd i direkt anslutning till bostad ska gärna vara brandsäkra.
blackadder
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 13 aug, 2006 15:17
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

"Pannrummet är oftast en brandcell, vinden oftast inte. Bränsleförråd i direkt anslutning till bostad ska gärna vara brandsäkra."



bränsleförråd i direkt anslutning till bostad har väl alla som inte har utomhusförråd?

På tal om det, är det någon som vet vad brandkåren säger om pelletsförråd? vet att dom vill ha begränsad mängd bränsle vad det gäller olja och även ved, men pellets har jag inte en susning om...
Nibe city+Viking bio pelletsbrännare.......En glad amatör..... fast mest amatör :)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det enda jag vet är att vid brandskyddsinspektioner så har vissa besiktningsmän påpekat att förråd byggda av trä skall kläs med dubbel gips, för att stoppa upp mer vid en brand. På så vis blir ju även förråden tätare från finfraktioner som vill efter nått år börja krypa ut i springor.
Skriv svar