Kvarnen kärvar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Kvarnen kärvar

Inlägg av Swefred »

När pelletsbrännaren arbetar så kärvar motorn bakom kvarnen så att den blir tokhet och stannar ibland. Jag skruvar isär kvarnen och funderar på att det har kommit rök tillbaka genom fallröret och gjort pelletsen till en gegga. Men det var det inte, pelletsen var torr och fin och ingenting hade fastnat någonstans. Det är mycket irriterande.Bild
Men efter jag skruvat ihop kvarnen så fungerar allt igen.

Så då är frågan, vad kan vara fel? Går det att få en större glipa i kvarnen så det inte går så tungt att krossa?
Jag har rökgasfläkt och draglucka så det kan inte vara fel på draget.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det finns en tråd här någonstans där jag skrivit lite om liknande fel.... ,har du tagit isär ..HELA kvarnen ? vill minnas att för mig hade en liiten ring svarvats av från inmatningsstosen, följt med spruven upp till kvarnen och lagt sig emellan, man jag har glömt var nu....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Kommer ej ihåg måttet på distansringen men du
svarvar bort så mycket på ringen som du vill
ha extra i glipa mellan hjulen.
Passade du på att kolla svetsen på hjulet till motorn
den jag hade var anskrämligt dålig o till slut
sprack den.
En annan sak är att svetsen har gjort att plåten som håller
hjulet är skevt o det gör att glipan ej är likadan runt om.

mvh christer
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Phuuuu kommer just från panrummet, kvarnen kärvar igen. Det lät som en katt hade fasnat i kvarnen. Den gnäller lite sedan går det så trögt att den stannar.
Jag plockade isär kvarnen såpass att jag hade 2 delar på golvet så kvarnhjulen låg fria. Där finns ingen pellets som har klumpat sig eller fasnat. Och matningsfjädern drog jag ut en bit för att kolla så inget hade fasnat där(nån metalldel alltså), men den gick ganska lätt att snurra på.
Då får jag gå på din ide christer och svarva lite för att öka avståndet mellan hjulen.
Men varför börjar den jäklas nu?

Nu ska jag sova...
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

OOOOOch stopp igen.. Kan det vara pelletsen som är för hård?
Körde förut 6 mm men bytte för en tid sedan till 8 mm och den känns ganska hård. Men man tycker att motorn borde orka med det.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Undra om motorn håller på att ge upp, nu orkar den inte gå alls.
Jag testade att lossa stjärnskruvarna som håller ihop kvarnen så det ska bli lite glapp och gå lite lättare, men det gör ingen skillnad.
Tur att det inte är så kallt uteBild
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Hasse D
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:07
Ort: Ludvika

Inlägg av Hasse D »

Jag hade precis det här problemet i vintras ..Kvarnen malde tillslut bara fint damm och motorn stannade o gick inte att ta på ...Dammet stoppade upp stosen under kvarnen precis där slangen börjar ta vid....Slaktade kvarnen i småbitar slipade av kvarnhjulen lite grann så den inte maler så smått o låter lite mindre....Men gick nån dag max sen kunde det vara lika igen....Tog en ficklampa o lyste på kedjan till rotorn o då såg jag att rotorn gick inte ibland o ibland gick den....Så upp o ner med Bionan o se när jag plockat ur rotorn och isoleringen som ligger under rotorn och rostret (var riktigt försiktig med isoleringen den är enormt spröd) där fanns massor av skit där luftkanalen till rotorn går....
Så börja nu med rotor + isolering dammsug o gör rent
Biona 2000
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Påverkar rotorn kraften hos motorn uppe vid kvarnen? När brännaren är i vänteläge så testade jag att slå på motorn manuellt på den blå lådan och det blir likadant, den rör sig högst ett kvats varv, sedan står den brummar och blir stekhet.
Jag ska kolla upp hur skitigt det är i brännaren, det skadar säkert inte att göra rent inför vintern.
Tack för tipset.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Gå det inte att ta bort motorn o prova
med att dra runt kvarnen med en rörtång?
bara för att eleminera motorn som problem.

mvh christer
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Jag plockade isär kvarnen och då kunde jag bromsa kvanhjulet med handen ganska mycket. Det är inga missljud från motorn heller då den var lös. Då går den fint.
Har någon testat hur stark era motorer är?
Att det ska krångla just som det blir kallare.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag fick ett liknande fel när jag gjorde en förlängning av kabeln till motorn.

Färgmärkningen på schemat och färgerna på kablarna i den externa delen stämmer inte.

Då blir kvarnen jätte svag. (All stöm gick genom kondensatorn)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Kraften som går åt att mala pelletsen är inte så stor. Jag tycker att det låter som att det går trögt i själva skruven. Kanske mycket spån i pelletsen? Rotorn har naturligtvis inget med kvarnens funktion att göra.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
Torbjörn Ljung
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 02 jan, 2005 13:15

Inlägg av Torbjörn Ljung »

har ni kollat växelhuset det behöver smörjning . mitt växelhus lät lika mycket som kvarnen och det kärvade också . efter att ha smörjt med hjulager fett så funkade det fint . dela motor å växel hus så går det att smörja där . jag fylde på med cirka 1/2 dl fett
ägare av biona2000 sedan20020510
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Ännu en isärplockning av kvarnen..
Jag testade att belasta den när den var delad och då gick det lätt även om jag belastade hjulet som roterade.
Jag testa även att ha kvarnen ihopsatt med 4 skruvar som var mycket löst åtdragna och körde. Då gick det bra! Den har gått en hel uppvärming av pannan utan att stanna. Men så fort jag drar åt skruvarna så vill den stanna...
Jag ser inga märken i kvarnen elle annat som tyder på att något tar i. Kan det vara så att motorn inte orkar mala pelletsen? För när kvarnen är är åtdragen så hör man inget metalliskt ljud som om något tar i, utan bara att det går trögt och stannar.
Det är ganska stort gap mellan kvanhjulen och kör man den utan pellets går det tyst och fint.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur gick det sedan. jag tycks ha drabbats av samma problem.
(se senaste trådarna)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar