Hur många har CTC Total här?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Hur många har CTC Total här?

Inlägg av CTC Total -83 »

Hur många har en CTC Total?

Och vilka erfarenheter har ni av den?

Har eldat med pellets i ett halvår och är ganska nöjd, men bara ganska. Uppmätt verkningsgrad är 79 procent, enligt rörmokaren. Men jag antar att årsmedelverkningsgraden är betydligt lägre.

Helst skulle jag vilja ha en acktank med solvärmeslinga dockad till pannan. Men eftersom pannan är 22 år är det väl bara en tidsfråga innan den ger upp.

Vanligaste felet med en äldre CTC är att varmvattenberedaren ger upp. Men enligt rörmokaren kan man sätta in en ny inuti pannan till en kostnad av några tusenlappar.

Nån som gjort detta?
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Hur många har CTC Total här?

Inlägg av lp75 »

CTC Total -83 skrev: Vanligaste felet med en äldre CTC är att varmvattenberedaren ger upp. Men enligt rörmokaren kan man sätta in en ny inuti pannan till en kostnad av några tusenlappar.
Lät intressant :D Själv hade jag tänkt köpa separat acc tank med vv. om den går sönder.

Jag är nöjd med min, förbrukar drygt 6ton/år(Tidigare ägare 35'-41'kwh).
"Slarvar" med sotningen, sommar tid 1ggr/mån, vinter max 2-3ggr/månad....har aldrig varit fullt i askutrymmet.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är ju inget som hindrar att det installeras en acktank till befintlig panna o köra så länge den håller..

Flytta alla anslutningar till acktanken nu så är det bara mellan laddomaten o pannan det behöver dras nytt vid ev senare pannbyte..
Kopple gärna in värmen från acktanken via en bivalentshunt (4-vägs) så tömms pannan på värme först..

Ta en avktank med dubbla vv slingor istället för beredare om vattnet tillåter..
Får ut mer vv med slingor än beredare + att det är mycket bättre då man ska ha solfångare med en vv-slinga i botten som kyler denna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar