Hur går det?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Hur går det?

Inlägg av Bio-Mek »

Hejsan!
Undrar hur det går med eldningen ute i stugorna! Det har inte varit ett inlägg här sen i Maj månad. Det är ioförsig ett gott tecken, men vi vill gärna höra från er när det går bra oxå. Då kan vi bocka av vad som har lyckats och inte!

Kan nu meddela att den nya generationen Viking B 16 - 30 går fint och är enkla för kunderna att installera. Programvaran är inställd att kunna funka med de flesta pannor,utan några ändringar.

Mvh/ Stefan ,SP ENERGI & BYGG, BioNordic AB
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jaha! Här går det bra iaf.!
Har jubileum snart , Kört i 2 år.
Tändelementet håller fortfarande!
Jag är nöjd (sotarn har heller inget att tillägga)
So faar so good........
Den enda missen har ju "nån" gjort..... för "nån" har inte fyllt på pellets i tunnan........ :roll:
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Då får de ge "nån" en riktig snyting så att "nån" bättrar sig genast.... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Hur går det?

Inlägg av pannlover »

Bio-Mek skrev:Hejsan!
Undrar hur det går med eldningen ute i stugorna! Det har inte varit ett inlägg här sen i Maj månad. Det är ioförsig ett gott tecken, men vi vill gärna höra från er när det går bra oxå. Då kan vi bocka av vad som har lyckats och inte!

Kan nu meddela att den nya generationen Viking B 16 - 30 går fint och är enkla för kunderna att installera. Programvaran är inställd att kunna funka med de flesta pannor,utan några ändringar.

Mvh/ Stefan ,SP ENERGI & BYGG, BioNordic AB
Det går bra här också.Började i april har aldrig kört på vintern.Brännarn är inställd på ca 8 kw, 50-80 grader. Tappvarmvatten för 4 pers.6mm Bio Norr. Drygt 5kg/dygn.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

har eldat med ved över sommaren men snart när det blir kallare är det dags igen var tredje vecka att köra med pellets, hoppas att den startar igen efter sånt uppehåll..
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Olofsson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 22:35

Inlägg av Olofsson »

Jodå det funkade bra 2månader innan tändelementet bara la av......ringde och beställde 2 nya igår fredag. Lite tråkigt att tända manuellt, annars har det funkat klockren, har haft ett driftstopp som var mitt egna fel att pelletsen tagit slut i förrådet :oops:
BioNordic B16 -06, CTC 1100 Miljö -94
Lantis
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 14:38
Ort: Söder om Sundsvall

Inlägg av Lantis »

Fungerar utmärkt! Förutom att överhettningsskyddet började lösa ut efter ett sotarbesök.
Visade sig att huset till dragregulatorn var full med sot.
Den sitter sidomonterad på pannans rökrör (CTC 265b).
***CTC 265B*** Bionordic Viking B16***
Norén
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:00
Ort: ÄLVSJÖ

Inlägg av Norén »

Hej,

Spännande värre har just beställt en B16GL + startpaket från Energibiten.

Är mycket glad över detta levande forum det verkar som om det knappast behövs dock. B16 verkar vara näst intill felfri :wink:
Viking B16GL i olje hålet på en :
Parca Norrahammar 3000 Kombi
KW draglucka.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det finns nog inga sådana brännare, alla kan råka ut för problem eftersom alla pannor och skorstenar är olika, så även om brännaren är bra så kan det bli lite problem, men då kan man ju få hjälp här :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Norén
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:00
Ort: ÄLVSJÖ

Inlägg av Norén »

Som jag skrev " Spännade värre"

Hade tänkt beställa en dragbegränsare också som passar på min rektangulära sotlucka på pipan ovan tanken.

Har länge studerat detta forum för att tillslut bestämma mej. Det var inte helt lätt minsann. Hoppas att mitt beslut är rätt.

Så småningom kommer det bilder på hela rasket. Före och efter.

GOD JUL alla pelletsbrännare. Själv får jag elda olja ett litet tag till.
Har några decimeter kvar i tanken.
Viking B16GL i olje hålet på en :
Parca Norrahammar 3000 Kombi
KW draglucka.
Thomas S
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 29 sep, 2006 10:49

Inlägg av Thomas S »

Det flyter bara på.
Kanonnöjd med valet av brännare. Fruktansvärt enkel att styra och trevlig och tillmötesgående personal på Bionordic :D
Det enda problem jag haft är att det har blivit stopp med pellets i slangen.
Men det beror nog mest på att spånhalten var fruktansvärt hög i sista laddningen med pellets
:? + att fallvinkeln kanske skulle varit lite brantare... men men

Något jag saknar på brännaren är en utgång för en signal till en lysdiod/summer att placera uppe så man lätt kan se/höra att brännaren går normalt/stannat.
Blir hellre väckt klockan 2 på natten och fixar stoppet än att vaknar i en kall kåk på morgonen.

Just nu har jag bara kopplat en temperaturgivare till datorn så jag kan följa aktuell temperatur i pannan samt att datorn larmar vid angiven panntemperatur (40).
Men jag har ju inte dumburken på hela tiden så en signal från plc:n skulle sitta som en smäck.
Enplans tegel -63
90+90kvm
Viking 16
CTC -85
HelsingePELLETS
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Norén skrev: Spännande värre har just beställt en B16GL + startpaket från Energibiten.
Det kommer säkert att bli bra. Jag var till Energibiten förra veckan och köpte ett Viking B16 startpaket. Fick där utomordentligt bra instruktioner om hur brännaren skall monteras på min panna.
Har fastnat lite och inte fått tag på material för tätning mellan pannans lucka och brännarens fästplåt. Nästa vecka skall den nog vara igång.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Funkar bra hos mig. "inget att erinra" :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Går det fortfarande bra? Nu ett par år sedan någon skrev något i tråden.

Har en oljepanna och vill ha in en pelletsbrännare.
Har läst en hel del om olika brännare och snackat med folk.
Det ser verkar som Viking B16 är lättinstallerad och man får också tydligen full garanti om man gör jobbet själv.

Är det några nya problem som har visat sig?
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Här går det bara bra. Jag har eldat med en Viking B16 GL sedan februari förra året och inget särskilt har hänt. Mjuka,långa, korta och hårda pellets har inte spelat någon roll. Pelletssäckar som legat ute i regnet gick också bra att elda (fick dom billigt).

Installationen var inte särskilt svår och brännaren är lätt att ställa in så att det blir en bra förbränning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar