Viking Bio i CTC 265

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Riesen
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 03 sep, 2006 20:18
Ort: Värmeland

Viking Bio i CTC 265

Inlägg av Riesen »

Är nybörjare, har bestämt mej för att att köpa en Viking Bio och installera i min gamla CTC 265 där oljebrännaren sitter. Är det någon som har erfarenhet av det? Problem? Behövs motdragslucka? Tacksam för tips! :)
//PW
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Motdragslucka bör du alltid ha men den "behövs inte", det ser ju bara till att draget inte blir för stort.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En motdragslucka är inte livsviktig! Den är däremot bra om man vill kunna lita något så när på justeringen. Jag vill rekommendera att du lägger till en, enkom för att den är bra att ha och den kommer att spara in sig under ett par år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hubcats
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 19:17
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av hubcats »

Jag skulle rekomendera att täta all luckorna och luftspjället så gott du kan så att det inte tar tjuvluft någonstans...jag var extremt noga med det och fick en verkningsgrad på 93% min gammla häst var en ctc 265 a 1975:s årgång.....bara att elda så dom blöder...
värmebaronen...05 ctc 1100/99:a
90 kvm tegelvilla
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Tja ,jag pratade men värmebaronen igår å fick då reda på att man skulle montera dit en distans så att brännaren kommer ut 105mm för att det inte ska bli så hett åt den ,varför har ingen sagt detta tidigare jag har pratat med dem med jämna mellanrum.....jag har haft två säsongers helvete å detta kanske är en lösning på detta.Plus att man har haft en jävla tårta till installatör gör ju inte saken bättre.Som det ser ut idag så skulle jag absolut inte rekommendera en viking bio till en enda människa.Har haft otroligt mycket bekymmer med denna har bytt ca åtta roster ett brännarrör tre fläktar byggt om den ett par gånger med servicelösningar hit å dit.Är riktigt jävla matt :( känns som om det är en leksak man har köpt....jag köpte denna för att den inte hade nå rörliga delar som kunde krångla men vad fick man istället.

Är det bara jag som känner på detta vis eller är det fler som anser att ett så pass känt märke skall hålla en högre kvalitet.


MVH Tobias
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kan ju då säga att jag aldrig haft några problem alls med min förutom att det kan bli lite dålig matning i skruven pga spån.

Jag köpte med distansen direktbåde för att få ut den en bit och för att den passar till luckan på min ctc 1100, för att hålet som var till oljebrännaren var för stort.
deleted
Yboss
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 27 jan, 2006 15:50
Ort: Gustafs

Inlägg av Yboss »

Har du en bild på hur du har monterat distansen på pannan ??
// Yboss

Värmebaronen Vedolux 30 + Viking Bio
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!det skall alltid ingå en dragbegränsare i PAKETET (med install av viking bio)var på en (biovärmemässa)Med demostration av "vikingen" och hörde det (om en av deras install monterar förståss( Det sparade br-röret också sa han)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Fick med en lucka som distansen var monterad på men jag tror bara att de har den luckan till just ctc 1100.


Bild:

http://www.218arboga.se/bilder/distans.JPG
deleted
Skriv svar