Spelar efekten på brännaren någon roll för utnyttjandegraden

peoe
Prima virke
Kontakt:

Spelar efekten på brännaren någon roll för utnyttjandegraden

Inlägg av peoe »

Hej!

I min nya panna har jag problem med för trång skorsten (enligt installatören, problemen finns, men jag är osäker på om det verkligen är det som är problemet...)

För att ordna det tycker installatören att vi skall sänka effekten på brännaren (en bit till 14 kW eller så från 20) för att minska trycket på skorstenen.

Nu har jag bestämt mig för att köpa en rökgasfläkt i alla fall eftersom tanken på att komma hem till ett rökfyllt hus inte känns så tilltalande. Det borde innebära att effekten knappast kommer att spela någon roll, dessutom räknade jag lite på vad 20kW rökgaser blir i volym och det SKALL fungera i en 100mm-pipa.

Så - frågan är - när är brännaren effektivast?

Pannan har 200 liter vatten och eldas mot en acktank på 750 liter.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

De flesta brännare verkar fungera effektivast på max effekt, så fort man drar ner effekten så sjunker verkningsgraden, vilket är rimligt eftersom brännaren är anpassad för en viss effekt och om man försöker köra den på en anna effekt så minskar verkningsgraden.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Frågan är hur stor skillnad det är i verkningsgrad mellan maxeffekt och 14kw läget ? Jag tror inte det är så superstor skillnad att det skulle motivera kostnaden för inköp, installation och drift av rökgasfläkten.
Utan att veta hur stor elektrisk effekt rökgasfläkten är på så skulle jag anta att det blir ruskigt lång payoff tid på en sådan med driftskostnaderna inräknade. Frågan är om det ens lönar sig någonsin.

Tänk på att det är taskig drag när det är varmt ute. Problem med inrykning orsakas oftast enligt min erfarenhet vid underhållseldning dvs underhållsglöd i brännaren för att slippa eluppstart.

Tänk på att 14 Kw är mycket effekt det också. Genomsnittsvillan har ett effektbehovpå ca: 7 Kw. Mitt taskigt isolerade hyreshus på 315m2 klarar sig på 9kw läget på min Janfire Flex-a. Men då går den närapå 24 timmar om dygnet vid -18grader.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Tja, eftersom det rykt in de första gångerna jag har testat finns väl en viss risk att det fortsätter. Även om det bara blir ibland och bara när det är varmt är det inte tillräckligt bra ju

Så att köra fläkten ett par minuter i samband med tändning får det vara värt.

/peo
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ja, har du konstaterat att det ryker in är det värt det helt klart.
jag har haft det två gånger, i bägge fallen vid underhållsglöd.
Så det kör vi inte med mer.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Tänk på att det är taskig drag när det är varmt ute. Problem med inrykning orsakas oftast enligt min erfarenhet vid underhållseldning dvs underhållsglöd i brännaren för att slippa eluppstart.

Mitt taskigt isolerade hyreshus på 315m2 klarar sig på 9kw läget på min Janfire Flex-a. Men då går den närapå 24 timmar om dygnet vid -18grader.

Mvh
Mina erfarenheter är tvärtom.. :?
Med underhållsglöd har det aldrig rykt in men därimot med eltändning o varmt väder..
Min teori är att skorsten hålls varmare med underhållsglöd än med eltändning särskillt om man kör mot acktank.. :roll:

Att du kör brännaren på 9 kW läget betyder inte att den ger 9 kW el har du mätat upp hur mycket den ger.. Om det är så är det bara att gratulera till ett bra isolerat hus.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André:
Att du kör brännaren på 9 kW läget betyder inte att den ger 9 kW el har du mätat upp hur mycket den ger.. Om det är så är det bara att gratulera till ett bra isolerat hus..
Givetvis har jag inte mätt hur mycket brännaren ger på 9kw läget.
Det tror jag du förstår också.
Det är tämligen ointressant om den ger 9 eller 10 eller 11kw.
Det intressanta är att en effekt på ca: 14 kw är mycket och att man inte behöver oroa sig för det inte räcker i en vanlig villa.

Mvh
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

micke_932 skrev:
De flesta brännare verkar fungera effektivast på max effekt, så fort man drar ner effekten så sjunker verkningsgraden, vilket är rimligt eftersom brännaren är anpassad för en viss effekt och om man försöker köra den på en anna effekt så minskar verkningsgraden.
Det är i så fall precis motsatsen mot oljebrännare!
För en OB så stiger normalt verkningsgraden med ett mindre munstycke. Dels så kommer det mindre rökgaser att suga värme ur, dels så står pannan still kortare perioder med lägre stilleståndsförluster som resultat.
Vad som skulle kunna hända är att rökgasflödet blir förlågt med dålig turbulens/värmeöverföring som följd, sedan så spelar väl kanske strålnings balanser viss roll.

Är verkligen pelletsbrännare så känsliga för effekten att det resulterar i sänkt verkningsgrad om de inte brinner på max?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Helt riktigt, en oljebrännare ska ha litet munstycke för att gå så länge så möjligt (med vissa undantag), men en pelletsbrännare har nackdelen att den tappar verkningsgrad om man avviker från den optimala effekten, detta problemet har man ju inte med oljebrännaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Helt riktigt, en oljebrännare ska ha litet munstycke för att gå så länge så möjligt (med vissa undantag), men en pelletsbrännare har nackdelen att den tappar verkningsgrad om man avviker från den optimala effekten, detta problemet har man ju inte med oljebrännaren.
Vilken effekt är den optimala för en pelletsbrännare ?
Skulle vara kul att veta vad de olika tillverkarna optimerat sin produkt för.
Man undrar om de verkligen optimerat brännaren för maxeffekten eller något mittemellan.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

micke_932 skrev:
Verkningsgraden på förbränningen försämras alltså så mycket att verkningsgraden brännare+panna sjunker när man trimmar ner brännaren?

elvis skrev:
Man undrar om de verkligen optimerat brännaren för maxeffekten eller något mittemellan.
Definitivt borde brännare med varierbar effekt redovisas för de olika effektlägena, testat mot standard pannan (combifire).
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Inlägg av Fishermansfriend »

Hallå kompisar :D !

Jag hade förmånen att få komma till CTC i Ljungby på kurs för installatörer. Det var i huvudsak CTC EcoFlex och CTC Bio vi fick arbeta med.
CTC Bio är den samma brännare som Thermia har (Bequem 20).
Jag kunde inte låta bli att läsa era inlägg om att verkningsgraden minskade när man ställde ner effekten på brännaren....

Det finns ju 3 typer av verkningsgrader... så för att kunna svara riktigt på frågan måste man ange vilken av dessa som det anges.

Är det endast brännaren man tittar på så är det ju rätt enkelt... alla gaser måste ju få lov att brännas upp osv... så om man sätter på rökgasanalys instrumentet får man ju klart besked om hur brännaren nyttjar bränslet bäst...

Däremot gäller det annat när det är pannverkningsgraden... då får man gå på rökgastemperaturen också... en ökning av rökgastemperaturen på 100 grader, ger en förlust på ca 5% i pannverkningsgrad.

Och pratar man om den sista... = systemverkningsgrad...
Då är det ju viktigt med allt... bra brännare, bra panna, (allting intrimmat och tätt) om man har acctank, vilken värme radiatorerna har osv...

Ja det är mycket att tänka på...
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
pannlover
Entusiast!

Inlägg av pannlover »

Hej! Det som jag har hört av kunniga är att låg effekt,långa gångtider är bättre.Har även läst det på en internetsida om förbränningslära.En normal villa klarar sig på 12-13 kw.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:André:
Att du kör brännaren på 9 kW läget betyder inte att den ger 9 kW el har du mätat upp hur mycket den ger.. Om det är så är det bara att gratulera till ett bra isolerat hus..
Givetvis har jag inte mätt hur mycket brännaren ger på 9kw läget.
Det tror jag du förstår också.
Det är tämligen ointressant om den ger 9 eller 10 eller 11kw.
Det intressanta är att en effekt på ca: 14 kw är mycket och att man inte behöver oroa sig för det inte räcker i en vanlig villa.

Mvh
Ok men du skrev att "normalvillan" klarar sej på 7 kW o dina 315 m2 9 kW..
Har man en årsförbrukning på 25000 kWh/år brukar man räkna med ca 10 kW toppeffekt vid -30°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Det verkar som det är lite olika.. :?

Såg bara på äfab´s test av automatiskapannor så kördes alla pannor på ca 13-15 kW max effekt men det är väl en medeleffekt eller.. :roll:
T.ex kördes Thermia bionet 12,7 kW i höglast o som thermia anger har en max effekt på 12 kW o biomatic som har en max effekt på 20 kW kördes på 13,7 kW.. Biomaticen hade då en verkningsgrad på 95,2% o bionet 92,8% men i låglast va det tvärt om.. Då va medel effekten för biomaticen 4,5 kW o verkningsgraden 85,4% o bioneten 4,7 kW med en verkningsgrad 89,9%.. Därför är årsverkningsgraden högre för bioneten (87,7%) än biomatics 85% men då va det bara pannorna som testades så förlusterna från acktank/vv beredare är ej inräknade..
Många av dom övriga pannorna kördes på samma effekt i höglast som max effekten på pannorna.. Men om man jämförde rosterytan så kanske biomatic oxå bara skulle vara på max 14 kW (som övriga i testet) men thermia anger max 20 kW.. Det är mycke med pelletseldning.. :lol:
Skriv svar