Du ska ju kunnna förvara säckarna utomhus så länge dom är hela och skyddare från regn så det borde inte vara några problem. Jag har ingen egen erfarenhet dock.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Karla1 skrev:Om alla säckarna är hela så finns det inget att oroa sig för. Men drar du en press över så finns det risk för kondens. Ha då hellre ett luftigt tak.
Agrols säckar är fulla med en massa små hål, är inte andra säckar det också?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Inte Såbi heller men ändå är jag övertygad om att de rekommenderar att man har skydd över säckarna. Jag skulle inte ställa ut en hel pall utomhus i "bara säckarna" åtminstone...
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
När jag får pallerna är de inlindat i plast och har ett plaststycke över som "tak" fast det är inget luftigt, det är sånt "sträck-plast" runt det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Icecap skrev:När jag får pallerna är de inlindat i plast och har ett plaststycke över som "tak" fast det är inget luftigt, det är sånt "sträck-plast" runt det hela.
Så är pallarna från solett oxå..
Vet av 2 st som bara har det ute otäckt hela året o dom säger då att det går fint.. Dom har inte haft några problem under dom 2 år dom kört pellets..
Men nog skulle jag vilja ha dom täckta el under tak iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1 skrev:Om alla säckarna är hela så finns det inget att oroa sig för. Men drar du en press över så finns det risk för kondens. Ha då hellre ett luftigt tak.
Agrols säckar är fulla med en massa små hål, är inte andra säckar det också?
Nu har jag tittat ordentligt och kan konstatera att jag är ute och cyklar... Sorry...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Då har man fått sin första leverans av pellets Köpte en pall Luleå bioenergi pellets för 1800 pix. 52 st 16 kg säckar av denna enligt ryktet hög kvalitativa pellets för 1800 kr. Hur står sig mitt pris ?
edit: Såg i en annan tråd priser på småsäck. 1800 är ett hyffsat pris
Det är fint med småsäck att fylla kaminen är smidigt och dom går att gömma i garage och uthus längs väggarna
Har fått hem en pall pellets till En bekant till mig ringde och meddelade den goda nyheten. Jag har tagit hem en pall pellets åt dig Har precis bråkat undan dom tidigare säckarna och har haft fullt sjå med att stuva undan alla säckar. Jag har nu pellets i garage gille stuga friggebod osv Nästan så man har småsäck som kudde
Tror ni att det finns risk för att det blir brist på pellets i vinter ?