Dags att beställa pellets

Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Dags att beställa pellets

Inlägg av CTC Total -83 »

Så var det dags att beställa igen. Men vad priserna gått upp, från 1800:-/pall i mars till 2100:- idag (Statoil pellets). Som medlem i Villaägarna går det dock att beställa för 1990:-/pall, vilket jag funderar på att göra.
Nån som har erfarenhet av Såbi resp Statoils pellets (den ljusa varianten). Behöver man justera om brännaren, tror ni?
Ojva
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 09:08

Inlägg av Ojva »

Oljan och elen har gått upp så det är ju inte helt oväntat att pelletsen följer efter.

Själv kör jag olja/el idag men det måste ju bytas ut. Funderar på om bergvärme eller pellets är bäst. Elen kommer säkert att bli dyrare men jag tror nog att pelletsen blir det oxå, fast kanske inte lika stor prisökning...
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ojva skrev: Själv kör jag olja/el idag men det måste ju bytas ut. Funderar på om bergvärme eller pellets är bäst. Elen kommer säkert att bli dyrare men jag tror nog att pelletsen blir det oxå, fast kanske inte lika stor prisökning...
Avgör vad man har i sin tanke. ska man bo där kvar i 20 år eller bara 5 är. Det jag menar om ska bara bor 5 år så ta det pellets och sätt in den nuvarande panna ännars lönar sig ingen med bergvärmepump att inventera, men gärna ha L/V vp är lite lägre än Berg VP inventera. Beror på var ditt huset ligger i sverige. De flesta nya V/L VP klarar mkt bättre och bättre utvecklar, ex klarar vissa nere mer än -10 -15Cº.

Som rubik säga dags att beställa pellets, så bör gör det nu innan blir försent, det tror jag blir ännu tuffare i början av hösten bla alla kommer hem från semester, få tillbaka skatt, och fler har planera att inventera efter sommar när de inte behöver värme under sommar.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ojva
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 09:08

Inlägg av Ojva »

Att en Luft/vatten "klarar" ner till -20 innebär ju inte att den funkar utan elspets. Vid under -10 så är nästan all värmeproduktion från elspetsen, även om själva Luft/vatten fortfarande funkar och ger något högre COP än 1.

Att sätta in brännare i befintlig panna är inte aktuellt för mig, utan i så fall ett komplett pelletslösning.

Nu ska inte vi sälja inom 5år men även om vi skulle det så tror jag att bergvärme skulle höja värdet på huset så man i princip får tillbaka de pengarna man satsat på det.
En pelletslösning men rengöring av brännare, panna och konka säckar tror jag snarare skulle dra ner värdet.
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Du glömmer ju rekreationsvärdet man får ut av att ha en pelletsanläggning att pyssla med. ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är ju helt omöjligt att säga vad som är bäst när man ska sälja huset!

Vem vet vad det finns för energikällor då..

Taxeringsvärdet blir högre med bergvärme i alla fall
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ojva
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 09:08

Inlägg av Ojva »

Jag skrev väl inte att jag VET att det blir så utan att jag TROR...

Framför allt tror jag att det av många betraktas som ett minus om man har monterat pelletsbrännare på en oljepanne, med allt jobb det innebär.

Har som sagt i dagsläget varken bergvärme eller pellets. Står lite som en åsna mellan två hötappar men det är klart...just nu är ju elen ännu dyrare pga Forsmark och då känns ju pellets mer lockande. Samtidigt TROR jag att om priserna för elen stabiliserar sig på den här högre nivån så kommer de inom en snar framtid att "justera" priset på pelletsen också, tyvärr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Köp en ved panna vetja

:D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar