En par vedhanteringsfrågor

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

En par vedhanteringsfrågor

Inlägg av joa »

1. Tog ner ett träd förra hösten som stod lite tokigt till. Kapade bara upp de i kubbar och sedan har de legat i en hög inne i vedboden. Inte helt oväntat har det uppstått vitt/grönt mögel i ändarrna.
Bör jag klyva det och lägga det ute för att torka eller räcker det med att klyva och ha kvar i vedboden?
Kan möglet angripa själva byggnaden eller är inte det troligt?

2. Har en del ved som jag klöv för en 3 veckor sedan. Jag skall ju inte elda med det i år dock. Hur länge kan man ha kvar det ute innan jag tar i det? Det ligger i en hög på backen nu bara. Det är ju rätt fuktigt på nätterna nu tänkte jag.

3. Samma fråga som ovan, men det gäller ved som klövs i början av sommaren och ligger staplat och skall in i vedboden för att eldas med i vinter. Frågan är bara hur länge det skall ligga kvar ute?
Att ha det ute hela tiden under tak och ta in och torka i "batcher" inne i pannrummet är inget alternativ utan det måste in i vedboden

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

De mögliga vedbodtorkade klabbarna klyver du nu skyndsamt, och behåller inne i vedboden. Den förfaller inte av lite möglig ved, men andas försiktigt i pannummet då du väl tagit in veden!

Jaga rätt på engångspallar eller liknande så du får bort sommarens ved från marken. Ved på marken=kompost.

I nödfall kan du under vintern ha pressening över (+ de förut nämnda pallarna), med lite luftning så blir det inte katastrof iallafall.

Torkning i pannrummet? Ja, i grannens pannrum i så fall, inte ditt.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Ok, men jag har en fundering som inte fått något svar ännu.
När är det lämpligt att ta in veden. Den torkar väl fortfarande ute eller är det marginellt vid denna tiden på året så den gör sig bättre inne i vedboden?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här brukar man säga till Hugget innan påsk o kluvet innan valborg o in i veboa till midsommar el innan rötmånaden börjar 23/7 för sen blir den inte direkt nå torrare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Då åker det in i vedboden så snart orken infinner sig (inte för att jag har något att elda i än då :( )

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Skriv svar