PELLETSFÖRRÅD - TIPS

Skriv svar
Willysjeepen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 14 jan, 2006 22:53
Ort: Uppsala

Tips på billigt förråd

Inlägg av Willysjeepen »

Hej!!! Detta är mitt första inlägg i pelletsinfo, så jag hoppas detta blir matnyttigt för alla er som eldar finfraktionerat biobränsle.

Jag har länge förökt att hitta ett lämpligt sätt att både transportera och förvara det finfördelade bränslet jag skall elda med... och kom tillslut fram till lösningen.
Det blir en gammal hederlig gödselspridarkärra med kedjedrivna skrapor.
Jag bygger på lemmarna på sidorna så jag får på ett rejält lass samt monterar en trefas elmotor som driver skrapkedjan. Själva spridardelen monteras självklart bort i bak annars... Därefter tillverkar jag en uppsamlingslåda där bränslet samlas och kan skruvas till pannan.

Fördelarna med denna lösning är att det måste finnas en uppsjö av dessa gödselspridare eftersom modellen är lite förgammal för det moderna jordbruket. Priset är nog också attraktivt...

Har ni några synpunkter på denna lösning?!
Focus v40 kombipanna ved/multibiobränsle med sidmonterad Sonnymultistoker på 65kW Pelletssilo på 6 kubik Laddomat 21+31 termomatic CBJ styrning 7m rostfri skorsten med Tigex dragbegränsare 17 m Kulvert samt 3000 / 500 liter ackumulator
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: kostnad

Inlägg av Erik_G »

Vet ju inte hur du tänkt bygga ditt föråd för 9000kr ..jag byggde mitt föråd som tar mer än 3.5 ton för 2000kr ..handlade på byggmax ..rätt bra priser där :wink: ..och hur man än vänder och vrider oavsett om man har maskiner och nära till föråd så är det bekvämare och även totalt dammfritt med bulk ..bara att ringa så kommer slangen och helt plötsligt är det fullt i förådet


Kan man få en lista på vad du köpt?
Jag fårinte ens ihop till väggar och tak för 2000 kr.
Bara plywooden till väggar mm blir 3000 kr
+ reglar , balskor, spikplåtar, ankarskruv mm mm

5000 kr hamnar jag på
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

TIPS gällande MAFA pelletsförråd

Inlägg av Roli »

Lägger in detta tips gällande MAFA mini-förråd från en annan tråd på forumet.

Brännaren larmade för externmatning.... Det visade sig att skruven inte matade fram pellets. Så jag drog ut skruven med sitt rör ur MAFA förrådet. Jag har ett sådant här:
Bild
Men hittade inget fel på skruven men det fanns mycket finmaterial i botten av förrådet (det blåa på bilden).
När jag hade dragit ur skruven tänkte jag, hur f-n skall jag få tillbaka den, måste jag tömma förrådet nu igen (har gjort det en gång tidigare då skruvmotorn strulade)..... eftersom det hela tiden fylldes på med ny pellets när jag rensade ur röret. Man skulle behöva någon typ av avstängning i botten på förrådet.
Tittade då lite extra på det "blanka" röret som sitter fastklämt i det blå på bilden. Vilket är en plastkontruktion på mitt förråd. Det "blanka" röret ger stöd till skruvröret och blir en perfekt avstängare (upptäckte jag nu i helgen) om man lossar de sex skruvarna lite lätt och sedan skjuter ner röret i den blå konstruktionen. Någon annan som har upptäckt detta eller står det i montageanvisningarna för Mafa förrådet? Har ingen m-anvisning till mitt förråd då jag fick med det ihop monterat när jag köpte min begagnade brännare.
När röret var nedskjutet så gick det jättelätt att rensa ut allt finmaterial och återmontera skruven, när den var på plats så drog jag ut det "blanka" röret igen och drog åt skruvarna. Därefter några minuters kontinuerlig drift på skruvmotorn och skruven var återfylld med pellets och pelletsmatningen fungerade igen.

Vad som var det verkliga felet vet jag inte.... kan ha varit finmaterialet i skruvbotten men det har jag aldrig haft problem med tidigare och pelletsen som jag har fyllt från säckar har heller inte varit mycket spån i. Så vad som orsakade problemat vet jag inte annat än att brännaren larmade om dålig externmatning....

Men jag upptäckte iallafall att det är fullt möjligt att demontera och återmontera skruven utan att behöva tömma förrådet och det kan ju vara bra för andra att också få vetskap om. Eller det kanske bara är jag som upptäckt denna för mig nya möjlighet.

En till grej att tänka på som jag glömde skriva i beskrivningen ovan. Märk upp eller mät hur mycket röret sticker ut ur den blå konstruktionen. Så blir det sedan lättare att dra ut röret igen om man har ett mått eller markering att använda (jag missade detta....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar