Hur har ni gjort med cirkpump på Ecoflex?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
topdop
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 20:39

Hur har ni gjort med cirkpump på Ecoflex?

Inlägg av topdop »

Hejsan alal pellets eldare.
Håller på sedan ett tag tillbaka på lite ledig tid att koppla in en CTC ecoflex.

Har nu kommit så pass långt att den är dockad till skorstenen och inkommande vatten till slinga och påfyllnadsventil är påkopplat.

Nu va det då dags att börja med radiator delen av installationen. Min panna är placerad så att jag endast kommer åt den från höger eller rakt framifrån (står i ett litet hörn intill murstocken). Jag blir bara inte klok på hur jag ska koppla utloppet från shunten till cirkulationspump och samtidigt lämna plats åt att komma åt och sota pannan. Jag vore jätte tacksam om några övriga ecoflexare skulle vilja dela med sig av nån pannrumsbild ( där man ser shunt och cirkpump) för att ge lite inspiration/nytänkande.
emil
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 13:09

Inlägg av emil »

Hej,

Jag skickar lite bilder på min Ecoflex jag fick installerad i Maj.

www.freewebs.com/em1il/Eco1.jpg
www.freewebs.com/em1il/Eco2.jpg
www.freewebs.com/em1il/Eco3.jpg
www.freewebs.com/em1il/Eco4.jpg

Lycka till
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
topdop
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 20:39

Inlägg av topdop »

Hej Emil Tack så mycket för bilderna. Precis så är det jag funderade på att koppla cirkulationspumpen. Jag ser att din panna oxå står så att den är lite svåråtkommlig från vänster sida. Upplever du att cirkulationspumpen är ivägen för sotning eller ställer det inte till några problem alls?
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Jag drog värmerören rakt bakåt från shunten (mot murstocken). Cirkpumpen monterades stående så högt det gick.
Det var det bästa jag kunde komma på.

Jag tycker förövrigt att det är klantigt av CTC att placera shunten mitt för sotluckan, det borde man löst lite snyggare.

Hoppas du får till det.
CTC EcoFlex.
emil
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 09 apr, 2006 13:09

Inlägg av emil »

Hej igen,

Detta problem tänkte jag inte ens på när jag sotade första gången för några veckor sen.

Mitt problem, även ditt troligtvis var att jag inte kunde stå varken till höger eller vänster om pannan när jag sotade.
Skruven på ena sidan och väggen på andra.

Jag fick då stå framifrån. Detta hade inte varit några problem om inte viskorna hade varit våldsamt tröga att få igenom rören. :evil:
Men det gick till slut. Obs! viskorna måste igenom rören helt och hållet innan du drar tillbaka dom annars fastnar dom rejält, men det är väl rent bondförnuft antar jag.

Redan efter sista hålen hade dom börjat mjukna något så att det gick lättare.

Kör på/ emil
CTC pionjär-90 Bentone oljebrännare
Skriv svar